A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31939 |
Resumo: | In this article, we analyze the close dialogue that exists between the text of the National Common Curricular Base (BNCC) for High School in the Portuguese discipline/component (2017) and the programmatic manifesto of the pedagogy of the multiliteracies proposed by the New London Group (NLG, 1996). For this, we will make a brief analysis of the emergence of this pedagogy in international contexts and how this pedagogical proposal was inserted in the Brazilian context, with implications for the Portuguese component of the BNCC. On account of being a research exploratory-descriptive research, we followed a course guided by the theoretical approaches of pedagogy of multiliteracies, regarding to three guiding axes what, why and how. Next, we analyze the relationship between the text and the BNCC statements that address the fields of practice and language skills. We have seen that the Portuguese component of High School dialogues with the philosophical and structural principles of pedagogy of various elements, in order to bring lexical, contextual and methodological similarities. At the end of the article, we outline some reflections on the idea of colonization of studies about multiliteracies and how this colonization can influence a curricular component in Brazil. |
id |
UFES-6_f33173f706e2f2c31f95123000d10268 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/31939 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOSPEDAGOGY OF MULTILITERACIES AND BNCC IN PORTUGUESE: DIALOGUES BETWEEN TEXTSPedagogia dos multiletramentos.Base Nacional Comum CurricularComponente de Língua PortuguesaPedagogy of multiliteraciesNational Common Curricular BasePortuguese ComponentIn this article, we analyze the close dialogue that exists between the text of the National Common Curricular Base (BNCC) for High School in the Portuguese discipline/component (2017) and the programmatic manifesto of the pedagogy of the multiliteracies proposed by the New London Group (NLG, 1996). For this, we will make a brief analysis of the emergence of this pedagogy in international contexts and how this pedagogical proposal was inserted in the Brazilian context, with implications for the Portuguese component of the BNCC. On account of being a research exploratory-descriptive research, we followed a course guided by the theoretical approaches of pedagogy of multiliteracies, regarding to three guiding axes what, why and how. Next, we analyze the relationship between the text and the BNCC statements that address the fields of practice and language skills. We have seen that the Portuguese component of High School dialogues with the philosophical and structural principles of pedagogy of various elements, in order to bring lexical, contextual and methodological similarities. At the end of the article, we outline some reflections on the idea of colonization of studies about multiliteracies and how this colonization can influence a curricular component in Brazil.Neste artigo, analisamos o estreito diálogo que existe entre o texto da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) de Língua Portuguesa do Ensino Médio (BRASIL, 2017) e o manifesto programático da pedagogia dos multiletramentos proposto pelo Grupo de Nova Londres (GNL, 1996). Para isso, faremos uma breve análise do surgimento dessa pedagogia em contextos internacionais e de como se deu a inserção dessa proposta pedagógica em contexto brasileiro, o que trouxe implicações para o componente Língua Portuguesa da BNCC. Por se tratar de uma pesquisa exploratório-descritiva, seguimos um percurso direcionado pelas abordagens didático-filosóficas da pedagogia dos multiletramentos no que se refere aos três eixos norteadores o “o que” (what), o “por que” (why) e o “como” (how). Em seguida, analisamos a relação do texto com os enunciados da BNCC que tratam dos campos de atuação, das práticas de linguagem e das habilidades. A partir desse estudo, vimos que o componente Língua Portuguesa do Ensino Médio dialoga com os princípios filosóficos e estruturais da pedagogia dos multiletramentos, de modo a trazer semelhanças lexicais, contextuais e metodológicas. Ao final do artigo, delineamos algumas reflexões sobre a ideia da colonização dos estudos sobre multiletramentos e como esta colonização pode influenciar um componente curricular no Brasil.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3193910.47456/cl.v14i29.31939Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 565-583Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 565-5831982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31939/22553Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLiberato Arruda Hissa, DeboraOliveira de Sousa, Nágila 2020-12-30T15:38:20Zoai:periodicos.ufes.br:article/31939Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:20Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS PEDAGOGY OF MULTILITERACIES AND BNCC IN PORTUGUESE: DIALOGUES BETWEEN TEXTS |
title |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS |
spellingShingle |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS Liberato Arruda Hissa, Debora Pedagogia dos multiletramentos. Base Nacional Comum Curricular Componente de Língua Portuguesa Pedagogy of multiliteracies National Common Curricular Base Portuguese Component |
title_short |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS |
title_full |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS |
title_fullStr |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS |
title_full_unstemmed |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS |
title_sort |
A PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS E BNCC DE LÍNGUA PORTUGUESA: DIÁLOGOS ENTRE TEXTOS |
author |
Liberato Arruda Hissa, Debora |
author_facet |
Liberato Arruda Hissa, Debora Oliveira de Sousa, Nágila |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira de Sousa, Nágila |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Liberato Arruda Hissa, Debora Oliveira de Sousa, Nágila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia dos multiletramentos. Base Nacional Comum Curricular Componente de Língua Portuguesa Pedagogy of multiliteracies National Common Curricular Base Portuguese Component |
topic |
Pedagogia dos multiletramentos. Base Nacional Comum Curricular Componente de Língua Portuguesa Pedagogy of multiliteracies National Common Curricular Base Portuguese Component |
description |
In this article, we analyze the close dialogue that exists between the text of the National Common Curricular Base (BNCC) for High School in the Portuguese discipline/component (2017) and the programmatic manifesto of the pedagogy of the multiliteracies proposed by the New London Group (NLG, 1996). For this, we will make a brief analysis of the emergence of this pedagogy in international contexts and how this pedagogical proposal was inserted in the Brazilian context, with implications for the Portuguese component of the BNCC. On account of being a research exploratory-descriptive research, we followed a course guided by the theoretical approaches of pedagogy of multiliteracies, regarding to three guiding axes what, why and how. Next, we analyze the relationship between the text and the BNCC statements that address the fields of practice and language skills. We have seen that the Portuguese component of High School dialogues with the philosophical and structural principles of pedagogy of various elements, in order to bring lexical, contextual and methodological similarities. At the end of the article, we outline some reflections on the idea of colonization of studies about multiliteracies and how this colonization can influence a curricular component in Brazil. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31939 10.47456/cl.v14i29.31939 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31939 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v14i29.31939 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31939/22553 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 565-583 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 565-583 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v14i29 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011098116096 |