Todos somos artistas: um diálogo entre Nietzsche e Beuys
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/3646 |
Resumo: | The intention of this thesis is to think the guiding principle that grounds and makes both the artistic conception of Friedrich Nietzsche and Joseph Beuys, in order to understand the element that brings them together in the same perspective in relation to art, namely that it is the proper task of life. Expanding the horizon of the issues of art beyond the aesthetic discussions, both view it as a pathos, an impulse, ie, as a disposition of man to himself, to the life he himself is. It is here, therefore, the establishment of a dialogue between the philosopher and the artist about art as the constitution of life itself, of man's existence on this earth, and so long as the soil where it can make a decisive criticism to the decadence of the modern position. |
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Pessoa, Fernando MendesNunes, Juliana BernabéFogel, GilvanOliveira, Bernardo Barros Coelho de2016-08-29T15:08:23Z2016-07-112016-08-29T15:08:23Z2010-12-14The intention of this thesis is to think the guiding principle that grounds and makes both the artistic conception of Friedrich Nietzsche and Joseph Beuys, in order to understand the element that brings them together in the same perspective in relation to art, namely that it is the proper task of life. Expanding the horizon of the issues of art beyond the aesthetic discussions, both view it as a pathos, an impulse, ie, as a disposition of man to himself, to the life he himself is. It is here, therefore, the establishment of a dialogue between the philosopher and the artist about art as the constitution of life itself, of man's existence on this earth, and so long as the soil where it can make a decisive criticism to the decadence of the modern position.A intenção desta dissertação consiste em pensar o princípio diretriz que funda e perfaz tanto a concepção artística de Friedrich Nietzsche, quanto a de Joseph Beuys, a fim de compreender o elemento que os reúne em uma mesma perspectiva em relação à arte, a saber, a de que ela é a tarefa propriamente dita da vida. Ampliando o horizonte das questões da arte para além das discussões estéticas, ambos a concebem como um pathos, um impulso, isto é, como uma disposição do homem frente a si mesmo, à vida que ele mesmo é. Trata-se aqui, portanto, do estabelecimento de um diálogo entre o filósofo e o artista acerca da arte como a constituição mais própria da vida, do existir do homem sobre esta terra e, assim, como o solo desde onde se pode proferir uma crítica decisiva à decadência da postura moderna.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/3646porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em FilosofiaPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaUFESBRNietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900Beuys, JosephArteVidaCriação (Literária, artística, etc.)Filosofia101Todos somos artistas: um diálogo entre Nietzsche e Beuysinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_4548_Juliana Bernabe.pdfapplication/pdf369128http://repositorio.ufes.br/bitstreams/156f8ded-3b7f-4bf0-8f19-5c78b51e03d1/download4fd90bb8756597faa63037ffb6a7064eMD5110/36462024-07-01 20:14:27.286oai:repositorio.ufes.br:10/3646http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:39:35.591642Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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