O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222 |
Resumo: | The present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment. |
id |
UFES-6_f5f2558b87e7461a0e6419564e3373a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/29222 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTETHE COMMUNICATIVE EVENT IN THE COMMENTARY TEXT OF AN INSTRUCTION TO THE DOUBLE: THE CONSTRUCTION OF MEANING(S) IN A SITUATION OF (CO)ANALYSIS OF THE TEACHING ACTIVITYDiscourse GenreMedia DiscourseArgumentationPathemizationGênero do DiscursoDiscurso MidiáticoArgumentaçãoPatemizaçãoThe present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment.O presente estudo objetivou analisar a construção de sentidos em trechos de um texto verbal redigido por um professor experiente de língua inglesa, durante um processo de (co)análise de sua atividade laboral, através do método da instrução ao sósia. O diálogo entre a Linguística Textual e a Clínica da Atividade nos permitiu identificar que o docente constrói seu texto partindo de uma visão que tem si enquanto profissional e posteriormente volta-se para sua atividade laboral, sobretudo para as condições em que realiza seu trabalho. Essa pesquisa se embasa na apreciação de autores como Beaugrande (1997), que considera o texto como evento comunicativo, alinhada ao pensamento de Marcuschi (2007), quando lançam o olhar para as práticas interacionais nos processos cognitivos que abrangem a referenciação, inferenciação e a (re)categorização, apoiando-se no sociocognitivismo em Salomão (1999) e outros estudiosos como Maturana e Varela (1995) com reflexões acerca do processo metacognitivo, e Costa, Monteiro e Alves (2016) com o ensino situado. Por meio desses estudos, verificamos que através das escolhas lexicais e de conhecimentos compartilhados mobilizados pelo professor, a visão positiva que ele tem de si contrasta com uma percepção negativa do seu ambiente de trabalho.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-265Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-2651982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222/20991Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBessa, LucianaOliveira, DéboraAraújo Costa, Maria Helenice2020-07-15T03:25:24Zoai:periodicos.ufes.br:article/29222Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T03:25:24Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE THE COMMUNICATIVE EVENT IN THE COMMENTARY TEXT OF AN INSTRUCTION TO THE DOUBLE: THE CONSTRUCTION OF MEANING(S) IN A SITUATION OF (CO)ANALYSIS OF THE TEACHING ACTIVITY |
title |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE |
spellingShingle |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE Bessa, Luciana Discourse Genre Media Discourse Argumentation Pathemization Gênero do Discurso Discurso Midiático Argumentação Patemização |
title_short |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE |
title_full |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE |
title_fullStr |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE |
title_full_unstemmed |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE |
title_sort |
O EVENTO COMUNICATIVO NO TEXTO-COMENTÁRIO DE UMA INSTRUÇÃO AO SÓSIA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO(S) EM SITUAÇÃO DE (CO)ANÁLISE DA ATIVIDADE DOCENTE |
author |
Bessa, Luciana |
author_facet |
Bessa, Luciana Oliveira, Débora Araújo Costa, Maria Helenice |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Débora Araújo Costa, Maria Helenice |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bessa, Luciana Oliveira, Débora Araújo Costa, Maria Helenice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse Genre Media Discourse Argumentation Pathemization Gênero do Discurso Discurso Midiático Argumentação Patemização |
topic |
Discourse Genre Media Discourse Argumentation Pathemization Gênero do Discurso Discurso Midiático Argumentação Patemização |
description |
The present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29222/20991 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-265 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 249-265 1982-291X 2317-3475 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699010699657216 |