O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Myrian Santiago da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2952
Resumo: This research brings contemporary ways of academic writing from Universidade Federal do Espírito Santo’s (UFES) professors in post-graduation studies, in order to analyse how these program’s professors are writing their researche’s articles for what are considered scientific journals recognized by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Following Deleuze’s position that writing is also to draw flight lines, our interest is to capture writings that makes today’s configured ways flee as long as its interface with the faculty worker. Therefore, we search to question how professors that are also researchers in post-graduation studies of UFES are writing their researches, which lines sew this (these) writing(s), how these ways are created. We affirm the existence of truly present’s writing, weapon and nomadic as writings that, beyond university’s walls, can produce changing in life. For this work’s consistence, in addiction to Deleuze, we used Guattari, Foucault, Chauíand DeiseMancebo as theoretical and methodological tool. Going upstream a traditional form of methodology, we created another principles of method. We risked using as mainly principle the diagnostic work of Michel Foucault that proposes to tell the actuality from the present’s ontology. As a result we propose, beyond methodology, an attitude which we exercise develop questions about present’s academical writing produced in UFES’s postgraduation studies.
id UFES_42097d052b5af78c2e28df0b326ac0bc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2952
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Louzada, Ana Paula FigueiredoSilva, Myrian Santiago daLopes, Kleber MatosBarros, Maria Elizabeth Barros de2016-08-29T14:09:53Z2016-07-112016-08-29T14:09:53Z2014-10-29This research brings contemporary ways of academic writing from Universidade Federal do Espírito Santo’s (UFES) professors in post-graduation studies, in order to analyse how these program’s professors are writing their researche’s articles for what are considered scientific journals recognized by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Following Deleuze’s position that writing is also to draw flight lines, our interest is to capture writings that makes today’s configured ways flee as long as its interface with the faculty worker. Therefore, we search to question how professors that are also researchers in post-graduation studies of UFES are writing their researches, which lines sew this (these) writing(s), how these ways are created. We affirm the existence of truly present’s writing, weapon and nomadic as writings that, beyond university’s walls, can produce changing in life. For this work’s consistence, in addiction to Deleuze, we used Guattari, Foucault, Chauíand DeiseMancebo as theoretical and methodological tool. Going upstream a traditional form of methodology, we created another principles of method. We risked using as mainly principle the diagnostic work of Michel Foucault that proposes to tell the actuality from the present’s ontology. As a result we propose, beyond methodology, an attitude which we exercise develop questions about present’s academical writing produced in UFES’s postgraduation studies.A presente pesquisa traz modos contemporâneos de escrita acadêmica produzidos por professores nos programas de pós-graduação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Tendo como objetivo específico analisar como os docentes atuantes nestes programas estão escrevendo suas pesquisas em artigos que visam ser submetidos às revistas consideradas científicas reconhecidas pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e seguindo a aposta sinalizada por Deleuze de que escrever é também traçar linhas de fuga, interessou-nos perceber escritas que se fazem fugir de modos já configurados na atualidade bem como sua interface com o trabalhador docente universitário. Buscamos assim questionar como professores pesquisadores de programas de pós-graduação da UFES estão escrevendo suas pesquisas, que linhas costuram essa(s) escrita(s), como esses modos de escrita vêm se constituindo nestes programas e se escritas outras podem ser criadas. Afirmamos a existência de escritas do presente, verdadeira, arma e nômade como escritas que para além da universidade produzem transformação na vida. Para a consistência deste trabalho, além de Deleuze, recorremos à Guattari, Foucault, Chauíe Deise Mancebo como ferramenta teórico-metodológica. Contrapondo um modo tradicional de metodologia fizemos intervir outros princípios de método. Arriscamos como o principal deles o trabalho de Michel Foucault que a partir de uma ontologia do presente propõe dizer a atualidade. Assim para além de uma metodologia propomos uma atitude, onde exercitamos elaborar questões a cerca das escritas acadêmicas produzidas nos programas de pós-graduação da UFES que se colocam no e sobre o presente.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2952porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Psicologia InstitucionalPrograma de Pós-Graduação em Psicologia InstitucionalUFESBRUFES’s post-graduation studiesCientifical writingPresent writingTruly writingWeaponwritingNomadicwritingProgramas de pós-graduação da UFESEscrita científicaEscrita do presenteEscrita verdadeiraEscrita armaEscrita nômadePsicologia159.9O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hojeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_8489_Myrian Santiago.pdfapplication/pdf583003http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d2d670a1-96e5-415d-9677-85b9fd0fde1d/download02c07d6d23f47b397e9276e49673b962MD5110/29522024-07-02 15:36:37.67oai:repositorio.ufes.br:10/2952http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-02T15:36:37Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
title O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
spellingShingle O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
Silva, Myrian Santiago da
UFES’s post-graduation studies
Cientifical writing
Present writing
Truly writing
Weaponwriting
Nomadicwriting
Programas de pós-graduação da UFES
Escrita científica
Escrita do presente
Escrita verdadeira
Escrita arma
Escrita nômade
Psicologia
159.9
title_short O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
title_full O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
title_fullStr O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
title_full_unstemmed O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
title_sort O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
author Silva, Myrian Santiago da
author_facet Silva, Myrian Santiago da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Louzada, Ana Paula Figueiredo
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Myrian Santiago da
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lopes, Kleber Matos
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
contributor_str_mv Louzada, Ana Paula Figueiredo
Lopes, Kleber Matos
Barros, Maria Elizabeth Barros de
dc.subject.eng.fl_str_mv UFES’s post-graduation studies
Cientifical writing
Present writing
Truly writing
Weaponwriting
Nomadicwriting
topic UFES’s post-graduation studies
Cientifical writing
Present writing
Truly writing
Weaponwriting
Nomadicwriting
Programas de pós-graduação da UFES
Escrita científica
Escrita do presente
Escrita verdadeira
Escrita arma
Escrita nômade
Psicologia
159.9
dc.subject.por.fl_str_mv Programas de pós-graduação da UFES
Escrita científica
Escrita do presente
Escrita verdadeira
Escrita arma
Escrita nômade
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Psicologia
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 159.9
description This research brings contemporary ways of academic writing from Universidade Federal do Espírito Santo’s (UFES) professors in post-graduation studies, in order to analyse how these program’s professors are writing their researche’s articles for what are considered scientific journals recognized by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Following Deleuze’s position that writing is also to draw flight lines, our interest is to capture writings that makes today’s configured ways flee as long as its interface with the faculty worker. Therefore, we search to question how professors that are also researchers in post-graduation studies of UFES are writing their researches, which lines sew this (these) writing(s), how these ways are created. We affirm the existence of truly present’s writing, weapon and nomadic as writings that, beyond university’s walls, can produce changing in life. For this work’s consistence, in addiction to Deleuze, we used Guattari, Foucault, Chauíand DeiseMancebo as theoretical and methodological tool. Going upstream a traditional form of methodology, we created another principles of method. We risked using as mainly principle the diagnostic work of Michel Foucault that proposes to tell the actuality from the present’s ontology. As a result we propose, beyond methodology, an attitude which we exercise develop questions about present’s academical writing produced in UFES’s postgraduation studies.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-10-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T14:09:53Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T14:09:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2952
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d2d670a1-96e5-415d-9677-85b9fd0fde1d/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 02c07d6d23f47b397e9276e49673b962
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309130576396288