O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber, Sabrine
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fuzer, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498
Resumo: This paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial.
id UFES-6_2856f9e828e719c4949a943440f2d590
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/27498
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASILTHE TEXT GENRE EXPLANATORY HISTORICAL REPORT IN A HISTORY TEXTBOOK: ORGANIZATION AND RELATIONSHIP OF EVENTS ABOUT THE CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZILGênero de TextoLivro Didático de HistóriaLinguística Sistêmico-FuncionalText GenreHistory TextbookSystemic Functional LinguisticsHistorical AccountThis paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial.Este trabalho soma-se a estudos sobre o discurso da História em livros didáticos sob a perspectiva da Linguística Sistêmico-Funcional (LSF), com o objetivo de evidenciar particularidades da linguagem usada para explicar eventos históricos no contexto escolar. Mais especificamente, analisam-se recursos linguísticos do sistema de Conjunção (principalmente relações de adição, tempo e consequência) em textos sobre a Ditadura Civil-militar brasileira, no livro didático para o 9º Ano do Ensino Fundamental da coleção mais distribuída para as escolas públicas do Brasil no triênio 2017-2019. Tendo por base pressupostos da Linguística Sistêmico-Funcional, os procedimentos de análise envolveram descrição das variáveis de contexto situacional de cada texto, análise das relações entre eventos por meio do sistema de Conjunção e sistematização em esquemas das relações entre os eventos que constituem relatos históricos explicativos no corpus analisado. Marcas linguísticas de tempo, causa-consequência e adição evidenciam que os relatos históricos explicativos usados para construir conhecimentos sobre a Ditatura Civil-militar brasileira, no livro didático em estudo, foram organizados, predominantemente, por meio de explicação sequencial e, com menor frequência, consequencial e fatorial.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 360-3781982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498/21031Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeber, SabrineFuzer, Cristiane2020-07-15T16:29:19Zoai:periodicos.ufes.br:article/27498Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T16:29:19Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
THE TEXT GENRE EXPLANATORY HISTORICAL REPORT IN A HISTORY TEXTBOOK: ORGANIZATION AND RELATIONSHIP OF EVENTS ABOUT THE CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL
title O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
spellingShingle O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
Weber, Sabrine
Gênero de Texto
Livro Didático de História
Linguística Sistêmico-Funcional
Text Genre
History Textbook
Systemic Functional Linguistics
Historical Account
title_short O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
title_full O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
title_fullStr O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
title_full_unstemmed O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
title_sort O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
author Weber, Sabrine
author_facet Weber, Sabrine
Fuzer, Cristiane
author_role author
author2 Fuzer, Cristiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weber, Sabrine
Fuzer, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero de Texto
Livro Didático de História
Linguística Sistêmico-Funcional
Text Genre
History Textbook
Systemic Functional Linguistics
Historical Account
topic Gênero de Texto
Livro Didático de História
Linguística Sistêmico-Funcional
Text Genre
History Textbook
Systemic Functional Linguistics
Historical Account
description This paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498/21031
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 360-378
1982-291X
2317-3475
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1789798861475151872