A utilização dos jogos no ensino de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sérvulo Paz de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373
Resumo: The main purpose of this work was to presente the advantages of using games in mathematics teaching, trying to establish the relationship between them and the learning of new mathematical knowledge, through the development of logicaldeductive reasoning, an essential factor for the process. It was tried to emphasize the pedagogical role of games when exploring and applying mathematical concepts through the elaboration of problem solving strategies. The use of games in the teaching of mathematics favors learning because it is an activity that occurs in a more relaxed, way stimulates concentration, causing the student to have a greater involvement, enabling the development of personal skills conducive to resolution of problems. It was tried to show that the use of the games in the teaching of mathematics brings to the student a greater motivation, making it to be an active element in its process of teaching learning. Finally, it was shown through the use of two board games and a puzzle, in which way the student could experience mathematical situations and in what way could use them as allies in the acquisition of mathematical knowledge
id UFER_cae6887d698dc57c0a697d7d8b81d44a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5373
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling A utilização dos jogos no ensino de matemáticaJogosResolução de problemasRaciocínio lógico-dedutivoEnsino de matemáticaGamesProblem solvingLogical-deductive reasoningMathematics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe main purpose of this work was to presente the advantages of using games in mathematics teaching, trying to establish the relationship between them and the learning of new mathematical knowledge, through the development of logicaldeductive reasoning, an essential factor for the process. It was tried to emphasize the pedagogical role of games when exploring and applying mathematical concepts through the elaboration of problem solving strategies. The use of games in the teaching of mathematics favors learning because it is an activity that occurs in a more relaxed, way stimulates concentration, causing the student to have a greater involvement, enabling the development of personal skills conducive to resolution of problems. It was tried to show that the use of the games in the teaching of mathematics brings to the student a greater motivation, making it to be an active element in its process of teaching learning. Finally, it was shown through the use of two board games and a puzzle, in which way the student could experience mathematical situations and in what way could use them as allies in the acquisition of mathematical knowledgeA elaboração deste trabalho teve como objetivo principal apresentar as vantagens da utilização dos jogos no ensino de matemática, procurando estabelecer a relação existente entre os mesmos e a aprendizagem de novos conhecimentos matemáticos, através do desenvolvimento do raciocínio lógico-dedutivo, fator essencial para que o processo se concretize. Procurou-se ressaltar o papel pedagógico dos jogos quando da exploração e aplicação de conceitos matemáticos através da elaboração de estratégias de resolução de problemas. A utilização dos jogos no ensino de matemática favorece a aprendizagem por se tratar de uma atividade que ocorrer de uma forma mais descontraída, o que estimula a concentração, fazendo com que o aluno tenha um maior envolvimento, possibilitando o desenvolvimento de habilidades pessoais propícias à resolução de problemas. Procurou-se mostrar que a utilização dos jogos no ensino de matemática traz para o aluno uma maior motivação, fazendo com que o mesmo passe a ser um elemento ativo no seu processo de ensino aprendizagem. Finalmente, mostrou-se através da utilização de dois jogos de tabuleiro e um quebra-cabeça, de que maneira o aluno poderia vivenciar situações matemáticas e de que forma poderia utilizá-los como aliados na aquisição de conhecimentos matemáticosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaNunes, Antônio Gomes03241606406http://lattes.cnpq.br/9984485183361630Nunes, Antonio Gomes03241606406http://lattes.cnpq.br/9984485183361630Garcia, Antônio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Araújo, Fabiane Regina da Cunha Dantas04286042421http://lattes.cnpq.br/2810602424397426Oliveira, Sérvulo Paz de2020-08-31T01:44:02Z2019-08-302020-08-31T01:44:02Z2018-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373porOLIVEIRA, Sérvulo Paz de. A utilização dos jogos no ensino de matemática. 2018. 61 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:58:48Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5373Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:58:48Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv A utilização dos jogos no ensino de matemática
title A utilização dos jogos no ensino de matemática
spellingShingle A utilização dos jogos no ensino de matemática
Oliveira, Sérvulo Paz de
Jogos
Resolução de problemas
Raciocínio lógico-dedutivo
Ensino de matemática
Games
Problem solving
Logical-deductive reasoning
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A utilização dos jogos no ensino de matemática
title_full A utilização dos jogos no ensino de matemática
title_fullStr A utilização dos jogos no ensino de matemática
title_full_unstemmed A utilização dos jogos no ensino de matemática
title_sort A utilização dos jogos no ensino de matemática
author Oliveira, Sérvulo Paz de
author_facet Oliveira, Sérvulo Paz de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nunes, Antônio Gomes
03241606406
http://lattes.cnpq.br/9984485183361630
Nunes, Antonio Gomes
03241606406
http://lattes.cnpq.br/9984485183361630
Garcia, Antônio Ronaldo Gomes
27476273818
http://lattes.cnpq.br/1291080711578781
Araújo, Fabiane Regina da Cunha Dantas
04286042421
http://lattes.cnpq.br/2810602424397426
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Sérvulo Paz de
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos
Resolução de problemas
Raciocínio lógico-dedutivo
Ensino de matemática
Games
Problem solving
Logical-deductive reasoning
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Jogos
Resolução de problemas
Raciocínio lógico-dedutivo
Ensino de matemática
Games
Problem solving
Logical-deductive reasoning
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The main purpose of this work was to presente the advantages of using games in mathematics teaching, trying to establish the relationship between them and the learning of new mathematical knowledge, through the development of logicaldeductive reasoning, an essential factor for the process. It was tried to emphasize the pedagogical role of games when exploring and applying mathematical concepts through the elaboration of problem solving strategies. The use of games in the teaching of mathematics favors learning because it is an activity that occurs in a more relaxed, way stimulates concentration, causing the student to have a greater involvement, enabling the development of personal skills conducive to resolution of problems. It was tried to show that the use of the games in the teaching of mathematics brings to the student a greater motivation, making it to be an active element in its process of teaching learning. Finally, it was shown through the use of two board games and a puzzle, in which way the student could experience mathematical situations and in what way could use them as allies in the acquisition of mathematical knowledge
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-13
2019-08-30
2020-08-31T01:44:02Z
2020-08-31T01:44:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Citação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373
identifier_str_mv Citação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv OLIVEIRA, Sérvulo Paz de. A utilização dos jogos no ensino de matemática. 2018. 61 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747493578080256