Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Evanilde Silva da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro, Maria Edilene da Silva, Guimarães, André Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Argumentum (Vitória)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/36523
Resumo: This text deals with entrepreneurial training in Brazilian higher education. The study builds an overview of academic output on entrepreneurial training in Brazilian higher education for the period 2010-2020. The methodology is a Systematic Literature review, in which relevant evidence on the subject was located, selected, evaluated, analyzed, and synthesized to categorize its objectives and results, and it discusses the main findings of the matrix of final categories. Content Analysis technique was employed for interpretation of the data. In the results, the five most frequent final categories in the works stand out: Entrepreneurial Characteristics (f = 96); Teaching-Learning Methodology (f = 86); Entrepreneurial Training (f = 56); Encouraging Entrepreneurship (f = 44) and Higher Education Institution (f = 30).  
id UFES-5_40d8516391b71d401adf5fae0eb03b63
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/36523
network_acronym_str UFES-5
network_name_str Argumentum (Vitória)
repository_id_str
spelling Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)Formação empreendedora: uma revisão sistemática da literatura (2010-2020)This text deals with entrepreneurial training in Brazilian higher education. The study builds an overview of academic output on entrepreneurial training in Brazilian higher education for the period 2010-2020. The methodology is a Systematic Literature review, in which relevant evidence on the subject was located, selected, evaluated, analyzed, and synthesized to categorize its objectives and results, and it discusses the main findings of the matrix of final categories. Content Analysis technique was employed for interpretation of the data. In the results, the five most frequent final categories in the works stand out: Entrepreneurial Characteristics (f = 96); Teaching-Learning Methodology (f = 86); Entrepreneurial Training (f = 56); Encouraging Entrepreneurship (f = 44) and Higher Education Institution (f = 30).  Este texto trata da formação empreendedora no ensino superior brasileiro. O estudo visa construir um panorama das produções acadêmicas sobre formação empreendedora no ensino superior brasileiro, no período de 2010-2020. A metodologia considerou a Revisão Sistemática da Literatura, na qual se pretendeu localizar, selecionar, avaliar, analisar e sintetizar as evidências relevantes sobre a temática, categorizar seus objetivos e resultados, e discutir os principais achados da matriz de categorias finais. Para a interpretação dos dados foi utilizada a técnica de Análise de Conteúdo. Destacam-se nos resultados as cinco categorias finais mais frequentes nos trabalhos: Características Empreendedoras (f= 96); Metodologia de Ensino-Aprendizagem (f=86); Educação Empreendedora (f=56); Incentivo ao Empreendedorismo (f=44) e Instituição de Ensino Superior (f=30).Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES2022-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/3652310.47456/argumentum.v14i1.36523Argumentum; v. 14 n. 1 (2022): Política de educação, produção de conhecimento e o futuro da ciência no Brasil; 63-84Argumentum; Vol. 14 No. 1 (2022): Política de educação, produção de conhecimento e o futuro da ciência no Brasil; 63-842176-957510.47456/argumentum.v14i1reponame:Argumentum (Vitória)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/36523/25042Copyright (c) 2022 Argumentuminfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Evanilde Silva daRibeiro, Maria Edilene da Silva Guimarães, André Rodrigues 2022-05-02T17:21:26Zoai:periodicos.ufes.br:article/36523Revistahttp://periodicos.ufes.br/argumentumPUBhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/oairevistaargumentum@ufes.br2176-95752176-9575opendoar:2022-05-02T17:21:26Argumentum (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
Formação empreendedora: uma revisão sistemática da literatura (2010-2020)
title Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
spellingShingle Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
Costa, Evanilde Silva da
title_short Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
title_full Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
title_fullStr Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
title_full_unstemmed Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
title_sort Entrepreneurial training: a systematic review of the literature (2010-2020)
author Costa, Evanilde Silva da
author_facet Costa, Evanilde Silva da
Ribeiro, Maria Edilene da Silva
Guimarães, André Rodrigues
author_role author
author2 Ribeiro, Maria Edilene da Silva
Guimarães, André Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Evanilde Silva da
Ribeiro, Maria Edilene da Silva
Guimarães, André Rodrigues
description This text deals with entrepreneurial training in Brazilian higher education. The study builds an overview of academic output on entrepreneurial training in Brazilian higher education for the period 2010-2020. The methodology is a Systematic Literature review, in which relevant evidence on the subject was located, selected, evaluated, analyzed, and synthesized to categorize its objectives and results, and it discusses the main findings of the matrix of final categories. Content Analysis technique was employed for interpretation of the data. In the results, the five most frequent final categories in the works stand out: Entrepreneurial Characteristics (f = 96); Teaching-Learning Methodology (f = 86); Entrepreneurial Training (f = 56); Encouraging Entrepreneurship (f = 44) and Higher Education Institution (f = 30).  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/36523
10.47456/argumentum.v14i1.36523
url https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/36523
identifier_str_mv 10.47456/argumentum.v14i1.36523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/36523/25042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Argumentum
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Argumentum
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES
dc.source.none.fl_str_mv Argumentum; v. 14 n. 1 (2022): Política de educação, produção de conhecimento e o futuro da ciência no Brasil; 63-84
Argumentum; Vol. 14 No. 1 (2022): Política de educação, produção de conhecimento e o futuro da ciência no Brasil; 63-84
2176-9575
10.47456/argumentum.v14i1
reponame:Argumentum (Vitória)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Argumentum (Vitória)
collection Argumentum (Vitória)
repository.name.fl_str_mv Argumentum (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv revistaargumentum@ufes.br
_version_ 1799319762405163008