The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coscarelli, Carla Viana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Corrêa, Hércules Tolêdo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572
Resumo: This brief essay aims to reflect on the positive influences of Paulo Freire's thought in the manifest Pedagogy of Multiliteracies (NLG, 1996), which has strong implications in the National Common Curricular Base - BNCC. The question that guides all our reflection is: Why didn't we make this direct bridge with Freire before, or even yet? We let the reader infer the answer (s) from reading the world and the word, as Paulo Freire teaches us.
id UECE-3_4a0c44c90107ab8dfd371acc33b502ac
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5572
network_acronym_str UECE-3
network_name_str Revista Linguagem em Foco (Online)
repository_id_str
spelling The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCCAs boas influências: Pedagogia dos Multiletramentos, Paulo Freire e BNCCPedagogia dos multiletramentosPaulo FreireBase Nacional Comum CurricularCommon National Curricular BasePedagogy of multiliteraciesPaulo FreireThis brief essay aims to reflect on the positive influences of Paulo Freire's thought in the manifest Pedagogy of Multiliteracies (NLG, 1996), which has strong implications in the National Common Curricular Base - BNCC. The question that guides all our reflection is: Why didn't we make this direct bridge with Freire before, or even yet? We let the reader infer the answer (s) from reading the world and the word, as Paulo Freire teaches us.Este breve ensaio tem o objetivo de fazer uma reflexão sobre as influências positivas do pensamento de Paulo Freire no manifesto Pedagogia dos Multiletramentos (NLG, 1996) que, por sua vez, tem fortes imbricações na Base Nacional Comum Curricular - BNCC.  A pergunta que orienta toda nossa reflexão é por que não fizemos antes, nem ainda, essa ponte direta com Freire? Deixamos para o leitor inferir a(s) resposta(s) a partir da leitura do mundo e da palavra, conforme nos ensina Paulo Freire.EdUECE2021-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/557210.46230/2674-8266-13-5572Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 20-32Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 20-322674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572/4517https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572/4518Copyright (c) 2021 Carla Coscarelli, Hércules Tolêdo Corrêahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoscarelli, Carla VianaCorrêa, Hércules Tolêdo2021-06-25T03:03:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5572Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2021-06-25T03:03Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
As boas influências: Pedagogia dos Multiletramentos, Paulo Freire e BNCC
title The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
spellingShingle The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
Coscarelli, Carla Viana
Pedagogia dos multiletramentos
Paulo Freire
Base Nacional Comum Curricular
Common National Curricular Base
Pedagogy of multiliteracies
Paulo Freire
title_short The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
title_full The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
title_fullStr The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
title_full_unstemmed The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
title_sort The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC
author Coscarelli, Carla Viana
author_facet Coscarelli, Carla Viana
Corrêa, Hércules Tolêdo
author_role author
author2 Corrêa, Hércules Tolêdo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coscarelli, Carla Viana
Corrêa, Hércules Tolêdo
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia dos multiletramentos
Paulo Freire
Base Nacional Comum Curricular
Common National Curricular Base
Pedagogy of multiliteracies
Paulo Freire
topic Pedagogia dos multiletramentos
Paulo Freire
Base Nacional Comum Curricular
Common National Curricular Base
Pedagogy of multiliteracies
Paulo Freire
description This brief essay aims to reflect on the positive influences of Paulo Freire's thought in the manifest Pedagogy of Multiliteracies (NLG, 1996), which has strong implications in the National Common Curricular Base - BNCC. The question that guides all our reflection is: Why didn't we make this direct bridge with Freire before, or even yet? We let the reader infer the answer (s) from reading the world and the word, as Paulo Freire teaches us.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572
10.46230/2674-8266-13-5572
url https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572
identifier_str_mv 10.46230/2674-8266-13-5572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572/4517
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572/4518
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Carla Coscarelli, Hércules Tolêdo Corrêa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Carla Coscarelli, Hércules Tolêdo Corrêa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 20-32
Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 20-32
2674-8266
2176-7955
reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Linguagem em Foco (Online)
collection Revista Linguagem em Foco (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv linguagememfoco@uece.br||
_version_ 1797068889102745600