Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Dulcinéa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2164
Resumo: This study sought to analyze the historical experiences of literacy in the state of Espírito Santo, in the period of military regime. Those experiences involve all the initiatives such as programs, projects, material productions and activities in the literacy field, both by the government and by the school. From the cultural historical perspective, it was based on the dialogical method of Mikhail Bakhtin. Besides this author, many others participated in the dialogue that culminated in this dissertation. For the analysis, documents from various sources were gathered, such as interviews, dispatched and received mail from the State Department of Education and from the school; classroom diaries; cards of students final results; federal and state laws; written records of teachers; teacher evaluation cards, booklets, government application plans; government reports; School Inspectors visit terms, etc. The analysis of the sources revealed that during the decades of 1960, 1970 and 1980, the actions undertaken in literacy were intended to correct the problem of lack of places for students in scholar age. It concludes that even covering three decades searching the solutions for the same issue, the situation kept the same initial aggravating: insufficient school places for all the children high failure rate and dropout.
id UFES_59a1511799526382e012ba0062741cb8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2164
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Gontijo, Cláudia Maria MendesCampos, DulcinéaFrade, Isabel Cristina Alves da SilvaCardoso, Cancionila JanzkovskiSimões, Regina Helena Silva SimõesSchwartz, Cleonara Maria2016-08-29T11:03:47Z2016-07-112016-08-29T11:03:47Z2013-04-23This study sought to analyze the historical experiences of literacy in the state of Espírito Santo, in the period of military regime. Those experiences involve all the initiatives such as programs, projects, material productions and activities in the literacy field, both by the government and by the school. From the cultural historical perspective, it was based on the dialogical method of Mikhail Bakhtin. Besides this author, many others participated in the dialogue that culminated in this dissertation. For the analysis, documents from various sources were gathered, such as interviews, dispatched and received mail from the State Department of Education and from the school; classroom diaries; cards of students final results; federal and state laws; written records of teachers; teacher evaluation cards, booklets, government application plans; government reports; School Inspectors visit terms, etc. The analysis of the sources revealed that during the decades of 1960, 1970 and 1980, the actions undertaken in literacy were intended to correct the problem of lack of places for students in scholar age. It concludes that even covering three decades searching the solutions for the same issue, the situation kept the same initial aggravating: insufficient school places for all the children high failure rate and dropout.Trata de uma pesquisa que buscou analisar as experiências históricas da alfabetização ocorridas no Espírito Santo, no período que esteve sob a égide do Regime Militar. Essas experiências envolvem todas as iniciativas em forma de programas, projetos, produções de materiais e atividades na área da alfabetização, tanto por parte do Governo, quanto por parte da escola. A partir da perspectiva histórico-cultural e crítica, baseou-se no método dialógico de Mikhail Bakhtin. Outros autores participaram do diálogo que culminou neste trabalho. Para a realização das análises, reuniu documentos das mais variadas fontes, como: entrevistas; correspondências expedidas e recebidas pela Secretaria de Estado da Educação e da escola; diários de classe; fichas de resultados finais de alunos; legislações federal e estadual; registros escritos de professores; fichas avaliativas de professor; cartilhas; planos de aplicação de Governo; relatórios de Governos; termos de visita de Inspetores Escolares etc. As análises das fontes revelou que, durante as décadas de 1960, 1970 e 1980, as ações empreendidas na alfabetização destinavam-se a corrigir o problema da falta de vagas para alunos em idade escolar, do elevado índice de reprovação que gerava a distorção idade-série e da evasão escolar. Conclui que, mesmo percorrendo três décadas em torno da resolução de uma mesma problemática, a situação se manteve com o mesmo agravante inicial: vagas escolares insuficientes para todas as crianças, elevado índice de reprovação e evasão escolar. Desse modo, este trabalho instiga a repensar novas formas possíveis de pensar e fazer a alfabetização.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2164porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoLiteracyMilitary dictatorshipHistory of literacyAlfabetizaçãoDitadura MilitarHistória da alfabetizaçãoAlfabetização - HistóriaEducação e EstadoBrasil - História - 1964-1985Educação37Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_6741_DULCINÉA CAMPOS.pdfapplication/pdf8058216http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6b0af6e6-ecb5-4d4f-a185-c730ef323da9/download70bd53d037127964a3e5a4485e31a80bMD5110/21642024-07-16 18:54:47.374oai:repositorio.ufes.br:10/2164http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:02:20.114667Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
title Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
spellingShingle Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
Campos, Dulcinéa
Literacy
Military dictatorship
History of literacy
Alfabetização
Ditadura Militar
História da alfabetização
Educação
Alfabetização - História
Educação e Estado
Brasil - História - 1964-1985
37
title_short Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
title_full Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
title_fullStr Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
title_full_unstemmed Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
title_sort Alfabetização de crianças no Espírito Santo em tempos de ditadura militar
author Campos, Dulcinéa
author_facet Campos, Dulcinéa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Dulcinéa
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Cardoso, Cancionila Janzkovski
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Simões, Regina Helena Silva Simões
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Schwartz, Cleonara Maria
contributor_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Cardoso, Cancionila Janzkovski
Simões, Regina Helena Silva Simões
Schwartz, Cleonara Maria
dc.subject.eng.fl_str_mv Literacy
Military dictatorship
History of literacy
topic Literacy
Military dictatorship
History of literacy
Alfabetização
Ditadura Militar
História da alfabetização
Educação
Alfabetização - História
Educação e Estado
Brasil - História - 1964-1985
37
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Ditadura Militar
História da alfabetização
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Alfabetização - História
Educação e Estado
Brasil - História - 1964-1985
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This study sought to analyze the historical experiences of literacy in the state of Espírito Santo, in the period of military regime. Those experiences involve all the initiatives such as programs, projects, material productions and activities in the literacy field, both by the government and by the school. From the cultural historical perspective, it was based on the dialogical method of Mikhail Bakhtin. Besides this author, many others participated in the dialogue that culminated in this dissertation. For the analysis, documents from various sources were gathered, such as interviews, dispatched and received mail from the State Department of Education and from the school; classroom diaries; cards of students final results; federal and state laws; written records of teachers; teacher evaluation cards, booklets, government application plans; government reports; School Inspectors visit terms, etc. The analysis of the sources revealed that during the decades of 1960, 1970 and 1980, the actions undertaken in literacy were intended to correct the problem of lack of places for students in scholar age. It concludes that even covering three decades searching the solutions for the same issue, the situation kept the same initial aggravating: insufficient school places for all the children high failure rate and dropout.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T11:03:47Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T11:03:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2164
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6b0af6e6-ecb5-4d4f-a185-c730ef323da9/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 70bd53d037127964a3e5a4485e31a80b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022577145151488