Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40195 |
Resumo: | This article presents a descriptive bibliographical research about literacy and reading development of bi/multilingual children with a focus on the development of metalinguistic awareness as well as the occurrence of linguistic transfer processes from L1 to L2 and vice-versa in bilinguals. The study follows a view of bilingualism as a dynamic phenomenon that is influenced by contextual, social, cultural, linguistic, and cognitive factors (Grosjean, 1989; Hamers; Blanc, 2004). The research method adopted for data collection was adapted from Paré and Kitsiou’s (2017) framework for descriptive literature reviews. The selection of materials was restricted to research on Roman alphabetical languages, in the following language pairs: English-Portuguese, Portuguese-English, English-Spanish, and Spanish-English. Results indicate that bilingual literacy practices foster better metalinguistic awareness in children and confirm the occurrence of transfers of linguistic, as well as reading and writing abilities, across L1 and L2. Also, findings suggest a translanguage approach to bi/multilingual literacy in a way that bi/multilingual students’ linguistic, cognitive, social, and cultural diversity are recognized as valid resources to bi/multlingual literacy. |
id |
UFES-6_33c0070b4c7d1d8767bc47006c8ac7bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/40195 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngueA descriptive bibliographical research about the development of metalinguistic awareness and the occurrence of linguistic transfer processes in bi/multilingual literacy and readingalfabetização e letramento bi/multilíngueconsciência metalinguísticaprocessos de transferênciabi/multilingual literacymetalinguistic awarenesstransfer processesThis article presents a descriptive bibliographical research about literacy and reading development of bi/multilingual children with a focus on the development of metalinguistic awareness as well as the occurrence of linguistic transfer processes from L1 to L2 and vice-versa in bilinguals. The study follows a view of bilingualism as a dynamic phenomenon that is influenced by contextual, social, cultural, linguistic, and cognitive factors (Grosjean, 1989; Hamers; Blanc, 2004). The research method adopted for data collection was adapted from Paré and Kitsiou’s (2017) framework for descriptive literature reviews. The selection of materials was restricted to research on Roman alphabetical languages, in the following language pairs: English-Portuguese, Portuguese-English, English-Spanish, and Spanish-English. Results indicate that bilingual literacy practices foster better metalinguistic awareness in children and confirm the occurrence of transfers of linguistic, as well as reading and writing abilities, across L1 and L2. Also, findings suggest a translanguage approach to bi/multilingual literacy in a way that bi/multilingual students’ linguistic, cognitive, social, and cultural diversity are recognized as valid resources to bi/multlingual literacy.Este artigo apresenta uma pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da alfabetização, do letramento e da leitura de crianças bilíngues com foco no desenvolvimento da consciência metalinguística, bem como na ocorrência de processos de transferência linguística de L1 para L2 e vice-versa em bilíngues. O estudo segue uma visão do bilinguismo como um fenômeno dinâmico, que é influenciado por fatores contextuais, sociais, culturais, linguísticos e cognitivos (Grosjean, 1989; Hamers; Blanc, 2004). O método de pesquisa adotado para coleta de dados foi adaptado do referencial de Paré e Kitsiou (2017) para revisões descritivas da literatura. A seleção dos materiais restringiu-se à pesquisa em línguas alfabéticas romanas, nos seguintes pares linguísticos: inglês-português, português-inglês, inglês-espanhol, espanhol-inglês. Os resultados indicam que as práticas de letramento bilíngue promovem uma melhor consciência metalinguística nas crianças e confirmam a ocorrência de transferências de habilidades linguísticas, bem como de leitura e escrita, entre L1 e L2. Além disso, os resultados sugerem uma abordagem translíngue para a alfabetização e o letramento bi/multilíngue de forma que a diversidade linguística, cognitiva, social e cultural dos alunos bilíngues seja reconhecida como recursos válidos para a alfabetização e o letramento bi/multilíngue.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/4019510.47456/cl.v17i36.40195Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 17 n. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 163-183Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 17 No. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 163-1831982-291X2317-347510.47456/cl.v17i36reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40195/27993Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWinfield, ClaudiaBraga Tomitch, Lêda Maria2023-07-31T20:26:19Zoai:periodicos.ufes.br:article/40195Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2023-07-31T20:26:19Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue A descriptive bibliographical research about the development of metalinguistic awareness and the occurrence of linguistic transfer processes in bi/multilingual literacy and reading |
title |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue |
spellingShingle |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue Winfield, Claudia alfabetização e letramento bi/multilíngue consciência metalinguística processos de transferência bi/multilingual literacy metalinguistic awareness transfer processes |
title_short |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue |
title_full |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue |
title_fullStr |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue |
title_full_unstemmed |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue |
title_sort |
Pesquisa bibliográfica descritiva sobre o desenvolvimento da consciência metalinguística e a ocorrência de processos de transferência linguística na alfabetização e leitura bi/multilíngue |
author |
Winfield, Claudia |
author_facet |
Winfield, Claudia Braga Tomitch, Lêda Maria |
author_role |
author |
author2 |
Braga Tomitch, Lêda Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Winfield, Claudia Braga Tomitch, Lêda Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
alfabetização e letramento bi/multilíngue consciência metalinguística processos de transferência bi/multilingual literacy metalinguistic awareness transfer processes |
topic |
alfabetização e letramento bi/multilíngue consciência metalinguística processos de transferência bi/multilingual literacy metalinguistic awareness transfer processes |
description |
This article presents a descriptive bibliographical research about literacy and reading development of bi/multilingual children with a focus on the development of metalinguistic awareness as well as the occurrence of linguistic transfer processes from L1 to L2 and vice-versa in bilinguals. The study follows a view of bilingualism as a dynamic phenomenon that is influenced by contextual, social, cultural, linguistic, and cognitive factors (Grosjean, 1989; Hamers; Blanc, 2004). The research method adopted for data collection was adapted from Paré and Kitsiou’s (2017) framework for descriptive literature reviews. The selection of materials was restricted to research on Roman alphabetical languages, in the following language pairs: English-Portuguese, Portuguese-English, English-Spanish, and Spanish-English. Results indicate that bilingual literacy practices foster better metalinguistic awareness in children and confirm the occurrence of transfers of linguistic, as well as reading and writing abilities, across L1 and L2. Also, findings suggest a translanguage approach to bi/multilingual literacy in a way that bi/multilingual students’ linguistic, cognitive, social, and cultural diversity are recognized as valid resources to bi/multlingual literacy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40195 10.47456/cl.v17i36.40195 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40195 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v17i36.40195 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40195/27993 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 17 n. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 163-183 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 17 No. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 163-183 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v17i36 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011744038912 |