O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498 |
Resumo: | This paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial. |
id |
UFES-6_2856f9e828e719c4949a943440f2d590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/27498 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASILTHE TEXT GENRE EXPLANATORY HISTORICAL REPORT IN A HISTORY TEXTBOOK: ORGANIZATION AND RELATIONSHIP OF EVENTS ABOUT THE CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZILGênero de TextoLivro Didático de HistóriaLinguística Sistêmico-FuncionalText GenreHistory TextbookSystemic Functional LinguisticsHistorical AccountThis paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial.Este trabalho soma-se a estudos sobre o discurso da História em livros didáticos sob a perspectiva da Linguística Sistêmico-Funcional (LSF), com o objetivo de evidenciar particularidades da linguagem usada para explicar eventos históricos no contexto escolar. Mais especificamente, analisam-se recursos linguísticos do sistema de Conjunção (principalmente relações de adição, tempo e consequência) em textos sobre a Ditadura Civil-militar brasileira, no livro didático para o 9º Ano do Ensino Fundamental da coleção mais distribuída para as escolas públicas do Brasil no triênio 2017-2019. Tendo por base pressupostos da Linguística Sistêmico-Funcional, os procedimentos de análise envolveram descrição das variáveis de contexto situacional de cada texto, análise das relações entre eventos por meio do sistema de Conjunção e sistematização em esquemas das relações entre os eventos que constituem relatos históricos explicativos no corpus analisado. Marcas linguísticas de tempo, causa-consequência e adição evidenciam que os relatos históricos explicativos usados para construir conhecimentos sobre a Ditatura Civil-militar brasileira, no livro didático em estudo, foram organizados, predominantemente, por meio de explicação sequencial e, com menor frequência, consequencial e fatorial.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 360-3781982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498/21031Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeber, SabrineFuzer, Cristiane2020-07-15T16:29:19Zoai:periodicos.ufes.br:article/27498Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T16:29:19Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL THE TEXT GENRE EXPLANATORY HISTORICAL REPORT IN A HISTORY TEXTBOOK: ORGANIZATION AND RELATIONSHIP OF EVENTS ABOUT THE CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL |
title |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL |
spellingShingle |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL Weber, Sabrine Gênero de Texto Livro Didático de História Linguística Sistêmico-Funcional Text Genre History Textbook Systemic Functional Linguistics Historical Account |
title_short |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL |
title_full |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL |
title_fullStr |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL |
title_full_unstemmed |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL |
title_sort |
O GÊNERO DE TEXTO RELATO HISTÓRICO EXPLICATIVO EM LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA: ORGANIZAÇÃO E RELAÇÃO DE EVENTOS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR NO BRASIL |
author |
Weber, Sabrine |
author_facet |
Weber, Sabrine Fuzer, Cristiane |
author_role |
author |
author2 |
Fuzer, Cristiane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weber, Sabrine Fuzer, Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero de Texto Livro Didático de História Linguística Sistêmico-Funcional Text Genre History Textbook Systemic Functional Linguistics Historical Account |
topic |
Gênero de Texto Livro Didático de História Linguística Sistêmico-Funcional Text Genre History Textbook Systemic Functional Linguistics Historical Account |
description |
This paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498/21031 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 360-378 1982-291X 2317-3475 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1789798861475151872 |