TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bodolay, Adriana
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139
Resumo: This paper aims to contribute to the discussions in the area of teaching Portuguese as a Foreign Language (PFL) by highlighting the relevance of incorporating practices that conceive of prosody as a component of cultural insertion. In the process of learning a foreign language, it is noticed that prosodic characteristics of the first language are used, without considering the cultural differences in the expression of social affections that may interfere in the composition of the positive face. Based on the evidence that the prosody space in PFL textbooks is non-existent, although the literature reinforces the importance of this content for the teaching of the area, an activity guide is proposed here, based on the Theory of Acts of Speech and prosodic description of directive speech acts in Portuguese. The foundation is to use descriptors of the contextual aspects involved in the enunciation and to demonstrate the way in which they articulate with the prosodic clues for meaning. The corpus to be used for this purpose is composed of videos available on YouTube ™. This material is expected to be used by PFL teachers and to contribute to a better performance of foreign students who wish to communicate in Portuguese.
id UFES-6_693db0b61f633a2eda3416ce58ae40e1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/32139
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY´PRÁTICA DE ENSINO DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ABORDAGEM PRAGMÁTICA NO ENSINO DE PROSÓDIAPrática de ensinoPortuguês como Língua EstrangeiraProsódiaAtos de falaTeaching practicePortuguese as foreign languageProsodySpeech actsThis paper aims to contribute to the discussions in the area of teaching Portuguese as a Foreign Language (PFL) by highlighting the relevance of incorporating practices that conceive of prosody as a component of cultural insertion. In the process of learning a foreign language, it is noticed that prosodic characteristics of the first language are used, without considering the cultural differences in the expression of social affections that may interfere in the composition of the positive face. Based on the evidence that the prosody space in PFL textbooks is non-existent, although the literature reinforces the importance of this content for the teaching of the area, an activity guide is proposed here, based on the Theory of Acts of Speech and prosodic description of directive speech acts in Portuguese. The foundation is to use descriptors of the contextual aspects involved in the enunciation and to demonstrate the way in which they articulate with the prosodic clues for meaning. The corpus to be used for this purpose is composed of videos available on YouTube ™. This material is expected to be used by PFL teachers and to contribute to a better performance of foreign students who wish to communicate in Portuguese.O presente trabalho visa contribuir para as discussões na área de ensino de Português como Língua Estrangeira (PLE), colocando em evidência a relevância de serem incorporadas práticas que considerem a prosódia um componente de inserção cultural. Nota-se que, no processo de aprendizagem de uma língua estrangeira, são usadas características prosódicas da língua materna, sem atentar-se para as diferenças culturais da expressão dos afetos sociais que podem interferir na composição da face positiva. A partir da evidência de que o espaço da prosódia em manuais didáticos de PLE é inexistente, embora a literatura já tenha ressaltado a importância desse conteúdo para o ensino da área, propõe-se aqui um roteiro de atividade, com base na Teoria dos Atos de Fala e na descrição prosódica dos atos de ordem e pedido no Português. O fundamento é usar descritores dos aspectos contextuais envolvidos na enunciação e demonstrar a forma como se articulam com as pistas prosódicas para a significação. O corpus a ser utilizado para essa finalidade é composto de vídeos disponíveis no YouTube®. Espera-se que esse material possa ser utilizado por professores de PLE e que contribua para um melhor desempenho dos estudantes estrangeiros que desejam se comunicar em Língua Portuguesa.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3213910.47456/cl.v14i29.32139Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-622Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-6221982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139/22557Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBodolay, Adriana2020-12-30T15:38:14Zoai:periodicos.ufes.br:article/32139Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:14Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
´PRÁTICA DE ENSINO DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ABORDAGEM PRAGMÁTICA NO ENSINO DE PROSÓDIA
title TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
spellingShingle TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
Bodolay, Adriana
Prática de ensino
Português como Língua Estrangeira
Prosódia
Atos de fala
Teaching practice
Portuguese as foreign language
Prosody
Speech acts
title_short TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
title_full TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
title_fullStr TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
title_full_unstemmed TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
title_sort TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
author Bodolay, Adriana
author_facet Bodolay, Adriana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bodolay, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Prática de ensino
Português como Língua Estrangeira
Prosódia
Atos de fala
Teaching practice
Portuguese as foreign language
Prosody
Speech acts
topic Prática de ensino
Português como Língua Estrangeira
Prosódia
Atos de fala
Teaching practice
Portuguese as foreign language
Prosody
Speech acts
description This paper aims to contribute to the discussions in the area of teaching Portuguese as a Foreign Language (PFL) by highlighting the relevance of incorporating practices that conceive of prosody as a component of cultural insertion. In the process of learning a foreign language, it is noticed that prosodic characteristics of the first language are used, without considering the cultural differences in the expression of social affections that may interfere in the composition of the positive face. Based on the evidence that the prosody space in PFL textbooks is non-existent, although the literature reinforces the importance of this content for the teaching of the area, an activity guide is proposed here, based on the Theory of Acts of Speech and prosodic description of directive speech acts in Portuguese. The foundation is to use descriptors of the contextual aspects involved in the enunciation and to demonstrate the way in which they articulate with the prosodic clues for meaning. The corpus to be used for this purpose is composed of videos available on YouTube ™. This material is expected to be used by PFL teachers and to contribute to a better performance of foreign students who wish to communicate in Portuguese.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139
10.47456/cl.v14i29.32139
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139
identifier_str_mv 10.47456/cl.v14i29.32139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139/22557
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-622
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-622
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v14i29
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699011118039040