O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/2952 |
Resumo: | This research brings contemporary ways of academic writing from Universidade Federal do Espírito Santo’s (UFES) professors in post-graduation studies, in order to analyse how these program’s professors are writing their researche’s articles for what are considered scientific journals recognized by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Following Deleuze’s position that writing is also to draw flight lines, our interest is to capture writings that makes today’s configured ways flee as long as its interface with the faculty worker. Therefore, we search to question how professors that are also researchers in post-graduation studies of UFES are writing their researches, which lines sew this (these) writing(s), how these ways are created. We affirm the existence of truly present’s writing, weapon and nomadic as writings that, beyond university’s walls, can produce changing in life. For this work’s consistence, in addiction to Deleuze, we used Guattari, Foucault, Chauíand DeiseMancebo as theoretical and methodological tool. Going upstream a traditional form of methodology, we created another principles of method. We risked using as mainly principle the diagnostic work of Michel Foucault that proposes to tell the actuality from the present’s ontology. As a result we propose, beyond methodology, an attitude which we exercise develop questions about present’s academical writing produced in UFES’s postgraduation studies. |
id |
UFES_42097d052b5af78c2e28df0b326ac0bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/2952 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Louzada, Ana Paula FigueiredoSilva, Myrian Santiago daLopes, Kleber MatosBarros, Maria Elizabeth Barros de2016-08-29T14:09:53Z2016-07-112016-08-29T14:09:53Z2014-10-29This research brings contemporary ways of academic writing from Universidade Federal do Espírito Santo’s (UFES) professors in post-graduation studies, in order to analyse how these program’s professors are writing their researche’s articles for what are considered scientific journals recognized by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Following Deleuze’s position that writing is also to draw flight lines, our interest is to capture writings that makes today’s configured ways flee as long as its interface with the faculty worker. Therefore, we search to question how professors that are also researchers in post-graduation studies of UFES are writing their researches, which lines sew this (these) writing(s), how these ways are created. We affirm the existence of truly present’s writing, weapon and nomadic as writings that, beyond university’s walls, can produce changing in life. For this work’s consistence, in addiction to Deleuze, we used Guattari, Foucault, Chauíand DeiseMancebo as theoretical and methodological tool. Going upstream a traditional form of methodology, we created another principles of method. We risked using as mainly principle the diagnostic work of Michel Foucault that proposes to tell the actuality from the present’s ontology. As a result we propose, beyond methodology, an attitude which we exercise develop questions about present’s academical writing produced in UFES’s postgraduation studies.A presente pesquisa traz modos contemporâneos de escrita acadêmica produzidos por professores nos programas de pós-graduação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Tendo como objetivo específico analisar como os docentes atuantes nestes programas estão escrevendo suas pesquisas em artigos que visam ser submetidos às revistas consideradas científicas reconhecidas pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e seguindo a aposta sinalizada por Deleuze de que escrever é também traçar linhas de fuga, interessou-nos perceber escritas que se fazem fugir de modos já configurados na atualidade bem como sua interface com o trabalhador docente universitário. Buscamos assim questionar como professores pesquisadores de programas de pós-graduação da UFES estão escrevendo suas pesquisas, que linhas costuram essa(s) escrita(s), como esses modos de escrita vêm se constituindo nestes programas e se escritas outras podem ser criadas. Afirmamos a existência de escritas do presente, verdadeira, arma e nômade como escritas que para além da universidade produzem transformação na vida. Para a consistência deste trabalho, além de Deleuze, recorremos à Guattari, Foucault, Chauíe Deise Mancebo como ferramenta teórico-metodológica. Contrapondo um modo tradicional de metodologia fizemos intervir outros princípios de método. Arriscamos como o principal deles o trabalho de Michel Foucault que a partir de uma ontologia do presente propõe dizer a atualidade. Assim para além de uma metodologia propomos uma atitude, onde exercitamos elaborar questões a cerca das escritas acadêmicas produzidas nos programas de pós-graduação da UFES que se colocam no e sobre o presente.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2952porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Psicologia InstitucionalPrograma de Pós-Graduação em Psicologia InstitucionalUFESBRUFES’s post-graduation studiesCientifical writingPresent writingTruly writingWeaponwritingNomadicwritingProgramas de pós-graduação da UFESEscrita científicaEscrita do presenteEscrita verdadeiraEscrita armaEscrita nômadePsicologia159.9O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hojeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_8489_Myrian Santiago.pdfapplication/pdf583003http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d2d670a1-96e5-415d-9677-85b9fd0fde1d/download02c07d6d23f47b397e9276e49673b962MD5110/29522024-07-02 15:36:37.67oai:repositorio.ufes.br:10/2952http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:26:31.098055Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
title |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
spellingShingle |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje Silva, Myrian Santiago da UFES’s post-graduation studies Cientifical writing Present writing Truly writing Weaponwriting Nomadicwriting Programas de pós-graduação da UFES Escrita científica Escrita do presente Escrita verdadeira Escrita arma Escrita nômade Psicologia 159.9 |
title_short |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
title_full |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
title_fullStr |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
title_full_unstemmed |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
title_sort |
O que pode uma escrita? : a produção acadêmica hoje |
author |
Silva, Myrian Santiago da |
author_facet |
Silva, Myrian Santiago da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Louzada, Ana Paula Figueiredo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Myrian Santiago da |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Lopes, Kleber Matos |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Barros de |
contributor_str_mv |
Louzada, Ana Paula Figueiredo Lopes, Kleber Matos Barros, Maria Elizabeth Barros de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
UFES’s post-graduation studies Cientifical writing Present writing Truly writing Weaponwriting Nomadicwriting |
topic |
UFES’s post-graduation studies Cientifical writing Present writing Truly writing Weaponwriting Nomadicwriting Programas de pós-graduação da UFES Escrita científica Escrita do presente Escrita verdadeira Escrita arma Escrita nômade Psicologia 159.9 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programas de pós-graduação da UFES Escrita científica Escrita do presente Escrita verdadeira Escrita arma Escrita nômade |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Psicologia |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
159.9 |
description |
This research brings contemporary ways of academic writing from Universidade Federal do Espírito Santo’s (UFES) professors in post-graduation studies, in order to analyse how these program’s professors are writing their researche’s articles for what are considered scientific journals recognized by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Following Deleuze’s position that writing is also to draw flight lines, our interest is to capture writings that makes today’s configured ways flee as long as its interface with the faculty worker. Therefore, we search to question how professors that are also researchers in post-graduation studies of UFES are writing their researches, which lines sew this (these) writing(s), how these ways are created. We affirm the existence of truly present’s writing, weapon and nomadic as writings that, beyond university’s walls, can produce changing in life. For this work’s consistence, in addiction to Deleuze, we used Guattari, Foucault, Chauíand DeiseMancebo as theoretical and methodological tool. Going upstream a traditional form of methodology, we created another principles of method. We risked using as mainly principle the diagnostic work of Michel Foucault that proposes to tell the actuality from the present’s ontology. As a result we propose, beyond methodology, an attitude which we exercise develop questions about present’s academical writing produced in UFES’s postgraduation studies. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-10-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T14:09:53Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T14:09:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2952 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Psicologia Institucional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Psicologia Institucional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d2d670a1-96e5-415d-9677-85b9fd0fde1d/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
02c07d6d23f47b397e9276e49673b962 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022590383423488 |