Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/7268 |
Resumo: | The generic degree of the values of Olympism allows its integration to different cultural milieus. The teacher when developing an Olympic Education Programme might think about his own values, the values of the Olympism, and those existent in the teaching environment. In this sense, it is important to have a textbook which works as a reference to a systematic approach on sports values. The main objective of this paper is to determine a qualitative content validation on a sporting values textbook design to the Brazilian social inclusion projects (Olympic Education Textbook) (OET). The specific objectives are: (a) to investigate its organisation and method validity; (b) to investigate its information validity; (c) to investigate its communication validity; (d) to investigate its operationalism/feasibility. A qualitative analyses design was selected as most the proper approach to this research. Out of 51 activities 90,81% of them were analysed. From this total amount 93,23% were labeled as feasible. From 37 sugestions given by three evaluators, respectively: information=45,9%; Conmunication=13,5%; Organisation and method=40,6%. Based on those figures, it is possible to state that the OET is adequate to the sporting teaching on social inclusion projects in Brazil |
id |
UFES_45e4b5085efe95be51d8ba05821542e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/7268 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Silva, Otávio Guimarães Tavares daLerina, Diego BoeiraAlmeida, Felipe Quintão deTodt, Nelson Schneider2018-08-01T21:36:30Z2018-08-012018-08-01T21:36:30Z2014-06-02The generic degree of the values of Olympism allows its integration to different cultural milieus. The teacher when developing an Olympic Education Programme might think about his own values, the values of the Olympism, and those existent in the teaching environment. In this sense, it is important to have a textbook which works as a reference to a systematic approach on sports values. The main objective of this paper is to determine a qualitative content validation on a sporting values textbook design to the Brazilian social inclusion projects (Olympic Education Textbook) (OET). The specific objectives are: (a) to investigate its organisation and method validity; (b) to investigate its information validity; (c) to investigate its communication validity; (d) to investigate its operationalism/feasibility. A qualitative analyses design was selected as most the proper approach to this research. Out of 51 activities 90,81% of them were analysed. From this total amount 93,23% were labeled as feasible. From 37 sugestions given by three evaluators, respectively: information=45,9%; Conmunication=13,5%; Organisation and method=40,6%. Based on those figures, it is possible to state that the OET is adequate to the sporting teaching on social inclusion projects in BrazilO grau genérico dos valores do Olimpismo permite sua integração a diferentes ambientes culturais. O professor ao desenvolver um programa em Educação Olímpica (EO) necessita refletir sobre seus próprios valores, os valores do Olimpismo e aqueles existentes no ambiente de ensino. Nesse sentido, é importante que o professor tenha um guia de atividades que sirva como referência para a sistematização do ensino em valores por meio do esporte. O objetivo geral deste estudo é determinar a validação de conteúdo qualitativa do material didático para a educação em valores por meio do esporte adequado a projetos de inclusão social (Manual de Educação Olímpica) (MEO). Os objetivos específicos são: (a) investigar a validade da organização e método; (b) investigar a validade da informação; (c) investigar a validade da comunicação; (d) investigar a validade da operacionalização/exequibilidade. Um delineamento do tipo transversal foi identificado como adequado. O MEO foi projetado como um guia de referência que prove atividades específicas baseadas em dilemas morais para o ensino em valores por meio do esporte. Dessa forma o amplo sentido dos valores do Olimpismo pode ser adequado a diferentes ambientes culturais. De um Total de 51 atividades, 90,81% foram analisadas. Desse universo, 93,23% foram caracterizadas como exequíveis. Das 37 sugestões, dadas por três avaliadores, sobre as categorias de análise, respectivamente: informação=45,9%; Comunicação=13,5%; Organização e método=40,6%. Com fundamento nesses dados é possível concluir que o MEO é adequado ao ensino esportivo em projetos de inclusão social no Brasil.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7268porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosOlympic EducationSport pedagogyOlympismEducação OlímpicaPedagogia do esporteOlimpismoValores sociaisEducação moralEsportesEducação físicaÉticaEducação Física796Educação olímpica : valores no jogo da inclusão socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_7775_Dissert.PDF - DIEGO BOEIRA -Educacao_olimpica_-_Valores_no_jogo_da_inclusão_-_Versão _Final (10 05 2014).pdfapplication/pdf1136651http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6c4bdb8d-f2a0-4361-9230-c7a820a4604d/downloadcac12710c7eb6b45f86b0019e2d3c2deMD5110/72682024-07-16 19:11:15.263oai:repositorio.ufes.br:10/7268http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:59:49.231517Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
title |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
spellingShingle |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social Lerina, Diego Boeira Olympic Education Sport pedagogy Olympism Educação Olímpica Pedagogia do esporte Olimpismo Educação Física Valores sociais Educação moral Esportes Educação física Ética 796 |
title_short |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
title_full |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
title_fullStr |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
title_full_unstemmed |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
title_sort |
Educação olímpica : valores no jogo da inclusão social |
author |
Lerina, Diego Boeira |
author_facet |
Lerina, Diego Boeira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Otávio Guimarães Tavares da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lerina, Diego Boeira |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Almeida, Felipe Quintão de |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Todt, Nelson Schneider |
contributor_str_mv |
Silva, Otávio Guimarães Tavares da Almeida, Felipe Quintão de Todt, Nelson Schneider |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Olympic Education Sport pedagogy Olympism |
topic |
Olympic Education Sport pedagogy Olympism Educação Olímpica Pedagogia do esporte Olimpismo Educação Física Valores sociais Educação moral Esportes Educação física Ética 796 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Olímpica Pedagogia do esporte Olimpismo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação Física |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Valores sociais Educação moral Esportes Educação física Ética |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
796 |
description |
The generic degree of the values of Olympism allows its integration to different cultural milieus. The teacher when developing an Olympic Education Programme might think about his own values, the values of the Olympism, and those existent in the teaching environment. In this sense, it is important to have a textbook which works as a reference to a systematic approach on sports values. The main objective of this paper is to determine a qualitative content validation on a sporting values textbook design to the Brazilian social inclusion projects (Olympic Education Textbook) (OET). The specific objectives are: (a) to investigate its organisation and method validity; (b) to investigate its information validity; (c) to investigate its communication validity; (d) to investigate its operationalism/feasibility. A qualitative analyses design was selected as most the proper approach to this research. Out of 51 activities 90,81% of them were analysed. From this total amount 93,23% were labeled as feasible. From 37 sugestions given by three evaluators, respectively: information=45,9%; Conmunication=13,5%; Organisation and method=40,6%. Based on those figures, it is possible to state that the OET is adequate to the sporting teaching on social inclusion projects in Brazil |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-06-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-08-01T21:36:30Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-01 2018-08-01T21:36:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7268 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7268 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação Física |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Física |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação Física e Desportos |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6c4bdb8d-f2a0-4361-9230-c7a820a4604d/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cac12710c7eb6b45f86b0019e2d3c2de |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022559003738112 |