Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, José Rilke Leite
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6752
Resumo: This work aims to analyze the teaching of Afim Function from alternative methodologies that enable an improvement in student learning, also aiming at an optimization of results in external educational evaluations. For the research, we used a theoretical framework focused on aspects related to teacher education, new trends in Mathematics teaching, as well as the use of educational software in classrooms. For this purpose, a workshop was applied and presented in three stages. In the first stage, problem-situations were elaborated in which Mathematical Modeling is present as a methodological proposal and student performance was analyzed using the descriptors of SIMAIS (Integrated Institutional Monitoring and Evaluation System). In the second part of the workshop, the content was worked on from the textbook, making parallels with the items covered in the initial part. In the last step, an activity was developed with the GeoGebra Graphical Calculator application to observe the contributions that the use of mathematical software can bring to the teaching-learning process of the subject. After applying the three stages of the workshop, a report was made on how it was developed, as well as a qualitative analysis of the results achieved by the students in solving the proposed problems, comparing performance with the skills sought in each activity
id UFER_82d2a96aa0df3c73a14d5828837f9eb6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6752
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afimFunção AfimSoftwares EducativosModelagem MatemáticaCalculadora Gráfica GeoGebraAfim FunctionEducational SoftwareMathematical ModelingGeoGebra Graphic CalculatorCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis work aims to analyze the teaching of Afim Function from alternative methodologies that enable an improvement in student learning, also aiming at an optimization of results in external educational evaluations. For the research, we used a theoretical framework focused on aspects related to teacher education, new trends in Mathematics teaching, as well as the use of educational software in classrooms. For this purpose, a workshop was applied and presented in three stages. In the first stage, problem-situations were elaborated in which Mathematical Modeling is present as a methodological proposal and student performance was analyzed using the descriptors of SIMAIS (Integrated Institutional Monitoring and Evaluation System). In the second part of the workshop, the content was worked on from the textbook, making parallels with the items covered in the initial part. In the last step, an activity was developed with the GeoGebra Graphical Calculator application to observe the contributions that the use of mathematical software can bring to the teaching-learning process of the subject. After applying the three stages of the workshop, a report was made on how it was developed, as well as a qualitative analysis of the results achieved by the students in solving the proposed problems, comparing performance with the skills sought in each activityEste trabalho tem por objetivo analisar o ensino da Função Afim a partir de metodologias alternativas que possibilitam uma melhoria na aprendizagem dos alunos, visando também uma otimização dos resultados nas avaliações externas. Para a pesquisa, utilizou-se de um referencial teórico voltado à aspectos relacionados à formação dos professores, às novas tendências de ensino de matemática, assim como, o uso de softwares educativos nas salas de aulas. Para tanto, foi aplicada uma oficina que se apresentou em três etapas. Na primeira etapa foram elaboradas situações-problema em que se faz presente a Modelagem Matemática como proposta metodológica, sendo analisado o desempenho dos estudantes mediante os descritores do SIMAIS (Sistema Integrado de Monitoramento e Avaliação Institucional). Na segunda parte da oficina, foi trabalhado o conteúdo a partir do livro didático, fazendo paralelos com os itens abordados na parte inicial. Na última etapa, desenvolveu-se uma atividade com o aplicativo Calculadora Gráfica GeoGebra para observar as contribuições que o uso de softwares matemáticos pode trazer para o processo de ensino-aprendizagem do assunto. Após a aplicação das três etapas da oficina, foi feito um relato sobre como se deu o desenvolvimento da mesma, assim como uma análise qualitativa dos resultados alcançados pelos estudantes nas resoluções dos problemas propostos, comparando o desempenho com as habilidades buscadas em cada atividadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaOliveira, Fabrício de Figueredo64905896304http://lattes.cnpq.br/5143912417720787Sena, Renilvado Sodré de00828125511http://lattes.cnpq.br/0186567001568414Andrade, Luiza Helena Félix de61952850304http://lattes.cnpq.br/1676144099849448Freire, José Rilke Leite2021-12-10T12:50:40Z2021-09-282021-12-10T12:50:40Z2021-08-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFreire (2021) (FREIRE, 2021)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6752porFREIRE, José Rilke Leite. Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim. 2021. 119 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2021.CC-BY-SAhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:37:50Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6752Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:37:50Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
title Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
spellingShingle Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
Freire, José Rilke Leite
Função Afim
Softwares Educativos
Modelagem Matemática
Calculadora Gráfica GeoGebra
Afim Function
Educational Software
Mathematical Modeling
GeoGebra Graphic Calculator
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
title_full Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
title_fullStr Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
title_full_unstemmed Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
title_sort Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim
author Freire, José Rilke Leite
author_facet Freire, José Rilke Leite
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Fabrício de Figueredo
64905896304
http://lattes.cnpq.br/5143912417720787
Sena, Renilvado Sodré de
00828125511
http://lattes.cnpq.br/0186567001568414
Andrade, Luiza Helena Félix de
61952850304
http://lattes.cnpq.br/1676144099849448
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, José Rilke Leite
dc.subject.por.fl_str_mv Função Afim
Softwares Educativos
Modelagem Matemática
Calculadora Gráfica GeoGebra
Afim Function
Educational Software
Mathematical Modeling
GeoGebra Graphic Calculator
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Função Afim
Softwares Educativos
Modelagem Matemática
Calculadora Gráfica GeoGebra
Afim Function
Educational Software
Mathematical Modeling
GeoGebra Graphic Calculator
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work aims to analyze the teaching of Afim Function from alternative methodologies that enable an improvement in student learning, also aiming at an optimization of results in external educational evaluations. For the research, we used a theoretical framework focused on aspects related to teacher education, new trends in Mathematics teaching, as well as the use of educational software in classrooms. For this purpose, a workshop was applied and presented in three stages. In the first stage, problem-situations were elaborated in which Mathematical Modeling is present as a methodological proposal and student performance was analyzed using the descriptors of SIMAIS (Integrated Institutional Monitoring and Evaluation System). In the second part of the workshop, the content was worked on from the textbook, making parallels with the items covered in the initial part. In the last step, an activity was developed with the GeoGebra Graphical Calculator application to observe the contributions that the use of mathematical software can bring to the teaching-learning process of the subject. After applying the three stages of the workshop, a report was made on how it was developed, as well as a qualitative analysis of the results achieved by the students in solving the proposed problems, comparing performance with the skills sought in each activity
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10T12:50:40Z
2021-09-28
2021-12-10T12:50:40Z
2021-08-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Freire (2021) (FREIRE, 2021)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6752
identifier_str_mv Freire (2021) (FREIRE, 2021)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv FREIRE, José Rilke Leite. Modelagem matemática e a calculadora gráfica geogebra no estudo da função afim. 2021. 119 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2021.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747465625141248