Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Poltronieri Santos, André
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Coutinho Yacovenco, Lilian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568
Resumo: With the present study, we investigated how Brazilian speakers/readers perceive and evaluate different relativization strategies in writing. We start from the understanding that evaluation is one of the problems involving the theory of linguistic variation and change (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) and from some studies on perception, evaluation, beliefs and attitudes about variable phenomena in Brazilian Portuguese (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). We developed a questionnaire with five sentences, three of which contained different relativization strategies. The evaluations indicate that the relative with cujo (whose) is more consciously perceived by respondents: it received the highest number of evaluations as beautiful and associated with more educated people, however, on the other hand, it received less evaluations associating it to likeable people. The evaluations of the resumptive pronoun and PP-chopping variants were more neutral and indicate that these variants are already incorporated into Brazilian Portuguese vernacular, the former, including, to written language. We concluded that PP-chopping and resumptive pronoun variants are not salient enough to be perceived, being evaluated, in general, neutrally. The variant with cujo seemed to be more salient, as it depends on schooling to be learned and is considered beautiful, associated with more formal contexts and to educated people.
id UFES-6_3f26e62c7b8dae6aecea7ee1d6576d3c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/38568
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo pilotoPerception and evaluation of relative clauses: a pilot studypercepçãoavaliaçãoestratégias de relativizaçãoestudo piloto.perceptionevaluationrelativization strategiespilot study.With the present study, we investigated how Brazilian speakers/readers perceive and evaluate different relativization strategies in writing. We start from the understanding that evaluation is one of the problems involving the theory of linguistic variation and change (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) and from some studies on perception, evaluation, beliefs and attitudes about variable phenomena in Brazilian Portuguese (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). We developed a questionnaire with five sentences, three of which contained different relativization strategies. The evaluations indicate that the relative with cujo (whose) is more consciously perceived by respondents: it received the highest number of evaluations as beautiful and associated with more educated people, however, on the other hand, it received less evaluations associating it to likeable people. The evaluations of the resumptive pronoun and PP-chopping variants were more neutral and indicate that these variants are already incorporated into Brazilian Portuguese vernacular, the former, including, to written language. We concluded that PP-chopping and resumptive pronoun variants are not salient enough to be perceived, being evaluated, in general, neutrally. The variant with cujo seemed to be more salient, as it depends on schooling to be learned and is considered beautiful, associated with more formal contexts and to educated people.Com o presente estudo, investigamos como falantes/leitores brasileiros percebem e avaliam diferentes estratégias de relativização na escrita. Partimos da compreensão de que a avaliação é um dos problemas que envolvem a teoria da variação e mudança linguística (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) e de alguns estudos de percepção, avaliação, crenças e atitudes sobre fenômenos variáveis no português brasileiro (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). Elaboramos um questionário com cinco frases, das quais três continham diferentes estratégias de relativização. As avaliações indicam que a relativa com cujo é mais conscientemente percebida pelos respondentes: foi a que recebeu o maior número de avaliações como bonita e associada a pessoas mais escolarizadas, por outro lado, recebeu menos avaliações relacionadas à simpatia. As avaliações das relativas copiadora e cortadora foram mais neutras e indicaram que essas variantes já estão incorporadas ao vernáculo brasileiro, a primeira, inclusive, à escrita. Por ora, concluímos que a variante cortadora e a copiadora não apresentam saliência suficiente para serem percebidas, sendo avaliadas, em geral, de forma neutra. A variante com cujo pareceu ser mais saliente, pois depende da escola para ser aprendida e é considerada bonita, associada a contextos mais formais e a pessoas mais escolarizadas.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3856810.47456/cl.v16i34.38568Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 16 n. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-164Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 16 No. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-1641982-291X2317-347510.47456/cl.v16i34reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568/25900Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPoltronieri Santos, AndréCoutinho Yacovenco, Lilian2022-11-30T13:29:04Zoai:periodicos.ufes.br:article/38568Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2022-11-30T13:29:04Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
Perception and evaluation of relative clauses: a pilot study
title Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
spellingShingle Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
Poltronieri Santos, André
percepção
avaliação
estratégias de relativização
estudo piloto.
perception
evaluation
relativization strategies
pilot study.
title_short Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
title_full Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
title_fullStr Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
title_full_unstemmed Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
title_sort Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
author Poltronieri Santos, André
author_facet Poltronieri Santos, André
Coutinho Yacovenco, Lilian
author_role author
author2 Coutinho Yacovenco, Lilian
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Poltronieri Santos, André
Coutinho Yacovenco, Lilian
dc.subject.por.fl_str_mv percepção
avaliação
estratégias de relativização
estudo piloto.
perception
evaluation
relativization strategies
pilot study.
topic percepção
avaliação
estratégias de relativização
estudo piloto.
perception
evaluation
relativization strategies
pilot study.
description With the present study, we investigated how Brazilian speakers/readers perceive and evaluate different relativization strategies in writing. We start from the understanding that evaluation is one of the problems involving the theory of linguistic variation and change (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) and from some studies on perception, evaluation, beliefs and attitudes about variable phenomena in Brazilian Portuguese (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). We developed a questionnaire with five sentences, three of which contained different relativization strategies. The evaluations indicate that the relative with cujo (whose) is more consciously perceived by respondents: it received the highest number of evaluations as beautiful and associated with more educated people, however, on the other hand, it received less evaluations associating it to likeable people. The evaluations of the resumptive pronoun and PP-chopping variants were more neutral and indicate that these variants are already incorporated into Brazilian Portuguese vernacular, the former, including, to written language. We concluded that PP-chopping and resumptive pronoun variants are not salient enough to be perceived, being evaluated, in general, neutrally. The variant with cujo seemed to be more salient, as it depends on schooling to be learned and is considered beautiful, associated with more formal contexts and to educated people.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568
10.47456/cl.v16i34.38568
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568
identifier_str_mv 10.47456/cl.v16i34.38568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568/25900
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 16 n. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-164
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 16 No. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-164
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v16i34
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699011626598400