A formação de profissionais de saúde e o SUS : um estudo exploratório nos cursos de graduação da Grande Vitória - ES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Alice Emilia da
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/5419
Resumo: This research proposed to analyses the formation process of health professionals in undergraduate nursing, medicine and dentistry in the region of Grande Vitória-ES. Furthermore, it identifies the focus of formation for each educational institution and describes the conceptual attributes developed in each one. Still, identifying the perceptions of course coordinators about the formation conducted in their institutions. Analyzes the incorporation of the principles and guidelines of Unified Health System (SUS) in the process of formation of each educational institution and the perception of the coordinators about this process. To accomplish the goals was a study of the political teaching of each institution and the menus disciplinary courses. Altogether, we investigated the documentary material of seven courses, four nurses, two dental and medical. Subsequently individual interviews were made to five course coordinators with semi-structure scripts. The gotten results had demonstrated a predominance of formation-driven National Curriculum Guidelines for each course. On the other hand, the menus disciplinary show that there is a preponderance of biologics content on the coming of the Humanities and Social Sciences, and Public Health. The course coordinators have knowledge of the principles of the SUS, but realize the challenge of incorporating the formation of health professionals. The issues relating to SUS are worked as attributes to be developed in the academic period for better integration of health professionals in the labor market.
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spelling Silva, Marta Zorzal eSilveira, Alice Emilia daHeckert, Ana Lucia CoelhoOliveira, Adauto Emmerich2016-08-30T10:50:05Z2016-07-112016-08-30T10:50:05Z2009-11-16This research proposed to analyses the formation process of health professionals in undergraduate nursing, medicine and dentistry in the region of Grande Vitória-ES. Furthermore, it identifies the focus of formation for each educational institution and describes the conceptual attributes developed in each one. Still, identifying the perceptions of course coordinators about the formation conducted in their institutions. Analyzes the incorporation of the principles and guidelines of Unified Health System (SUS) in the process of formation of each educational institution and the perception of the coordinators about this process. To accomplish the goals was a study of the political teaching of each institution and the menus disciplinary courses. Altogether, we investigated the documentary material of seven courses, four nurses, two dental and medical. Subsequently individual interviews were made to five course coordinators with semi-structure scripts. The gotten results had demonstrated a predominance of formation-driven National Curriculum Guidelines for each course. On the other hand, the menus disciplinary show that there is a preponderance of biologics content on the coming of the Humanities and Social Sciences, and Public Health. The course coordinators have knowledge of the principles of the SUS, but realize the challenge of incorporating the formation of health professionals. The issues relating to SUS are worked as attributes to be developed in the academic period for better integration of health professionals in the labor market.Esta pesquisa propôs a analisar os processos de formação dos profissionais de saúde nos cursos de graduação de enfermagem, medicina e odontologia da região da Grande Vitória-ES. Além disso, identifica do foco da formação de cada curso superior e descreve os atributos conceituais desenvolvidos em cada um deles. Ainda, identifica a percepção dos coordenadores de cursos acerca da formação realizada nas suas instituições de ensino. Analisa a incorporação dos princípios e diretrizes do Sistema Único de Saúde (SUS) no processo de formação de cada curso superior participante, bem como a percepção dos coordenadores sobre este processo. Para cumprir estes objetivos foi realizado um estudo do projeto político pedagógico de cada instituição de ensino e das ementas disciplinares dos cursos. Ao todo foi analisado o material documental de sete cursos: quatro de enfermagem, dois de odontologia e um de medicina. Em seguida, foram realizadas entrevistas com cinco coordenadores de curso a partir de um roteiro semi-estruturado. Os resultados obtidos demonstram que há o predomínio da formação orientada pelas Diretrizes Curriculares Nacionais de cada curso. Por outro lado, as ementas disciplinares demonstram que há uma preponderância dos conteúdos biológicos sobre os oriundos das Ciências Humanas e Sociais, e da Saúde Coletiva. Os coordenadores de cursos possuem conhecimento dos princípios do SUS, mas percebem como desafio a incorporação destes à formação dos profissionais de saúde. Os assuntos referentes aos SUS são trabalhados como atributos a serem desenvolvidos no período acadêmico para melhor inserção do profissional de saúde no mercado de trabalho.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/5419porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Saúde ColetivaPrograma de Pós-Graduação em Saúde ColetivaUFESBRCentro de Ciências da SaúdeProfessional formationHealth formationUnified Health SystemFormação profissionalFormação em saúdeSistema Único de SaúdeSaúde Coletiva614A formação de profissionais de saúde e o SUS : um estudo exploratório nos cursos de graduação da Grande Vitória - ESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_3580_.pdfapplication/pdf1079592http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6aeb469d-d116-4449-bea1-f8425275ec87/download2ab237e36c1e9a8cc857e869c6c3443fMD5110/54192024-06-27 11:07:37.719oai:repositorio.ufes.br:10/5419http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-27T11:07:37Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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