Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lerina, Diego Boeira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7268
Resumo: The generic degree of the values of Olympism allows its integration to different cultural milieus. The teacher when developing an Olympic Education Programme might think about his own values, the values of the Olympism, and those existent in the teaching environment. In this sense, it is important to have a textbook which works as a reference to a systematic approach on sports values. The main objective of this paper is to determine a qualitative content validation on a sporting values textbook design to the Brazilian social inclusion projects (Olympic Education Textbook) (OET). The specific objectives are: (a) to investigate its organisation and method validity; (b) to investigate its information validity; (c) to investigate its communication validity; (d) to investigate its operationalism/feasibility. A qualitative analyses design was selected as most the proper approach to this research. Out of 51 activities 90,81% of them were analysed. From this total amount 93,23% were labeled as feasible. From 37 sugestions given by three evaluators, respectively: information=45,9%; Conmunication=13,5%; Organisation and method=40,6%. Based on those figures, it is possible to state that the OET is adequate to the sporting teaching on social inclusion projects in Brazil
id UFES_45e4b5085efe95be51d8ba05821542e8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7268
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Silva, Otávio Guimarães Tavares daLerina, Diego BoeiraAlmeida, Felipe Quintão deTodt, Nelson Schneider2018-08-01T21:36:30Z2018-08-012018-08-01T21:36:30Z2014-06-02The generic degree of the values of Olympism allows its integration to different cultural milieus. The teacher when developing an Olympic Education Programme might think about his own values, the values of the Olympism, and those existent in the teaching environment. In this sense, it is important to have a textbook which works as a reference to a systematic approach on sports values. The main objective of this paper is to determine a qualitative content validation on a sporting values textbook design to the Brazilian social inclusion projects (Olympic Education Textbook) (OET). The specific objectives are: (a) to investigate its organisation and method validity; (b) to investigate its information validity; (c) to investigate its communication validity; (d) to investigate its operationalism/feasibility. A qualitative analyses design was selected as most the proper approach to this research. Out of 51 activities 90,81% of them were analysed. From this total amount 93,23% were labeled as feasible. From 37 sugestions given by three evaluators, respectively: information=45,9%; Conmunication=13,5%; Organisation and method=40,6%. Based on those figures, it is possible to state that the OET is adequate to the sporting teaching on social inclusion projects in BrazilO grau genérico dos valores do Olimpismo permite sua integração a diferentes ambientes culturais. O professor ao desenvolver um programa em Educação Olímpica (EO) necessita refletir sobre seus próprios valores, os valores do Olimpismo e aqueles existentes no ambiente de ensino. Nesse sentido, é importante que o professor tenha um guia de atividades que sirva como referência para a sistematização do ensino em valores por meio do esporte. O objetivo geral deste estudo é determinar a validação de conteúdo qualitativa do material didático para a educação em valores por meio do esporte adequado a projetos de inclusão social (Manual de Educação Olímpica) (MEO). Os objetivos específicos são: (a) investigar a validade da organização e método; (b) investigar a validade da informação; (c) investigar a validade da comunicação; (d) investigar a validade da operacionalização/exequibilidade. Um delineamento do tipo transversal foi identificado como adequado. O MEO foi projetado como um guia de referência que prove atividades específicas baseadas em dilemas morais para o ensino em valores por meio do esporte. Dessa forma o amplo sentido dos valores do Olimpismo pode ser adequado a diferentes ambientes culturais. De um Total de 51 atividades, 90,81% foram analisadas. Desse universo, 93,23% foram caracterizadas como exequíveis. Das 37 sugestões, dadas por três avaliadores, sobre as categorias de análise, respectivamente: informação=45,9%; Comunicação=13,5%; Organização e método=40,6%. Com fundamento nesses dados é possível concluir que o MEO é adequado ao ensino esportivo em projetos de inclusão social no Brasil.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7268porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosOlympic EducationSport pedagogyOlympismEducação OlímpicaPedagogia do esporteOlimpismoValores sociaisEducação moralEsportesEducação físicaÉticaEducação Física796Educação olímpica : valores no jogo da inclusão socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_7775_Dissert.PDF - DIEGO BOEIRA -Educacao_olimpica_-_Valores_no_jogo_da_inclusão_-_Versão _Final (10 05 2014).pdfapplication/pdf1136651http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6c4bdb8d-f2a0-4361-9230-c7a820a4604d/downloadcac12710c7eb6b45f86b0019e2d3c2deMD5110/72682024-06-28 10:14:00.966oai:repositorio.ufes.br:10/7268http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T10:14Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
title Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
spellingShingle Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
Lerina, Diego Boeira
Olympic Education
Sport pedagogy
Olympism
Educação Olímpica
Pedagogia do esporte
Olimpismo
Educação Física
Valores sociais
Educação moral
Esportes
Educação física
Ética
796
title_short Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
title_full Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
title_fullStr Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
title_full_unstemmed Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
title_sort Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
author Lerina, Diego Boeira
author_facet Lerina, Diego Boeira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Otávio Guimarães Tavares da
dc.contributor.author.fl_str_mv Lerina, Diego Boeira
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Almeida, Felipe Quintão de
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Todt, Nelson Schneider
contributor_str_mv Silva, Otávio Guimarães Tavares da
Almeida, Felipe Quintão de
Todt, Nelson Schneider
dc.subject.eng.fl_str_mv Olympic Education
Sport pedagogy
Olympism
topic Olympic Education
Sport pedagogy
Olympism
Educação Olímpica
Pedagogia do esporte
Olimpismo
Educação Física
Valores sociais
Educação moral
Esportes
Educação física
Ética
796
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Olímpica
Pedagogia do esporte
Olimpismo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação Física
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Valores sociais
Educação moral
Esportes
Educação física
Ética
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 796
description The generic degree of the values of Olympism allows its integration to different cultural milieus. The teacher when developing an Olympic Education Programme might think about his own values, the values of the Olympism, and those existent in the teaching environment. In this sense, it is important to have a textbook which works as a reference to a systematic approach on sports values. The main objective of this paper is to determine a qualitative content validation on a sporting values textbook design to the Brazilian social inclusion projects (Olympic Education Textbook) (OET). The specific objectives are: (a) to investigate its organisation and method validity; (b) to investigate its information validity; (c) to investigate its communication validity; (d) to investigate its operationalism/feasibility. A qualitative analyses design was selected as most the proper approach to this research. Out of 51 activities 90,81% of them were analysed. From this total amount 93,23% were labeled as feasible. From 37 sugestions given by three evaluators, respectively: information=45,9%; Conmunication=13,5%; Organisation and method=40,6%. Based on those figures, it is possible to state that the OET is adequate to the sporting teaching on social inclusion projects in Brazil
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-06-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T21:36:30Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T21:36:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7268
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7268
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação Física e Desportos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6c4bdb8d-f2a0-4361-9230-c7a820a4604d/download
bitstream.checksum.fl_str_mv cac12710c7eb6b45f86b0019e2d3c2de
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309195455987712