A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pfeilsticker, Débora Catarina
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/5368
Resumo: The study aims at understanding the meanings attributed by Nursing teachers and graduating students referring to the International Classification for Nursing Practice (ICNP®) in the care process. The data collection uses the focal group technique with seventeen graduating students – a session with two distinct groups – and an individual interview with five teachers of a private institution of higher education of Vitória district in the State of Espírito Santo. For data analysis, it uses the technique of analyzing content and it discusses the results based on four dimensions – praxiologic, communicative, cognitive and political. The conceptions revealed by the teachers and pupils indicated potentialities and limits of ICNP®. That classification was shown as an instrument able to promote care organization and quality of assistance, it contributes for the autonomy and professional self-confidence, and it provides visibilities for the Nursing practices and values the profession. As limits for the ICNP® use, the resistance to the referential change, the lack of theoreticalconceptual control for its use and the lack of institutionalized models of the Nursing Process were reported. In conclusion, the ICNP® was seen by the project members as a possible model for the care process and that system structure of classification contributes for the development of the clinical reasoning, facilitating the Systematization of the Nursing Assistance.
id UFES_2da359debd7827c80747830806649103
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/5368
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagemNursing diagnosisNursing – ClassificationNursingEnfermagem - ClassificaçãoEnfermagemDiagnóstico de enfermagemCuidados em enfermagem - PlanejamentoSaúde Coletiva614The study aims at understanding the meanings attributed by Nursing teachers and graduating students referring to the International Classification for Nursing Practice (ICNP®) in the care process. The data collection uses the focal group technique with seventeen graduating students – a session with two distinct groups – and an individual interview with five teachers of a private institution of higher education of Vitória district in the State of Espírito Santo. For data analysis, it uses the technique of analyzing content and it discusses the results based on four dimensions – praxiologic, communicative, cognitive and political. The conceptions revealed by the teachers and pupils indicated potentialities and limits of ICNP®. That classification was shown as an instrument able to promote care organization and quality of assistance, it contributes for the autonomy and professional self-confidence, and it provides visibilities for the Nursing practices and values the profession. As limits for the ICNP® use, the resistance to the referential change, the lack of theoreticalconceptual control for its use and the lack of institutionalized models of the Nursing Process were reported. In conclusion, the ICNP® was seen by the project members as a possible model for the care process and that system structure of classification contributes for the development of the clinical reasoning, facilitating the Systematization of the Nursing Assistance.O estudo busca compreender os significados atribuídos por docentes e graduandos de Enfermagem à Classificação Internacional para a Prática de Enfermagem (CIPE®) no processo de cuidar. Na coleta de dados, utiliza a técnica de grupo focal com dezessete graduandos uma sessão com dois grupos distintos e entrevista individual com cinco docentes de uma instituição privada de ensino superior do município de Vitória/ES. Para a análise dos dados, usa a técnica de análise de conteúdo e discute os resultados a partir de quatro dimensões praxiológica, comunicativa, cognitiva e política. As concepções manifestadas pelos docentes e discentes indicaram potencialidades e limites da CIPE®. Essa classificação foi revelada como um instrumento que promove a organização do cuidado e a qualidade da assistência, contribui para a autonomia e autoconfiança profissional, proporciona visibilidade das práticas de Enfermagem e valorização da profissão. Foram relatadas, como limites para a utilização da CIPE®, a resistência à mudança de referencial, a falta de domínio teórico-conceitual para seu uso e a ausência de modelos institucionalizados do Processo de Enfermagem. Conclui que a CIPE® foi percebida pelos participantes do estudo como um modelo factível para o processo de cuidar e que a estrutura desse sistema de classificação contribui para o desenvolvimento do raciocínio clínico, facilitando a Sistematização da Assistência de Enfermagem.Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em Saúde ColetivaCentro de Ciências da SaúdeUFESPrograma de Pós-Graduação em Saúde ColetivaCade, Nagela ValadãoCastro, Denise Silveira deCruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro daPfeilsticker, Débora Catarina2016-08-30T10:37:55Z2016-07-112016-08-30T10:37:55Z2006-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/5368porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-07-16T17:04:50Zoai:repositorio.ufes.br:10/5368Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-16T17:04:50Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
title A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
spellingShingle A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
Pfeilsticker, Débora Catarina
Nursing diagnosis
Nursing – Classification
Nursing
Enfermagem - Classificação
Enfermagem
Diagnóstico de enfermagem
Cuidados em enfermagem - Planejamento
Saúde Coletiva
614
title_short A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
title_full A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
title_fullStr A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
title_full_unstemmed A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
title_sort A classificação internacional para a prática de enfermagem no processo de cuidar : significados atribuídos por docentes e graduandos de enfermagem
author Pfeilsticker, Débora Catarina
author_facet Pfeilsticker, Débora Catarina
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cade, Nagela Valadão
Castro, Denise Silveira de
Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
dc.contributor.author.fl_str_mv Pfeilsticker, Débora Catarina
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing diagnosis
Nursing – Classification
Nursing
Enfermagem - Classificação
Enfermagem
Diagnóstico de enfermagem
Cuidados em enfermagem - Planejamento
Saúde Coletiva
614
topic Nursing diagnosis
Nursing – Classification
Nursing
Enfermagem - Classificação
Enfermagem
Diagnóstico de enfermagem
Cuidados em enfermagem - Planejamento
Saúde Coletiva
614
description The study aims at understanding the meanings attributed by Nursing teachers and graduating students referring to the International Classification for Nursing Practice (ICNP®) in the care process. The data collection uses the focal group technique with seventeen graduating students – a session with two distinct groups – and an individual interview with five teachers of a private institution of higher education of Vitória district in the State of Espírito Santo. For data analysis, it uses the technique of analyzing content and it discusses the results based on four dimensions – praxiologic, communicative, cognitive and political. The conceptions revealed by the teachers and pupils indicated potentialities and limits of ICNP®. That classification was shown as an instrument able to promote care organization and quality of assistance, it contributes for the autonomy and professional self-confidence, and it provides visibilities for the Nursing practices and values the profession. As limits for the ICNP® use, the resistance to the referential change, the lack of theoreticalconceptual control for its use and the lack of institutionalized models of the Nursing Process were reported. In conclusion, the ICNP® was seen by the project members as a possible model for the care process and that system structure of classification contributes for the development of the clinical reasoning, facilitating the Systematization of the Nursing Assistance.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-10-31
2016-08-30T10:37:55Z
2016-07-11
2016-08-30T10:37:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/5368
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/5368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Mestrado em Saúde Coletiva
Centro de Ciências da Saúde
UFES
Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Mestrado em Saúde Coletiva
Centro de Ciências da Saúde
UFES
Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1818368049703550976