O problema das fake news e a crise da democracia liberal na era da pós-verdade
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Simbiótica |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38301 |
Resumo: | The narrative fragmentation that characterizes Postmodernity is the birthplace of the epistemological phenomenon of post-truth, in which the objective truthfulness of the information matters less than its alignment with the reader's ideological pretensions. This scenario, combined with the unprecedented ability of new technologies to convey news, allows for the emergence and quick spread of false content. It is on this issue that this article focuses, analyzing its deleterious effects on the political-electoral processes, which may signal a crisis in the liberal democracy paradigm. On the other hand, there are also limitations to the effectiveness of state regulatory measures. Finally, the feasibility of the concept of digital literacy is discussed\ as a useful tool for mitigating the problem that does not affect freedom of expression in the discursive sphere. Keywords: fake news; post-truth; digital literacy. |
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O problema das fake news e a crise da democracia liberal na era da pós-verdadeThe problem of fake news and the crisis of liberal democracy in the post-truth eraEl problema de las fake news y la crisis de la democracia liberal en la era de la posverdadThe narrative fragmentation that characterizes Postmodernity is the birthplace of the epistemological phenomenon of post-truth, in which the objective truthfulness of the information matters less than its alignment with the reader's ideological pretensions. This scenario, combined with the unprecedented ability of new technologies to convey news, allows for the emergence and quick spread of false content. It is on this issue that this article focuses, analyzing its deleterious effects on the political-electoral processes, which may signal a crisis in the liberal democracy paradigm. On the other hand, there are also limitations to the effectiveness of state regulatory measures. Finally, the feasibility of the concept of digital literacy is discussed\ as a useful tool for mitigating the problem that does not affect freedom of expression in the discursive sphere. Keywords: fake news; post-truth; digital literacy.La fragmentación narrativa que caracteriza a la Posmodernidad es el lugar de nacimiento del fenómeno epistemológico de la posverdad, en el que la veracidad objetiva de la información importa menos que su alineación con las pretensiones ideológicas del lector. Este escenario, impulsado por la capacidad sin precedentes de las nuevas tecnologías de transmitir noticias, permite la aparición y rápida diseminación de noticias falsas. Es en este tema que se centra este artículo, que analiza sus efectos deletéreos sobre los procesos político-electorales, lo que puede señalar una crisis en el paradigma de la democracia liberal. Por otro lado, también existen limitaciones en la efectividad de las medidas regulatorias estatales. Finalmente, se discute la viabilidad del concepto de alfabetización digital como una herramienta útil para mitigar el problema que no afecta la libertad de expresión en el ámbito discursivo. Palabras clave: fake news; posverdad; literacía digital.A fragmentação narrativa que caracteriza a Pós-Modernidade é nascedouro do fenômeno epistemológico da pós-verdade, no qual importa menos a veracidade objetiva da informação e mais o seu alinhamento às pretensões ideológicas do leitor. Esse cenário, aliado à capacidade inédita de transmissão de notícias das novas tecnologias, propicia o surgimento e a rápida disseminação de conteúdos falsos. É sobre essa problemática que o presente artigo se debruça, analisando seus efeitos deletérios nos processos político-eleitorais, que podem ser sinalizadores de uma crise do paradigma de democracia liberal. Por outro lado, observam-se também as limitações da eficácia das medidas regulatórias estatais. Ao fim, discute-se a viabilidade do conceito de literacia digital como uma ferramenta útil à mitigação do problema que não afeta a liberdade de expressão na esfera discursiva. Palavras-chave: fake news; pós-verdade; literacia digital. Abstract The narrative fragmentation that characterizes Postmodernity is the birthplace of the epistemological phenomenon of post-truth, in which the objective truthfulness of the information matters less than its alignment with the reader's ideological pretensions. This scenario, combined with the unprecedented ability of new technologies to convey news, allows for the emergence and quick spread of false content. It is on this issue that this article focuses, analyzing its deleterious effects on the political-electoral processes, which may signal a crisis in the liberal democracy paradigm. On the other hand, there are also limitations to the effectiveness of state regulatory measures. Finally, the feasibility of the concept of digital literacy is discussed\ as a useful tool for mitigating the problem that does not affect freedom of expression in the discursive sphere. Keywords: fake news; post-truth; digital literacy. Resumen La fragmentación narrativa que caracteriza a la Posmodernidad es el lugar de nacimiento del fenómeno epistemológico de la posverdad, en el que la veracidad objetiva de la información importa menos que su alineación con las pretensiones ideológicas del lector. Este escenario, impulsado por la capacidad sin precedentes de las nuevas tecnologías de transmitir noticias, permite la aparición y rápida diseminación de noticias falsas. Es en este tema que se centra este artículo, que analiza sus efectos deletéreos sobre los procesos político-electorales, lo que puede señalar una crisis en el paradigma de la democracia liberal. Por otro lado, también existen limitaciones en la efectividad de las medidas regulatorias estatales. Finalmente, se discute la viabilidad del concepto de alfabetización digital como una herramienta útil para mitigar el problema que no afecta la libertad de expresión en el ámbito discursivo. Palabras clave: fake news; posverdad; literacía digital.Universidade Federal do Espírito Santo. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais2022-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/3830110.47456/simbitica.v9i1.38301Simbiótica. 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