Modifications géomorphologiques du littoral après la mise en place d’un ensemble portuaire sur la côte sud de l’Etat de l’Espírito Santo, Brésil
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geografares (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/38636 |
Resumo: | This paper is the result of a scientific study carried out by the State Institute for the Environment and Water Resources of Espírito Santo. It focuses on the processes of coastal alteration in the Embaiamento Meaípe-Maimbá following the construction of a port terminal in 1977 by the Samarco Mineração company in the community of Ubú, located in the coastal city of Anchieta. The methodology was based on remote sensing techniques, photointerpretation, georeferencing of aerial imagery, beach profile data and calculation of the number of accumulated sediments using the differential equation of the trapezoidal rule. The process of the progradation of the coastline and the determination of the degree of influence of the hydraulic mole of the port terminal on the accumulation of 335,972.68 m³ of sediment in the last 42 years in its southern part and on the erosion in the northern part are also evaluated. This accumulation strongly affects the balance and distribution of sediments along the beaches of the bay, explaining the reduction of the sand strip and the destruction of the edge of Meaípe. |
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Modifications géomorphologiques du littoral après la mise en place d’un ensemble portuaire sur la côte sud de l’Etat de l’Espírito Santo, BrésilAlterações geomórficas da linha de costa após implantação de terminal portuário no litoral sul do Espírito Santo, BrasilGeomorphic activity alterations over the implementation of the Port Terminal on the South Coast of Espírito Santo, BrazilAlteraciones geomórficas del litoral después la implantación de un terminal portuario en el litoral sur de Espírito Santo, Brasilmorfodinâmica costeiraTerminal portuárioEspírito SantoBrasilprogradaçãolinha de costaespaço costeirogeografia portuáriaprogradation de plagesmorpho-dynamique côtièreport industrielEspírito SantoBrésilcoastal morphodynamicsprogradationport terminalBrazilEspírito Santoprogradaciónmorfodinámica costeraterminal portuarioBrasilEspírito SantoThis paper is the result of a scientific study carried out by the State Institute for the Environment and Water Resources of Espírito Santo. It focuses on the processes of coastal alteration in the Embaiamento Meaípe-Maimbá following the construction of a port terminal in 1977 by the Samarco Mineração company in the community of Ubú, located in the coastal city of Anchieta. The methodology was based on remote sensing techniques, photointerpretation, georeferencing of aerial imagery, beach profile data and calculation of the number of accumulated sediments using the differential equation of the trapezoidal rule. The process of the progradation of the coastline and the determination of the degree of influence of the hydraulic mole of the port terminal on the accumulation of 335,972.68 m³ of sediment in the last 42 years in its southern part and on the erosion in the northern part are also evaluated. This accumulation strongly affects the balance and distribution of sediments along the beaches of the bay, explaining the reduction of the sand strip and the destruction of the edge of Meaípe.O artigo deriva de estudo científico realizado pelo Instituto Estadual do Meio Ambiente e Recursos Hídricos do Espírito Santo objetivando analisar os processos de alteração da linha de costa na Enseada Meaípe-Maimbá, após a implantação do Terminal Portuário da Samarco Mineração em Ubu, município de Anchieta em 1977. A metodologia foi fundamentada no conjunto integrado de técnicas de sensoriamento remoto, fotointerpretação, georreferenciamento de fotografias aéreas, dados de perfis de praia e cálculo da quantidade de sedimentos aprisionados pelo método matemático dos trapézios. Também é avaliado o processo de progradação da linha de costa e o grau de influência do molhe hidráulico do terminal portuário no aprisionamento de 335.972,68 m³ de sedimentos, nos últimos 42 anos, em sua porção sul e erosão na porção norte. Esse aprisionamento interfere fortemente no balanço e distribuição de sedimentos ao longo das praias da enseada, fato esse que responde pela diminuição da faixa de areia e destruição da orla de Meaípe.Este artículo tiene su origen en un estudio científico realizado por el Instituto Estadual de Medio Ambiente y Recursos Hídricos de Espírito Santo; el objetivo es analizar los procesos de alteración del litoral en el Ensenada de Meaípe-Maimbá, ocurridos después de la implantación del Terminal Portuario de la compañía Samarco Mineração en Ubú, municipio de Anchieta, en 1977. La metodología se basó en el conjunto integrado de técnicas de teledetección, fotointerpretación, georreferenciación de fotografías aéreas, datos de perfil de playa y el cálculo de la cantidad de sedimentos acumulados, mediante el método matemático de trapecios. También se evaluó el proceso de progradación del litoral y se determinó el grado de influencia que ha tenido el muelle hidráulico del terminal portuario, durante los últimos 42 años, en la acumulación de 335.972,68 m³ de sedimentos en su parte sur y en la erosión de la parte norte. Esta acumulación interfiere fuertemente en el equilibrio y en la distribución de sedimentos a lo largo de las playas de la ensenada, hecho que explica la disminución de la franja de arena y la destrucción del borde costero de Meaípe.L’article est issu d’une étude réalisée par l’Instituto Estadual do Meio Ambiente e Recursos Hídricos do Espírito Santo (IEMA), visant à analyser les processus d’altération de ligne côtière de l’anse Meaípe-Maimbá, après la construction en 1977 du port de l’entreprise Samarco Mineração à Ubu, municipalité d’Anchieta, Espírito Santo, Brésil. La méthodologie est basée sur l’ensemble intégré de techniques de télédétection, de photo-interprétation, de géoréférencement de photographies aériennes, de données de profil de plage et de calculs de la quantité de sédiments piégés en utilisant la méthode mathématique des trapèzes. Il est aussi évalué le processus de progradation de ligne côtière et le degré d’influence de la jetée du port sur le piégeage de 335.972,68 m³ de sédiments au cours des 42 dernières années dans la partie sud et l’érosion dans la partie nord du port. On a constaté une forte interférence de ces sédiments piégés dans l’équilibre et leur distribution au long des plages de l’anse, un fait qui explique la diminution de la bande de sable et la destruction du bord de mer de la plage de Meaípe.Departamento e Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFES2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/3863610.47456/geo.v3i36.38636Geografares; v. 3 n. 36 (2023): Revista Geografares (janeiro-junho); 32-58Geografares; Vol. 3 No. 36 (2023): Revista Geografares (janeiro-junho); 32-58Geografares; Vol. 3 Núm. 36 (2023): Revista Geografares (janeiro-junho); 32-582175-37091518-2002reponame:Geografares (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/38636/279131970 - 2022Copyright (c) 2023 Geografareshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVervloet, Roberto José Hezer MoreiraMerlo Prata, Pablo2024-07-29T14:05:37Zoai:periodicos.ufes.br:article/38636Revistahttps://periodicos.ufes.br/geografares/PUBhttps://periodicos.ufes.br/geografares/oairevista.geografares@ufes.br2175-37091518-2002opendoar:2024-07-29T14:05:37Geografares (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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