Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5207 |
Resumo: | Mathematics is seen as a subject that is rejected by most students; this fact is due to the lack of usefulness for the tools seen in the classroom. In order to explain a real case for some mathematical tools we will use a mechanical engineering problem that deals with the analysis of a unmanned aerial vehicle (UAV) of the type quadrotor, which uses tools such as matrices, linear map, derivative and integral. These vehicles have gained a lot of notoriety in recent years due to their simple handling. Thus, this paper aims to present the use of these mathematical tools to study the equations that guide the motion of these aircraft. For this, we presented a brief history about the UAVs, also presenting the importance of the ludic in the teaching of mathematics as a facilitator in learning, then presented the theory behind the problem, highlighting all the mathematical tools involved, and finally the equations that guide the control of a quadrotor. Thus it was possible to present the problem in a more comprehensive and detailed way. Thus, a real application for such tools was presented thus demonstrating the importance of the study of mathematics |
id |
UFER_82f4efc96dfea45d82c6db6093a1e2a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5207 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânicaFerramentas matemáticasEngenharia mecânicaVANTQuadrotorMathematical toolsMechanical engineeringUAVQuadrotorCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMathematics is seen as a subject that is rejected by most students; this fact is due to the lack of usefulness for the tools seen in the classroom. In order to explain a real case for some mathematical tools we will use a mechanical engineering problem that deals with the analysis of a unmanned aerial vehicle (UAV) of the type quadrotor, which uses tools such as matrices, linear map, derivative and integral. These vehicles have gained a lot of notoriety in recent years due to their simple handling. Thus, this paper aims to present the use of these mathematical tools to study the equations that guide the motion of these aircraft. For this, we presented a brief history about the UAVs, also presenting the importance of the ludic in the teaching of mathematics as a facilitator in learning, then presented the theory behind the problem, highlighting all the mathematical tools involved, and finally the equations that guide the control of a quadrotor. Thus it was possible to present the problem in a more comprehensive and detailed way. Thus, a real application for such tools was presented thus demonstrating the importance of the study of mathematicsA matemática é vista como uma disciplina que sofre rejeição por grande parte dos alunos, esse fato ocorre devido não ser apresentada uma utilidade para as ferramentas vistas em sala de aula. Com o intuito de explanar um caso real para algumas ferramentas matemáticas será utilizado um problema da engenharia mecânica, que se trata da análise de um veículo aéreo não tripulado (VANT) do tipo quadrotor, que utiliza ferramentas como matrizes, transformações lineares, derivadas e integrais. Esses veículos vêm ganhando bastante notoriedade nos últimos anos devido a sua simples manipulação. Dessa forma, este trabalho tem como objetivo apresentar a utilização dessas das ferramentas matemáticas para o estudo das equações que governam o movimento dessas aeronaves. Para isso, foi apresentado um breve histórico acerca dos VANTs, apresentando também a importância do lúdico no ensino da matemática como facilitador na aprendizagem, em seguida foi apresentada a teoria por trás do problema, destacando todas as ferramentas matemáticas envolvidas, e por fim foi obtido o equacionamento que norteia o controle de um quadrotor. Assim foi possível apresentar o problema de forma mais compreensiva e detalhada. Dessa forma, foi apresentado uma aplicação real para tais ferramentas demonstrando assim, importância do estudo da matemáticaTrabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaGarcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Oliveira, Fabricio de Figueredo64905896304http://lattes.cnpq.br/5143912417720787Nogueira, Francisco Edson77076877368http://lattes.cnpq.br/0858331193248993Medeiros Filho, Ricardo Hugo Nunes2020-08-03T17:57:08Z2019-08-162020-08-03T17:57:08Z2019-05-23info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Medeiros Filho (2019) Citação com autor não incluído no texto: (MEDEIROS FILHO, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5207porMEDEIROS FILHO, Ricardo Hugo Nunes. Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica. 2019. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2019.info:eu-repo/semantics/openAccessCC-BY-SAreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:38:00Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5207Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:38Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
title |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
spellingShingle |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica Medeiros Filho, Ricardo Hugo Nunes Ferramentas matemáticas Engenharia mecânica VANT Quadrotor Mathematical tools Mechanical engineering UAV Quadrotor CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
title_full |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
title_fullStr |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
title_full_unstemmed |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
title_sort |
Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica |
author |
Medeiros Filho, Ricardo Hugo Nunes |
author_facet |
Medeiros Filho, Ricardo Hugo Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Garcia, Antonio Ronaldo Gomes 27476273818 http://lattes.cnpq.br/1291080711578781 Oliveira, Fabricio de Figueredo 64905896304 http://lattes.cnpq.br/5143912417720787 Nogueira, Francisco Edson 77076877368 http://lattes.cnpq.br/0858331193248993 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros Filho, Ricardo Hugo Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ferramentas matemáticas Engenharia mecânica VANT Quadrotor Mathematical tools Mechanical engineering UAV Quadrotor CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Ferramentas matemáticas Engenharia mecânica VANT Quadrotor Mathematical tools Mechanical engineering UAV Quadrotor CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Mathematics is seen as a subject that is rejected by most students; this fact is due to the lack of usefulness for the tools seen in the classroom. In order to explain a real case for some mathematical tools we will use a mechanical engineering problem that deals with the analysis of a unmanned aerial vehicle (UAV) of the type quadrotor, which uses tools such as matrices, linear map, derivative and integral. These vehicles have gained a lot of notoriety in recent years due to their simple handling. Thus, this paper aims to present the use of these mathematical tools to study the equations that guide the motion of these aircraft. For this, we presented a brief history about the UAVs, also presenting the importance of the ludic in the teaching of mathematics as a facilitator in learning, then presented the theory behind the problem, highlighting all the mathematical tools involved, and finally the equations that guide the control of a quadrotor. Thus it was possible to present the problem in a more comprehensive and detailed way. Thus, a real application for such tools was presented thus demonstrating the importance of the study of mathematics |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-16 2019-05-23 2020-08-03T17:57:08Z 2020-08-03T17:57:08Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Medeiros Filho (2019) Citação com autor não incluído no texto: (MEDEIROS FILHO, 2019) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5207 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Medeiros Filho (2019) Citação com autor não incluído no texto: (MEDEIROS FILHO, 2019) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MEDEIROS FILHO, Ricardo Hugo Nunes. Modelagem matemática: um exemplo no ensino da engenharia mecânica. 2019. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2019. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1816711945877716992 |