O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bessa, Luciana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira, Débora, Araújo Costa, Maria Helenice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222
Resumo: The present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment.
id UFES-6_f5f2558b87e7461a0e6419564e3373a5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/29222
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTETHE COMMUNICATIVE EVENT IN THE COMMENTARY TEXT OF AN INSTRUCTION TO THE DOUBLE: THE CONSTRUCTION OF MEANING(S) IN A SITUATION OF (CO)ANALYSIS OF THE TEACHING ACTIVITYDiscourse GenreMedia DiscourseArgumentationPathemizationGênero do DiscursoDiscurso MidiáticoArgumentaçãoPatemizaçãoThe present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment.O presente estudo objetivou analisar a construção de sentidos em trechos de um texto verbal redigido por um professor experiente de língua inglesa, durante um processo de (co)análise de sua atividade laboral, através do método da instrução ao sósia. O diálogo entre a Linguística Textual e a Clínica da Atividade nos permitiu identificar que o docente constrói seu texto partindo de uma visão que tem si enquanto profissional e posteriormente volta-se para sua atividade laboral, sobretudo para as condições em que realiza seu trabalho. Essa pesquisa se embasa na apreciação de autores como Beaugrande (1997), que considera o texto como evento comunicativo, alinhada ao pensamento de Marcuschi (2007), quando lançam o olhar para as práticas interacionais nos processos cognitivos que abrangem a referenciação, inferenciação e a (re)categorização, apoiando-se no sociocognitivismo em Salomão (1999) e outros estudiosos como Maturana e Varela (1995) com reflexões acerca do processo metacognitivo, e Costa, Monteiro e Alves (2016) com o ensino situado. Por meio desses estudos, verificamos que através das escolhas lexicais e de conhecimentos compartilhados mobilizados pelo professor, a visão positiva que ele tem de si contrasta com uma percepção negativa do seu ambiente de trabalho.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-265Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-2651982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222/20991Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBessa, LucianaOliveira, DéboraAraújo Costa, Maria Helenice2020-07-15T03:25:24Zoai:periodicos.ufes.br:article/29222Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T03:25:24Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
THE COMMUNICATIVE EVENT IN THE COMMENTARY TEXT OF AN INSTRUCTION TO THE DOUBLE: THE CONSTRUCTION OF MEANING(S) IN A SITUATION OF (CO)ANALYSIS OF THE TEACHING ACTIVITY
title O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
spellingShingle O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
Bessa, Luciana
Discourse Genre
Media Discourse
Argumentation
Pathemization
Gênero do Discurso
Discurso Midiático
Argumentação
Patemização
title_short O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
title_full O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
title_fullStr O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
title_full_unstemmed O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
title_sort O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
author Bessa, Luciana
author_facet Bessa, Luciana
Oliveira, Débora
Araújo Costa, Maria Helenice
author_role author
author2 Oliveira, Débora
Araújo Costa, Maria Helenice
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bessa, Luciana
Oliveira, Débora
Araújo Costa, Maria Helenice
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse Genre
Media Discourse
Argumentation
Pathemization
Gênero do Discurso
Discurso Midiático
Argumentação
Patemização
topic Discourse Genre
Media Discourse
Argumentation
Pathemization
Gênero do Discurso
Discurso Midiático
Argumentação
Patemização
description The present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222/20991
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-265
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-265
1982-291X
2317-3475
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699010699657216