A utilização dos jogos no ensino de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373 |
Resumo: | The main purpose of this work was to presente the advantages of using games in mathematics teaching, trying to establish the relationship between them and the learning of new mathematical knowledge, through the development of logicaldeductive reasoning, an essential factor for the process. It was tried to emphasize the pedagogical role of games when exploring and applying mathematical concepts through the elaboration of problem solving strategies. The use of games in the teaching of mathematics favors learning because it is an activity that occurs in a more relaxed, way stimulates concentration, causing the student to have a greater involvement, enabling the development of personal skills conducive to resolution of problems. It was tried to show that the use of the games in the teaching of mathematics brings to the student a greater motivation, making it to be an active element in its process of teaching learning. Finally, it was shown through the use of two board games and a puzzle, in which way the student could experience mathematical situations and in what way could use them as allies in the acquisition of mathematical knowledge |
id |
UFER_cae6887d698dc57c0a697d7d8b81d44a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5373 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
A utilização dos jogos no ensino de matemáticaJogosResolução de problemasRaciocínio lógico-dedutivoEnsino de matemáticaGamesProblem solvingLogical-deductive reasoningMathematics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe main purpose of this work was to presente the advantages of using games in mathematics teaching, trying to establish the relationship between them and the learning of new mathematical knowledge, through the development of logicaldeductive reasoning, an essential factor for the process. It was tried to emphasize the pedagogical role of games when exploring and applying mathematical concepts through the elaboration of problem solving strategies. The use of games in the teaching of mathematics favors learning because it is an activity that occurs in a more relaxed, way stimulates concentration, causing the student to have a greater involvement, enabling the development of personal skills conducive to resolution of problems. It was tried to show that the use of the games in the teaching of mathematics brings to the student a greater motivation, making it to be an active element in its process of teaching learning. Finally, it was shown through the use of two board games and a puzzle, in which way the student could experience mathematical situations and in what way could use them as allies in the acquisition of mathematical knowledgeA elaboração deste trabalho teve como objetivo principal apresentar as vantagens da utilização dos jogos no ensino de matemática, procurando estabelecer a relação existente entre os mesmos e a aprendizagem de novos conhecimentos matemáticos, através do desenvolvimento do raciocínio lógico-dedutivo, fator essencial para que o processo se concretize. Procurou-se ressaltar o papel pedagógico dos jogos quando da exploração e aplicação de conceitos matemáticos através da elaboração de estratégias de resolução de problemas. A utilização dos jogos no ensino de matemática favorece a aprendizagem por se tratar de uma atividade que ocorrer de uma forma mais descontraída, o que estimula a concentração, fazendo com que o aluno tenha um maior envolvimento, possibilitando o desenvolvimento de habilidades pessoais propícias à resolução de problemas. Procurou-se mostrar que a utilização dos jogos no ensino de matemática traz para o aluno uma maior motivação, fazendo com que o mesmo passe a ser um elemento ativo no seu processo de ensino aprendizagem. Finalmente, mostrou-se através da utilização de dois jogos de tabuleiro e um quebra-cabeça, de que maneira o aluno poderia vivenciar situações matemáticas e de que forma poderia utilizá-los como aliados na aquisição de conhecimentos matemáticosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaNunes, Antônio Gomes03241606406http://lattes.cnpq.br/9984485183361630Nunes, Antonio Gomes03241606406http://lattes.cnpq.br/9984485183361630Garcia, Antônio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Araújo, Fabiane Regina da Cunha Dantas04286042421http://lattes.cnpq.br/2810602424397426Oliveira, Sérvulo Paz de2020-08-31T01:44:02Z2019-08-302020-08-31T01:44:02Z2018-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373porOLIVEIRA, Sérvulo Paz de. A utilização dos jogos no ensino de matemática. 2018. 61 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:58:48Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5373Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:58:48Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
title |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
spellingShingle |
A utilização dos jogos no ensino de matemática Oliveira, Sérvulo Paz de Jogos Resolução de problemas Raciocínio lógico-dedutivo Ensino de matemática Games Problem solving Logical-deductive reasoning Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
title_full |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
title_fullStr |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
title_full_unstemmed |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
title_sort |
A utilização dos jogos no ensino de matemática |
author |
Oliveira, Sérvulo Paz de |
author_facet |
Oliveira, Sérvulo Paz de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nunes, Antônio Gomes 03241606406 http://lattes.cnpq.br/9984485183361630 Nunes, Antonio Gomes 03241606406 http://lattes.cnpq.br/9984485183361630 Garcia, Antônio Ronaldo Gomes 27476273818 http://lattes.cnpq.br/1291080711578781 Araújo, Fabiane Regina da Cunha Dantas 04286042421 http://lattes.cnpq.br/2810602424397426 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Sérvulo Paz de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos Resolução de problemas Raciocínio lógico-dedutivo Ensino de matemática Games Problem solving Logical-deductive reasoning Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Jogos Resolução de problemas Raciocínio lógico-dedutivo Ensino de matemática Games Problem solving Logical-deductive reasoning Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The main purpose of this work was to presente the advantages of using games in mathematics teaching, trying to establish the relationship between them and the learning of new mathematical knowledge, through the development of logicaldeductive reasoning, an essential factor for the process. It was tried to emphasize the pedagogical role of games when exploring and applying mathematical concepts through the elaboration of problem solving strategies. The use of games in the teaching of mathematics favors learning because it is an activity that occurs in a more relaxed, way stimulates concentration, causing the student to have a greater involvement, enabling the development of personal skills conducive to resolution of problems. It was tried to show that the use of the games in the teaching of mathematics brings to the student a greater motivation, making it to be an active element in its process of teaching learning. Finally, it was shown through the use of two board games and a puzzle, in which way the student could experience mathematical situations and in what way could use them as allies in the acquisition of mathematical knowledge |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-13 2019-08-30 2020-08-31T01:44:02Z 2020-08-31T01:44:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Sérvulo Paz de. A utilização dos jogos no ensino de matemática. 2018. 61 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747493578080256 |