TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139 |
Resumo: | This paper aims to contribute to the discussions in the area of teaching Portuguese as a Foreign Language (PFL) by highlighting the relevance of incorporating practices that conceive of prosody as a component of cultural insertion. In the process of learning a foreign language, it is noticed that prosodic characteristics of the first language are used, without considering the cultural differences in the expression of social affections that may interfere in the composition of the positive face. Based on the evidence that the prosody space in PFL textbooks is non-existent, although the literature reinforces the importance of this content for the teaching of the area, an activity guide is proposed here, based on the Theory of Acts of Speech and prosodic description of directive speech acts in Portuguese. The foundation is to use descriptors of the contextual aspects involved in the enunciation and to demonstrate the way in which they articulate with the prosodic clues for meaning. The corpus to be used for this purpose is composed of videos available on YouTube ™. This material is expected to be used by PFL teachers and to contribute to a better performance of foreign students who wish to communicate in Portuguese. |
id |
UFES-6_693db0b61f633a2eda3416ce58ae40e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/32139 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY´PRÁTICA DE ENSINO DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ABORDAGEM PRAGMÁTICA NO ENSINO DE PROSÓDIAPrática de ensinoPortuguês como Língua EstrangeiraProsódiaAtos de falaTeaching practicePortuguese as foreign languageProsodySpeech actsThis paper aims to contribute to the discussions in the area of teaching Portuguese as a Foreign Language (PFL) by highlighting the relevance of incorporating practices that conceive of prosody as a component of cultural insertion. In the process of learning a foreign language, it is noticed that prosodic characteristics of the first language are used, without considering the cultural differences in the expression of social affections that may interfere in the composition of the positive face. Based on the evidence that the prosody space in PFL textbooks is non-existent, although the literature reinforces the importance of this content for the teaching of the area, an activity guide is proposed here, based on the Theory of Acts of Speech and prosodic description of directive speech acts in Portuguese. The foundation is to use descriptors of the contextual aspects involved in the enunciation and to demonstrate the way in which they articulate with the prosodic clues for meaning. The corpus to be used for this purpose is composed of videos available on YouTube ™. This material is expected to be used by PFL teachers and to contribute to a better performance of foreign students who wish to communicate in Portuguese.O presente trabalho visa contribuir para as discussões na área de ensino de Português como Língua Estrangeira (PLE), colocando em evidência a relevância de serem incorporadas práticas que considerem a prosódia um componente de inserção cultural. Nota-se que, no processo de aprendizagem de uma língua estrangeira, são usadas características prosódicas da língua materna, sem atentar-se para as diferenças culturais da expressão dos afetos sociais que podem interferir na composição da face positiva. A partir da evidência de que o espaço da prosódia em manuais didáticos de PLE é inexistente, embora a literatura já tenha ressaltado a importância desse conteúdo para o ensino da área, propõe-se aqui um roteiro de atividade, com base na Teoria dos Atos de Fala e na descrição prosódica dos atos de ordem e pedido no Português. O fundamento é usar descritores dos aspectos contextuais envolvidos na enunciação e demonstrar a forma como se articulam com as pistas prosódicas para a significação. O corpus a ser utilizado para essa finalidade é composto de vídeos disponíveis no YouTube®. Espera-se que esse material possa ser utilizado por professores de PLE e que contribua para um melhor desempenho dos estudantes estrangeiros que desejam se comunicar em Língua Portuguesa.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3213910.47456/cl.v14i29.32139Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-622Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-6221982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139/22557Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBodolay, Adriana2020-12-30T15:38:14Zoai:periodicos.ufes.br:article/32139Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:14Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY ´PRÁTICA DE ENSINO DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ABORDAGEM PRAGMÁTICA NO ENSINO DE PROSÓDIA |
title |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY |
spellingShingle |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY Bodolay, Adriana Prática de ensino Português como Língua Estrangeira Prosódia Atos de fala Teaching practice Portuguese as foreign language Prosody Speech acts |
title_short |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY |
title_full |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY |
title_fullStr |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY |
title_full_unstemmed |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY |
title_sort |
TEACHING PRACTICE OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRAGMATIC APPROACH IN TEACHING PROSODY |
author |
Bodolay, Adriana |
author_facet |
Bodolay, Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bodolay, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática de ensino Português como Língua Estrangeira Prosódia Atos de fala Teaching practice Portuguese as foreign language Prosody Speech acts |
topic |
Prática de ensino Português como Língua Estrangeira Prosódia Atos de fala Teaching practice Portuguese as foreign language Prosody Speech acts |
description |
This paper aims to contribute to the discussions in the area of teaching Portuguese as a Foreign Language (PFL) by highlighting the relevance of incorporating practices that conceive of prosody as a component of cultural insertion. In the process of learning a foreign language, it is noticed that prosodic characteristics of the first language are used, without considering the cultural differences in the expression of social affections that may interfere in the composition of the positive face. Based on the evidence that the prosody space in PFL textbooks is non-existent, although the literature reinforces the importance of this content for the teaching of the area, an activity guide is proposed here, based on the Theory of Acts of Speech and prosodic description of directive speech acts in Portuguese. The foundation is to use descriptors of the contextual aspects involved in the enunciation and to demonstrate the way in which they articulate with the prosodic clues for meaning. The corpus to be used for this purpose is composed of videos available on YouTube ™. This material is expected to be used by PFL teachers and to contribute to a better performance of foreign students who wish to communicate in Portuguese. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139 10.47456/cl.v14i29.32139 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v14i29.32139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32139/22557 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-622 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 603-622 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v14i29 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011118039040 |