Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568 |
Resumo: | With the present study, we investigated how Brazilian speakers/readers perceive and evaluate different relativization strategies in writing. We start from the understanding that evaluation is one of the problems involving the theory of linguistic variation and change (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) and from some studies on perception, evaluation, beliefs and attitudes about variable phenomena in Brazilian Portuguese (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). We developed a questionnaire with five sentences, three of which contained different relativization strategies. The evaluations indicate that the relative with cujo (whose) is more consciously perceived by respondents: it received the highest number of evaluations as beautiful and associated with more educated people, however, on the other hand, it received less evaluations associating it to likeable people. The evaluations of the resumptive pronoun and PP-chopping variants were more neutral and indicate that these variants are already incorporated into Brazilian Portuguese vernacular, the former, including, to written language. We concluded that PP-chopping and resumptive pronoun variants are not salient enough to be perceived, being evaluated, in general, neutrally. The variant with cujo seemed to be more salient, as it depends on schooling to be learned and is considered beautiful, associated with more formal contexts and to educated people. |
id |
UFES-6_3f26e62c7b8dae6aecea7ee1d6576d3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/38568 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo pilotoPerception and evaluation of relative clauses: a pilot studypercepçãoavaliaçãoestratégias de relativizaçãoestudo piloto.perceptionevaluationrelativization strategiespilot study.With the present study, we investigated how Brazilian speakers/readers perceive and evaluate different relativization strategies in writing. We start from the understanding that evaluation is one of the problems involving the theory of linguistic variation and change (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) and from some studies on perception, evaluation, beliefs and attitudes about variable phenomena in Brazilian Portuguese (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). We developed a questionnaire with five sentences, three of which contained different relativization strategies. The evaluations indicate that the relative with cujo (whose) is more consciously perceived by respondents: it received the highest number of evaluations as beautiful and associated with more educated people, however, on the other hand, it received less evaluations associating it to likeable people. The evaluations of the resumptive pronoun and PP-chopping variants were more neutral and indicate that these variants are already incorporated into Brazilian Portuguese vernacular, the former, including, to written language. We concluded that PP-chopping and resumptive pronoun variants are not salient enough to be perceived, being evaluated, in general, neutrally. The variant with cujo seemed to be more salient, as it depends on schooling to be learned and is considered beautiful, associated with more formal contexts and to educated people.Com o presente estudo, investigamos como falantes/leitores brasileiros percebem e avaliam diferentes estratégias de relativização na escrita. Partimos da compreensão de que a avaliação é um dos problemas que envolvem a teoria da variação e mudança linguística (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) e de alguns estudos de percepção, avaliação, crenças e atitudes sobre fenômenos variáveis no português brasileiro (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). Elaboramos um questionário com cinco frases, das quais três continham diferentes estratégias de relativização. As avaliações indicam que a relativa com cujo é mais conscientemente percebida pelos respondentes: foi a que recebeu o maior número de avaliações como bonita e associada a pessoas mais escolarizadas, por outro lado, recebeu menos avaliações relacionadas à simpatia. As avaliações das relativas copiadora e cortadora foram mais neutras e indicaram que essas variantes já estão incorporadas ao vernáculo brasileiro, a primeira, inclusive, à escrita. Por ora, concluímos que a variante cortadora e a copiadora não apresentam saliência suficiente para serem percebidas, sendo avaliadas, em geral, de forma neutra. A variante com cujo pareceu ser mais saliente, pois depende da escola para ser aprendida e é considerada bonita, associada a contextos mais formais e a pessoas mais escolarizadas.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3856810.47456/cl.v16i34.38568Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 16 n. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-164Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 16 No. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-1641982-291X2317-347510.47456/cl.v16i34reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568/25900Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPoltronieri Santos, AndréCoutinho Yacovenco, Lilian2022-11-30T13:29:04Zoai:periodicos.ufes.br:article/38568Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2022-11-30T13:29:04Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto Perception and evaluation of relative clauses: a pilot study |
title |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto |
spellingShingle |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto Poltronieri Santos, André percepção avaliação estratégias de relativização estudo piloto. perception evaluation relativization strategies pilot study. |
title_short |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto |
title_full |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto |
title_fullStr |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto |
title_full_unstemmed |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto |
title_sort |
Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto |
author |
Poltronieri Santos, André |
author_facet |
Poltronieri Santos, André Coutinho Yacovenco, Lilian |
author_role |
author |
author2 |
Coutinho Yacovenco, Lilian |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Poltronieri Santos, André Coutinho Yacovenco, Lilian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
percepção avaliação estratégias de relativização estudo piloto. perception evaluation relativization strategies pilot study. |
topic |
percepção avaliação estratégias de relativização estudo piloto. perception evaluation relativization strategies pilot study. |
description |
With the present study, we investigated how Brazilian speakers/readers perceive and evaluate different relativization strategies in writing. We start from the understanding that evaluation is one of the problems involving the theory of linguistic variation and change (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 1968) and from some studies on perception, evaluation, beliefs and attitudes about variable phenomena in Brazilian Portuguese (FREITAG, 2016; OUSHIRO, 2015a). We developed a questionnaire with five sentences, three of which contained different relativization strategies. The evaluations indicate that the relative with cujo (whose) is more consciously perceived by respondents: it received the highest number of evaluations as beautiful and associated with more educated people, however, on the other hand, it received less evaluations associating it to likeable people. The evaluations of the resumptive pronoun and PP-chopping variants were more neutral and indicate that these variants are already incorporated into Brazilian Portuguese vernacular, the former, including, to written language. We concluded that PP-chopping and resumptive pronoun variants are not salient enough to be perceived, being evaluated, in general, neutrally. The variant with cujo seemed to be more salient, as it depends on schooling to be learned and is considered beautiful, associated with more formal contexts and to educated people. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568 10.47456/cl.v16i34.38568 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v16i34.38568 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/38568/25900 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 16 n. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-164 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 16 No. 34 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Percepção Sociolinguística; 145-164 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v16i34 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011626598400 |