ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schwartz, Cleonara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dalvi, Maria Amélia, Ramalhete, Mariana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503
Resumo: This article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education.
id UFES-6_a577ae261435e817e05f47ce0afc1ed8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/27503
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICATEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE IN BASIC EDUCATION: HISTORICITY AND CONTEMPORARY IN A CRITICAL READINGLanguage TeachingPortuguese languageHistorical-Cultural PsychologyElementary educationEnsino de Língua MaternaLíngua PortuguesaPsicologia Histórico-CulturalEducação básicaThis article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education.Este artigo retoma estudos sobre a constituição histórica da disciplina escolar Língua Portuguesa na educação brasileira. Propõe-se evidenciar que diferentes concepções de língua/linguagem, de sujeito e desenvolvimento dão origem a diferentes práticas pedagógicas. Considera que atualmente tem havido um esvaziamento da compreensão da língua/linguagem, socio-histórico-culturalmente produzida, que acarreta um apagamento da dimensão enunciativo-discursiva da linguagem. O objetivo é contribuir com a análise crítica deste processo e por isso retomam-se alguns elementos centrais, afins à defesa da educação escolar como necessária à formação omnilateral e à emancipação humana – o que perpassa a apropriação e objetivação de conhecimentos sobre a linguagem em sua complexidade. O ensaio também pretende contribuir com essa conscientização, por isso apresentam-se, sistematizam-se e atualizam-se discussões sobre a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino-aprendizagem de língua materna na educação básica.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-359Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-3591982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503/20978Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchwartz, CleonaraDalvi, Maria AméliaRamalhete, Mariana2020-07-15T03:25:52Zoai:periodicos.ufes.br:article/27503Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T03:25:52Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
TEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE IN BASIC EDUCATION: HISTORICITY AND CONTEMPORARY IN A CRITICAL READING
title ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
spellingShingle ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
Schwartz, Cleonara
Language Teaching
Portuguese language
Historical-Cultural Psychology
Elementary education
Ensino de Língua Materna
Língua Portuguesa
Psicologia Histórico-Cultural
Educação básica
title_short ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
title_full ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
title_fullStr ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
title_full_unstemmed ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
title_sort ENSINO E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: HISTORICIDADE E CONTEMPORANEIDADE EM CHAVE CRÍTICA
author Schwartz, Cleonara
author_facet Schwartz, Cleonara
Dalvi, Maria Amélia
Ramalhete, Mariana
author_role author
author2 Dalvi, Maria Amélia
Ramalhete, Mariana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schwartz, Cleonara
Dalvi, Maria Amélia
Ramalhete, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Language Teaching
Portuguese language
Historical-Cultural Psychology
Elementary education
Ensino de Língua Materna
Língua Portuguesa
Psicologia Histórico-Cultural
Educação básica
topic Language Teaching
Portuguese language
Historical-Cultural Psychology
Elementary education
Ensino de Língua Materna
Língua Portuguesa
Psicologia Histórico-Cultural
Educação básica
description This article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27503/20978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-359
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 340-359
1982-291X
2317-3475
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699010624159744