ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503 |
Resumo: | This article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education. |
id |
UFES-6_a577ae261435e817e05f47ce0afc1ed8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/27503 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICATEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE IN BASIC EDUCATION: HISTORICITY AND CONTEMPORARY IN A CRITICAL READINGLanguage TeachingPortuguese languageHistorical-Cultural PsychologyElementary educationEnsino de Língua MaternaLíngua PortuguesaPsicologia Histórico-CulturalEducação básicaThis article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education.Este artigo retoma estudos sobre a constituição histórica da disciplina escolar Língua Portuguesa na educação brasileira. Propõe-se evidenciar que diferentes concepções de língua/linguagem, de sujeito e desenvolvimento dão origem a diferentes práticas pedagógicas. Considera que atualmente tem havido um esvaziamento da compreensão da língua/linguagem, socio-histórico-culturalmente produzida, que acarreta um apagamento da dimensão enunciativo-discursiva da linguagem. O objetivo é contribuir com a análise crítica deste processo e por isso retomam-se alguns elementos centrais, afins à defesa da educação escolar como necessária à formação omnilateral e à emancipação humana – o que perpassa a apropriação e objetivação de conhecimentos sobre a linguagem em sua complexidade. O ensaio também pretende contribuir com essa conscientização, por isso apresentam-se, sistematizam-se e atualizam-se discussões sobre a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino-aprendizagem de língua materna na educação básica.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-359Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-3591982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503/20978Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchwartz, CleonaraDalvi, Maria AméliaRamalhete, Mariana2020-07-15T03:25:52Zoai:periodicos.ufes.br:article/27503Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T03:25:52Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA TEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE IN BASIC EDUCATION: HISTORICITY AND CONTEMPORARY IN A CRITICAL READING |
title |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA |
spellingShingle |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA Schwartz, Cleonara Language Teaching Portuguese language Historical-Cultural Psychology Elementary education Ensino de Língua Materna Língua Portuguesa Psicologia Histórico-Cultural Educação básica |
title_short |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA |
title_full |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA |
title_fullStr |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA |
title_full_unstemmed |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA |
title_sort |
ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA |
author |
Schwartz, Cleonara |
author_facet |
Schwartz, Cleonara Dalvi, Maria Amélia Ramalhete, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Dalvi, Maria Amélia Ramalhete, Mariana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schwartz, Cleonara Dalvi, Maria Amélia Ramalhete, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language Teaching Portuguese language Historical-Cultural Psychology Elementary education Ensino de Língua Materna Língua Portuguesa Psicologia Histórico-Cultural Educação básica |
topic |
Language Teaching Portuguese language Historical-Cultural Psychology Elementary education Ensino de Língua Materna Língua Portuguesa Psicologia Histórico-Cultural Educação básica |
description |
This article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503/20978 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-359 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-359 1982-291X 2317-3475 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699010624159744 |