Investigação da noção de classificação em crianças de dez anos utilizando o Método Psicométrico e o Método Clínico
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/3034 |
Resumo: | The main purpose of this dissertation is to study the classification notion of tenyear-old children through in two investigation approaches: the Clinical method and the Psychometric method. The class inclusion test and the Logic Blocks were used as instruments for the clinical investigation, while the subtest Similarities was set as an instrument under the Psychometric reference. The responses obtained through the Clinical method were analyzed under the levels proposed by Piaget and Inhelder (1983), which refer to the classification notion, while the responses obtained through the subtest were corrected and scored according to the material correction criteria, which classifies the answers as incorrect, concrete or abstract. The presented results clarify the distinctions between the studied methods: the Psychometric method allowed the classification investigation of the answers given by the participants, following a score and a description set by the empiric studies which provided the basis for the test development. On the other hand, the Clinical method allowed an approach focused on the process used by the children to build their answers. It may be understood that the methods' different purposes lead to different results, each one intending to achieve the goals they were created for. |
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Queiroz, Sávio Silveira deOgioni, Fernanda SchiavonRossetti, Claudia BroettoCanal, Claudia Patrocinio Pedroza2016-08-29T14:10:15Z2016-07-112016-08-29T14:10:15Z2011-08-23The main purpose of this dissertation is to study the classification notion of tenyear-old children through in two investigation approaches: the Clinical method and the Psychometric method. The class inclusion test and the Logic Blocks were used as instruments for the clinical investigation, while the subtest Similarities was set as an instrument under the Psychometric reference. The responses obtained through the Clinical method were analyzed under the levels proposed by Piaget and Inhelder (1983), which refer to the classification notion, while the responses obtained through the subtest were corrected and scored according to the material correction criteria, which classifies the answers as incorrect, concrete or abstract. The presented results clarify the distinctions between the studied methods: the Psychometric method allowed the classification investigation of the answers given by the participants, following a score and a description set by the empiric studies which provided the basis for the test development. On the other hand, the Clinical method allowed an approach focused on the process used by the children to build their answers. It may be understood that the methods' different purposes lead to different results, each one intending to achieve the goals they were created for.Nesta dissertação objetivou-se estudar a noção de classificação de crianças com dez anos de idade por meio dos desempenhos apresentados em duas abordagens de investigação: o Método Clínico-piagentino e o Método Psicométrico. A prova de inclusão de classes e os Blocos Lógicos foram utilizados como instrumentos para a investigação clínica, enquanto o subteste Semelhanças configurou-se como instrumento sob o referencial Psicométrico. As respostas obtidas por meio do Método Clínico-piagentino foram analisadas de acordo com os níveis propostos por Piaget e Inhelder (1983), que se referem à noção de classificação, enquanto as respostas obtidas através do subteste foram corrigidas e pontuadas segundo os critérios de correção do material, o qual atribui as pontuações segundo as classificações das respostas enquanto erradas, concretas e abstratas. Os resultados apresentados clarificam as distinções dos métodos estudados nesta: o Psicométrico permitiu a investigação das classificações das respostas dadas pelos participantes, seguindo uma pontuação e descrição fixada pelos estudos empíricos que embasaram a elaboração do teste, em contrapartida, o Método Clínico-piagentino permitiu uma abordagem focada no processo que a criança utilizou para a construção das suas respostas. Pode-se entender que por possuírem objetivos diferentes, assim também apresentam resultados diferenciados, cada um referindo-se a solucionar os objetivos para os quais se propõem.TextOGIONI, Fernanda Schiavon. Investigação da noção de classificação em crianças de dez anos utilizando o Método Psicométrico e o Método Clínico. 2011. 153 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2011.http://repositorio.ufes.br/handle/10/3034porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em PsicologiaPrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFESBRTests (intelligence)ClassificationCognitive processClinical methodPsychometricsMedidas de inteligênciaProcessos cognitivosMétodo clínicoCategorização (Psicologia)ClassificaçãoPsicometriaPsicologia159.9Investigação da noção de classificação em crianças de dez anos utilizando o Método Psicométrico e o Método Clínicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDISSERTAÇÃO_FernandaSchiavon.pdfapplication/pdf928534http://repositorio.ufes.br/bitstreams/3bbd8b69-2062-4ffa-a02c-57786701908d/download59823a2d8d736cd2bc52e8044f41136fMD5110/30342024-07-02 15:22:26.806oai:repositorio.ufes.br:10/3034http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:32:02.110614Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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