Cultura escrita e comunicação oral no cristianismo antigo: as homilias como instrumentos de poder
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Romanitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/18488 |
Resumo: | A creed risen in a Jewish environment, Christianity was organized in terms of a textual community that attributed to the written culture a major role in the preservation and transmission of the precepts announced by Jesus. Owe to it, the evangelion, kept initially by means of the oral tradition, was finally written, according to a non-stop movement of “bureaucratization” of the Christian belief. Indeed, the holy message bore by the Christian texts, coupled with the emergence of a complex ecclesiastic hierarchy, was decisive for the consolidation of the Church. Therefore, Christianity represents a remarkable example of a steady association between power and writing. Nevertheless, we should recall that the Christian emphasis on writing, in Antiquity, did not imply the abandon of the oral tradition, since the homilies, a flourishing literary genre in the fourth and fifth centuries A.D., experienced a noticeable development under the influence of the classical rhetoric. |
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Cultura escrita e comunicação oral no cristianismo antigo: as homilias como instrumentos de poderWriting culture and oral communication in ancient Christianity: the homilies as instruments of powerRoman EmpireChristianityWriting cultureOral communicationHomiliesImpério RomanoCristianismoCultura escritaComunicação oralHomiliasA creed risen in a Jewish environment, Christianity was organized in terms of a textual community that attributed to the written culture a major role in the preservation and transmission of the precepts announced by Jesus. Owe to it, the evangelion, kept initially by means of the oral tradition, was finally written, according to a non-stop movement of “bureaucratization” of the Christian belief. Indeed, the holy message bore by the Christian texts, coupled with the emergence of a complex ecclesiastic hierarchy, was decisive for the consolidation of the Church. Therefore, Christianity represents a remarkable example of a steady association between power and writing. Nevertheless, we should recall that the Christian emphasis on writing, in Antiquity, did not imply the abandon of the oral tradition, since the homilies, a flourishing literary genre in the fourth and fifth centuries A.D., experienced a noticeable development under the influence of the classical rhetoric.Nascido em ambiente judaico, o cristianismo cedo se organizará nos termos de uma comunidade textual que tendia a atribuir à cultura escrita um papel decisivo na preservação e transmissão dos preceitos anunciados por Jesus, não sendo por acaso que a “Boa Nova”, conservada, no início, por meio da tradição oral, após algumas décadas passou a ser fixada por escrito, dentro de um amplo movimento de “burocratização” da crença. De fato, a conotação sagrada da mensagem contida nos textos cristãos, associada à formação de uma hierarquia eclesiástica cada vez mais complexa, foi determinante para a institucionalização da própria Igreja, de maneira que o cristianismo representa um notável exemplo de exercício de poder por meio do aparato da escrita. No entanto, convém salientar que a importância da escrita entre os cristãos não significou, na Antiguidade, um abandono da tradição oral, como comprovam as homilias, um gênero literário que, nos séculos IV e V, experimenta um notável desenvolvimento devido aos influxos da retórica clássica.Portal de Periódicos da Ufes2017-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/1848810.17648/rom.v0i9.18488Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; N. 9 (2017): janeiro-junho; 212-233Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; n. 9 (2017): janeiro-junho; 212-233Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No. 9 (2017): janeiro-junho; 212-233Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; Núm. 9 (2017): janeiro-junho; 212-233Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No 9 (2017): janeiro-junho; 212-2332318-930410.17648/rom.v0i9reponame:Romanitasinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/18488/12422Copyright (c) 2017 Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Gilvan Ventura da2023-08-14T20:32:48Zoai:periodicos.ufes.br:article/18488Revistahttps://periodicos.ufes.br/romanitasPUBhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/oaigil-ventura@uol.com.br || es.leir@gmail.com2318-93042318-9304opendoar:2023-08-14T20:32:48Romanitas - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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