Estudo sobre a qualidade do ensino de uma escola de nível médio localizada em Vitória, ES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Production Engineering |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/37202 |
Resumo: | This article sought to measure the quality of teaching in a secondary school through the servqual tool developed by Parasuraman, Zeithaml and Berry, which makes it possibleto identify whether the customer's expectation is aligned with the service performed. Thus, it is possible to analyze points that have flaws, in order to improve the quality and reputation of teaching, also seeking the school's competitiveness in the field. The research was quantitative and the results were obtained through the responses of students through an online questionnaire, consisting of assessments in various spheres that make up the service provided and based on the expectations of students. As a result of the students' assessment, it was possible to observe items where the service offered was far from the service performed, in others where the perception was close to or above expectations. Therefore, it is possible to understand the relevance of the Servqual tool, which allows us a very broad view of essential points for improvement, consequently, of the advancement of the service provided. |
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Estudo sobre a qualidade do ensino de uma escola de nível médio localizada em Vitória, ESStudy on the quality of teaching in a high school located in Vitória, ESEstudio sobre la calidad de la enseñanza de un instituto situado en Vitória, ESServiçoQualidadeQualidade em ServiçoServqualServicioCalidadCalidad En ServicioServqualServiceQuality in serviceServqualQualityThis article sought to measure the quality of teaching in a secondary school through the servqual tool developed by Parasuraman, Zeithaml and Berry, which makes it possibleto identify whether the customer's expectation is aligned with the service performed. Thus, it is possible to analyze points that have flaws, in order to improve the quality and reputation of teaching, also seeking the school's competitiveness in the field. The research was quantitative and the results were obtained through the responses of students through an online questionnaire, consisting of assessments in various spheres that make up the service provided and based on the expectations of students. As a result of the students' assessment, it was possible to observe items where the service offered was far from the service performed, in others where the perception was close to or above expectations. Therefore, it is possible to understand the relevance of the Servqual tool, which allows us a very broad view of essential points for improvement, consequently, of the advancement of the service provided.Este artículo buscó medir la calidad de la enseñanza en una escuela secundaria a través de la herramienta servqual desarrollada por Parasuraman, Zeithaml y Berry, que permite identificar si la expectativa del cliente está alineada con el servicio realizado. Así, es posible analizar los puntos que presentan falencias, con el fin de mejorar la calidad y reputación de la enseñanza, buscando también la competitividad de la escuela en el campo. La investigación fue cuantitativa y los resultados se obtuvieron a través de las respuestas de los estudiantes a través de un cuestionario en línea, compuesto por valoraciones en varios ámbitos que componen el servicio prestado y en base a las expectativas de los estudiantes. Como resultado de la evaluación de los estudiantes, fue posible observar ítems donde el servicio ofrecido distaba mucho del servicio realizado, mientras que en otros la percepción estaba cerca o por encima de las expectativas. Por lo tanto, se puede entender la relevancia de la herramienta Servqual, que nos permite tener una visión muy amplia de los puntos esenciales de mejora y, en consecuencia, el avance del servicio prestado.O presente artigo buscou medir a qualidade do ensino de uma escola de nivel médio atraves da ferramenta servqual desenvolvido por Parasuraman, Zeithaml e Berry, no qual possibilita identificar se a expectativa do cliente está alinhada com o serviço executado. Dessarte, é possível analisar pontos que possuem falhas, com a finalidade de melhorar a qualidade e reputação do ensino, buscando também competitividade da escola no ramo. A pesquisa foi quantitativa e os resultados foram obtidos através das respostas dos alunos por meio de questionário online, composto por avaliações em várias esferas que compõe o serviço prestado e com base nas expectativas dos estudantes. Como resultado da avaliação dos alunos, foi possivel observar itens onde o serviço ofertado estava distante do serviço executado, já em outros onde a percepção estava proxima ou acima da expectativa. Logo, pode se compreender a relevancia da ferramenta Servqual, que nos possibilita uma visão bem ampla de pontos essenciais para a melhorias, consequentemente, do avanço do serviço prestado.Universidade Federal do Espírito Santo - UFES2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/3720210.47456/bjpe.v8i3.37202Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 3 (2022): Número Regular (Abril - Junho); 200-213Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 3 (2022): Número Regular (Abril - Junho); 200-213Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 3 (2022): Número Regular (Abril - Junho); 200-2132447-558010.47456/bjpe.v8i3reponame:Brazilian Journal of Production Engineeringinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/37202/25184Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineeringhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrancoso, Emily MoreiraSousa Junior, Wilson Rodrigues de 2022-09-30T00:16:57Zoai:periodicos.ufes.br:article/37202Revistahttps://periodicos.ufes.br/bjpePUBhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/oairodrigo.r.freitas@ufes.br2447-55802447-5580opendoar:2023-01-13T10:36:37.875603Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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