O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/1235 |
Resumo: | This paper analyzes the importance of advertising in the real estate sector in the municipalities of Victoria and Serra in Espírito Santo, located in the metropolitan area of Greater Victoria (RMGV). This sector has produced a series of transformations in the urban space of RMGV where propaganda lies as part of these strategies, becoming an important tool. From information derived from interviews and bibliographical and documentary research, we investigate why the propaganda will be changing with different forms of housing production and gaining importance in project launches during the decades from 1950 to 2010, the municipalities of Victoria and Serra. During the research it was found that the institutional mechanisms created by the state brought modifications to this sector, which resulted in the development of production strategies and creating new products. These changes manifested themselves in real estate advertising, which currently occupies a prominent place in the management of deployed marketing the builders and developers capixabas. The results show that over the decades the real estate sector has been preparing strategies for creating new ways to distinguish their products with the purpose of appropriation of urban space in the cities studied. |
id |
UFES_0ca4369fa01e643b69121f571f08480d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/1235 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Campos Júnior, Carlos Teixeira deFernandes, Erick Alessandro SchunigReis, Luis Carlos Tosta dosRabelo, Desirée Cipriano2014-12-19T18:15:28Z2014-12-19T18:15:28Z2014-11-122014-11-12This paper analyzes the importance of advertising in the real estate sector in the municipalities of Victoria and Serra in Espírito Santo, located in the metropolitan area of Greater Victoria (RMGV). This sector has produced a series of transformations in the urban space of RMGV where propaganda lies as part of these strategies, becoming an important tool. From information derived from interviews and bibliographical and documentary research, we investigate why the propaganda will be changing with different forms of housing production and gaining importance in project launches during the decades from 1950 to 2010, the municipalities of Victoria and Serra. During the research it was found that the institutional mechanisms created by the state brought modifications to this sector, which resulted in the development of production strategies and creating new products. These changes manifested themselves in real estate advertising, which currently occupies a prominent place in the management of deployed marketing the builders and developers capixabas. The results show that over the decades the real estate sector has been preparing strategies for creating new ways to distinguish their products with the purpose of appropriation of urban space in the cities studied.Este trabalho analisa a importância da propaganda no setor da construção imobiliária nos municípios de Vitória e Serra no Espírito Santo, localizados na Região Metropolitana da Grande Vitória (RMGV). Esse setor tem produzido uma série de transformações no espaço urbano da RMGV, onde a propaganda situa-se como parte destas estratégias, constituindo-se numa importante ferramenta. A partir de informações oriundas de entrevistas e de pesquisa bibliográfica e documental, investigamos por que a propaganda vai modificando-se com as formas diferenciadas de produção imobiliária e ganhando importância nos lançamentos de empreendimentos entre as décadas de 1950 a 2010, nos municípios de Vitória e Serra. Ao longo da pesquisa foi possível constatar que os mecanismos institucionais criados pelo Estado trouxeram modificações ao referido setor, o que acarretou na elaboração de estratégias de produção e criação de novos produtos. Tais modificações manifestaram-se na propaganda imobiliária, que atualmente ocupa um lugar de destaque na gestão de marketing implantada nas construtoras e incorporadoras capixabas. Os resultados mostram que ao longo das décadas o setor da construção imobiliária vem elaborando estratégias para criação de novas formas de distinção de seus produtos com intuito de apropriação do espaço urbano nos municípios estudados.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/1235porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em GeografiaPrograma de Pós-Graduação em GeografiaUFESBRProdução imobiliáriaConstructionAdversitingReal estateUrban spaceConstrução civilPropagandaEspaço urbanoMarketingCidades e vilasMercado imobiliário - Vitória (ES)Geografia91O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XXinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESCC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://repositorio.ufes.br/bitstreams/277e53da-e1dc-48ba-95bc-4a71171c6557/download4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-822302http://repositorio.ufes.br/bitstreams/730939f6-09ee-42a9-9115-4c915fd52093/download1e0094e9d8adcf16b18effef4ce7ed83MD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-823148http://repositorio.ufes.br/bitstreams/dea893ab-f354-45f6-b82f-ce06f83524cc/download9da0b6dfac957114c6a7714714b86306MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8aa3adee-b12d-45da-9839-63b704d6cba2/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD55ORIGINALDissertação.ERICK A S FERNANDES.pdfDissertação.ERICK A S FERNANDES.pdfapplication/pdf6939739http://repositorio.ufes.br/bitstreams/afb4fae7-a919-4871-85b6-b5e635856b63/downloadbd44ccb24ff0a2f3a9fb769d47744ddbMD5110/12352024-07-01 20:33:37.573oai:repositorio.ufes.br:10/1235http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:41:52.265051Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)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 |
dc.title.none.fl_str_mv |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
title |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
spellingShingle |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX Fernandes, Erick Alessandro Schunig Produção imobiliária Construction Adversiting Real estate Urban space Geografia Construção civil Propaganda Espaço urbano Marketing Cidades e vilas Mercado imobiliário - Vitória (ES) 91 |
title_short |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
title_full |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
title_fullStr |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
title_full_unstemmed |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
title_sort |
O recurso da propaganda na valorização do produto imobiliário nos municípios de Vitória e Serra a partir da segunda metade do século XX |
author |
Fernandes, Erick Alessandro Schunig |
author_facet |
Fernandes, Erick Alessandro Schunig |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Campos Júnior, Carlos Teixeira de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Erick Alessandro Schunig |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Reis, Luis Carlos Tosta dos |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rabelo, Desirée Cipriano |
contributor_str_mv |
Campos Júnior, Carlos Teixeira de Reis, Luis Carlos Tosta dos Rabelo, Desirée Cipriano |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Produção imobiliária Construction Adversiting Real estate |
topic |
Produção imobiliária Construction Adversiting Real estate Urban space Geografia Construção civil Propaganda Espaço urbano Marketing Cidades e vilas Mercado imobiliário - Vitória (ES) 91 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Urban space |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Geografia |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Construção civil Propaganda Espaço urbano Marketing Cidades e vilas Mercado imobiliário - Vitória (ES) |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
91 |
description |
This paper analyzes the importance of advertising in the real estate sector in the municipalities of Victoria and Serra in Espírito Santo, located in the metropolitan area of Greater Victoria (RMGV). This sector has produced a series of transformations in the urban space of RMGV where propaganda lies as part of these strategies, becoming an important tool. From information derived from interviews and bibliographical and documentary research, we investigate why the propaganda will be changing with different forms of housing production and gaining importance in project launches during the decades from 1950 to 2010, the municipalities of Victoria and Serra. During the research it was found that the institutional mechanisms created by the state brought modifications to this sector, which resulted in the development of production strategies and creating new products. These changes manifested themselves in real estate advertising, which currently occupies a prominent place in the management of deployed marketing the builders and developers capixabas. The results show that over the decades the real estate sector has been preparing strategies for creating new ways to distinguish their products with the purpose of appropriation of urban space in the cities studied. |
publishDate |
2014 |
dc.date.submitted.none.fl_str_mv |
2014-11-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-19T18:15:28Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-19T18:15:28Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-11-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/1235 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/1235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Geografia |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Geografia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Geografia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/277e53da-e1dc-48ba-95bc-4a71171c6557/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/730939f6-09ee-42a9-9115-4c915fd52093/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/dea893ab-f354-45f6-b82f-ce06f83524cc/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8aa3adee-b12d-45da-9839-63b704d6cba2/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/afb4fae7-a919-4871-85b6-b5e635856b63/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f 1e0094e9d8adcf16b18effef4ce7ed83 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 bd44ccb24ff0a2f3a9fb769d47744ddb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022633665495040 |