[avaliˈãdʊ] ou [avaliˈãnʊ]: o significado social da alternância [d] ~ [n] entre jovens universitários cariocas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Lopes de Melo, Marcelo Alexandre
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Garcia Bastos Silva, Ísis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38574
Resumo: This work presents the results of a pilot study on the social evaluation of the alternation between [d] and [n], both preceded by a nasal vowel – as in as in [avaliˈãdʊ] ~ [avaliˈãnʊ] – in the speech community of Rio de Janeiro. January. This variable has already been the object of studies with production data in different varieties of Brazilian Portuguese (BP), which suggest that [n] would be the stigmatized variant, given that it is more realized among speakers of lower education and low social classes (GONÇALVES, 2018). Thus, an experiment was carried out remotely with 24 university students from the city of Rio de Janeiro, using the matched guise technique, in order to access the social meanings of the variants in question. Differently from what was expected before the application of the experiment, the results revealed that the evaluation difference between the variants was not significant, which may suggest that the nasal variant is not a stereotype associated with low schooling or low-class speakers in the BP variety analyzed. Despite being a pilot study, this experiment can contribute to future studies, especially with regard to the methodology used and the stimuli used.
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spelling [avaliˈãdʊ] ou [avaliˈãnʊ]: o significado social da alternância [d] ~ [n] entre jovens universitários cariocas[avaliˈãdʊ] or [avaliˈãnʊ]: the social meaning of the alternation between [d] and [n] among young university students from Rio de Janeiroavaliação socialalternância [d] e [n] precedidas de vogal nasalvariação linguísticacomunidade de fala.social evaluationalternation between the stop consonant and the alveolar nasal preceded by nasal vowellinguistic variationcommunity of speech.This work presents the results of a pilot study on the social evaluation of the alternation between [d] and [n], both preceded by a nasal vowel – as in as in [avaliˈãdʊ] ~ [avaliˈãnʊ] – in the speech community of Rio de Janeiro. January. This variable has already been the object of studies with production data in different varieties of Brazilian Portuguese (BP), which suggest that [n] would be the stigmatized variant, given that it is more realized among speakers of lower education and low social classes (GONÇALVES, 2018). Thus, an experiment was carried out remotely with 24 university students from the city of Rio de Janeiro, using the matched guise technique, in order to access the social meanings of the variants in question. Differently from what was expected before the application of the experiment, the results revealed that the evaluation difference between the variants was not significant, which may suggest that the nasal variant is not a stereotype associated with low schooling or low-class speakers in the BP variety analyzed. Despite being a pilot study, this experiment can contribute to future studies, especially with regard to the methodology used and the stimuli used.Este trabalho apresenta os resultados de um estudo piloto sobre a avaliação social da alternância entre [d] e [n], ambas precedidas de vogal nasal – como em como em [avaliˈãdʊ] ~ [avaliˈãnʊ] –, na comunidade de fala do Rio de Janeiro. Essa variável já foi objeto de estudos com dados de produção em diferentes variedades do português brasileiro (PB), os quais sugerem que [n] seria a variante estigmatizada, tendo em vista que ela é mais realizada entre falantes de menor escolaridade e de classes sociais mais baixas (GONÇALVES, 2018). Assim, realizou-se, remotamente, um experimento com 24 jovens universitários da cidade do Rio de Janeiro, utilizando a técnica matched guise, a fim de acessar os significados sociais das variantes em questão. Diferentemente daquilo que se esperava antes da aplicação do experimento, os resultados revelaram que a diferença de avaliação entre as variantes não se mostrou significativa, o que pode sugerir que a variante nasal não constitui um estereótipo associado à pouca escolaridade ou a falantes da classe baixa na variedade do PB analisada. Apesar de se tratar de um estudo piloto, este experimento pode contribuir para estudos futuros, sobretudo no que diz respeito à metodologia empregada e aos estímulos utilizados.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3857410.47456/cl.v16i34.38574Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 16 n. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 185-204Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 16 No. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 185-2041982-291X2317-347510.47456/cl.v16i34reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38574/25902Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Lopes de Melo, Marcelo AlexandreGarcia Bastos Silva, Ísis2022-11-30T13:29:02Zoai:periodicos.ufes.br:article/38574Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2022-11-30T13:29:02Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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