Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Francisco Valdiney Fernandes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6711
Resumo: Differential and Integral Calculus is one of the most important areas of Pure and Applied Mathematics, however, the Brazilian student only comes across this discipline when he arrives at higher education, which makes most of the Brazilian population not even know what it comes. High school textbooks and the BNCC (Common National Curriculum Base) in Brazil emphasize a sophisticated language and decorated formulas, giving little space to Geometry and sacrificing Calculus, its content to what is charged in entrance exams or ENEM (National High School Exam), not teaching subjects such as matrices. This work shows how, once these legislative barriers are overcome through a paradigm shift in the teaching of Mathematics in Brazil, teaching this discipline in high school through the association between graphs and functions, using the properties of derivative and integral, in a way to escape the complex and tedious formal definitions of limit. Some of the prerequisites for the study of Calculus are also addressed, such as reason and proportion, algebraic expressions, equations and functions, as well as the geometry of problems and series limit applications without formal definition. Finally, we talk about the applications of Calculus in the various areas of the exact sciences, with problem solving and examples of physical quantities that can be expressed as derivatives
id UFER_e822eba42deee385e0f5df6fddd35a33
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6711
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicaçõesCálculoDerivadaIntegralEnsino MédioCalculusDerivativeIntegralHigh SchoolCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICADifferential and Integral Calculus is one of the most important areas of Pure and Applied Mathematics, however, the Brazilian student only comes across this discipline when he arrives at higher education, which makes most of the Brazilian population not even know what it comes. High school textbooks and the BNCC (Common National Curriculum Base) in Brazil emphasize a sophisticated language and decorated formulas, giving little space to Geometry and sacrificing Calculus, its content to what is charged in entrance exams or ENEM (National High School Exam), not teaching subjects such as matrices. This work shows how, once these legislative barriers are overcome through a paradigm shift in the teaching of Mathematics in Brazil, teaching this discipline in high school through the association between graphs and functions, using the properties of derivative and integral, in a way to escape the complex and tedious formal definitions of limit. Some of the prerequisites for the study of Calculus are also addressed, such as reason and proportion, algebraic expressions, equations and functions, as well as the geometry of problems and series limit applications without formal definition. Finally, we talk about the applications of Calculus in the various areas of the exact sciences, with problem solving and examples of physical quantities that can be expressed as derivativesO Cálculo Diferencial e Integral é uma das áreas mais importantes da Matemática Pura e Aplicada, no entanto, o estudante brasileiro só se depara com essa disciplina quando chega ao ensino superior, o que faz com que a grande maioria da população brasileira sequer saiba do que se trata. Os livros didáticos e a BNCC (Base Nacional Comum Curricular) do ensino médio no Brasil dão ênfase a uma linguagem sofisticada e a fórmulas decoradas, dando pouco espaço para a Geometria e sacrificando o Cálculo, além do que, boa parte dos professores adequa seu conteúdo ao que é cobrado em vestibulares ou no ENEM (Exame Nacional do Ensino Médio), não lecionando assuntos como matrizes. Este trabalho mostra como se pode, uma vez superadas essas barreiras legislativas através de uma mudança de paradigma no ensino de Matemática no Brasil, ensinar esta disciplina no ensino médio através da associação entre gráficos e funções, utilizando as propriedades de derivada e integral, de modo a fugir das complexas e tediosas definições formais de limite. São abordados também alguns dos pré-requisitos para o estudo do Cálculo, como razão e proporção, expressões algébricas, equações e funções, bem como a geometrização de problemas e aplicações de limites de séries sem a definição formal. Por fim, fala-se sobre as aplicações do Cálculo nas diversas área das ciências exatas, com resoluções de problemas e exemplos de grandezas físicas que podem ser expressas como derivadasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaMacêdo, Maria Joseane Felipe Guedes02759923495http://lattes.cnpq.br/5145964107339166Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes02759923495http://lattes.cnpq.br/5145964107339166Silva, Paulo César Linhares da62059009391Rodrigues, Walter Martins87634325449http://lattes.cnpq.br/9658022121769752Araújo, Francisco Valdiney Fernandes2021-12-02T20:57:58Z2021-12-022021-12-02T20:57:58Z2020-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfAraújo (2020) (ARAÚJO, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6711porARAÚJO, Francisco Valdiney Fernandes. Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações. 2020. 113 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2021.CC-BY-SAhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T19:56:21Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6711Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T19:56:21Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
title Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
spellingShingle Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
Araújo, Francisco Valdiney Fernandes
Cálculo
Derivada
Integral
Ensino Médio
Calculus
Derivative
Integral
High School
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
title_full Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
title_fullStr Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
title_full_unstemmed Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
title_sort Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações
author Araújo, Francisco Valdiney Fernandes
author_facet Araújo, Francisco Valdiney Fernandes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes
02759923495
http://lattes.cnpq.br/5145964107339166
Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes
02759923495
http://lattes.cnpq.br/5145964107339166
Silva, Paulo César Linhares da
62059009391
Rodrigues, Walter Martins
87634325449
http://lattes.cnpq.br/9658022121769752
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Francisco Valdiney Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Cálculo
Derivada
Integral
Ensino Médio
Calculus
Derivative
Integral
High School
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Cálculo
Derivada
Integral
Ensino Médio
Calculus
Derivative
Integral
High School
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Differential and Integral Calculus is one of the most important areas of Pure and Applied Mathematics, however, the Brazilian student only comes across this discipline when he arrives at higher education, which makes most of the Brazilian population not even know what it comes. High school textbooks and the BNCC (Common National Curriculum Base) in Brazil emphasize a sophisticated language and decorated formulas, giving little space to Geometry and sacrificing Calculus, its content to what is charged in entrance exams or ENEM (National High School Exam), not teaching subjects such as matrices. This work shows how, once these legislative barriers are overcome through a paradigm shift in the teaching of Mathematics in Brazil, teaching this discipline in high school through the association between graphs and functions, using the properties of derivative and integral, in a way to escape the complex and tedious formal definitions of limit. Some of the prerequisites for the study of Calculus are also addressed, such as reason and proportion, algebraic expressions, equations and functions, as well as the geometry of problems and series limit applications without formal definition. Finally, we talk about the applications of Calculus in the various areas of the exact sciences, with problem solving and examples of physical quantities that can be expressed as derivatives
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
2021-12-02T20:57:58Z
2021-12-02
2021-12-02T20:57:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Araújo (2020) (ARAÚJO, 2020)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6711
identifier_str_mv Araújo (2020) (ARAÚJO, 2020)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv ARAÚJO, Francisco Valdiney Fernandes. Cálculo diferencial e integral no ensino médio: conceitos e aplicações. 2020. 113 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2021.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747475913768960