Atividades para o aprendizado de acústica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Ernani Vassoler
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7534
Resumo: In this work we report on the design, application and evaluation of an educational product to a senior high school students group (N=28) from a private institution at Vitória city, Espirito Santo state, Brazil. We also report on the students’ gain in learning the proposed concepts and the evaluation of the educational product’s viability. The activities include basic concepts on acoustics and usage of smartphones, Arduino as well as rudimentary musical instrument and audio speaker crafting. This work is under DiSessa’s and colleagues’ ideas for Conceptual Change theory. DiSessa argues that concepts change by the revision, adequacy or refutation of knowledge fragments in the conceptual system. The coordination of these fragments drives to an inferential network construct that allows one to predict or explain physical phenomena. The evaluation tools were: student’s ability change – via Rasch analysis – and self-ecacy sense in multiple choice tests; mind map; word network association; and focal group interviewing. The results showed traces of concept evolution (in a sense of change), students’ ability gain, increase of self-ecacy sense, acquisition of scientific language terms and change in the topology and edge’s frequency based on scientific reasoning for the word network. The students’ statements pointed out to activities as a viable educational tool, highlighting aspects such as curiosity and interest within the activities despite some diculty reported.
id UFES_69f9da4381ffad9d60d8773ee7397546
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7534
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Camiletti, Giuseppi GavaRodrigues, Ernani VassolerPietrocola, MauricioCoelho, Geide Rosa2018-08-01T22:32:33Z2018-08-012018-08-01T22:32:33Z2016-06-03In this work we report on the design, application and evaluation of an educational product to a senior high school students group (N=28) from a private institution at Vitória city, Espirito Santo state, Brazil. We also report on the students’ gain in learning the proposed concepts and the evaluation of the educational product’s viability. The activities include basic concepts on acoustics and usage of smartphones, Arduino as well as rudimentary musical instrument and audio speaker crafting. This work is under DiSessa’s and colleagues’ ideas for Conceptual Change theory. DiSessa argues that concepts change by the revision, adequacy or refutation of knowledge fragments in the conceptual system. The coordination of these fragments drives to an inferential network construct that allows one to predict or explain physical phenomena. The evaluation tools were: student’s ability change – via Rasch analysis – and self-ecacy sense in multiple choice tests; mind map; word network association; and focal group interviewing. The results showed traces of concept evolution (in a sense of change), students’ ability gain, increase of self-ecacy sense, acquisition of scientific language terms and change in the topology and edge’s frequency based on scientific reasoning for the word network. The students’ statements pointed out to activities as a viable educational tool, highlighting aspects such as curiosity and interest within the activities despite some diculty reported.Neste trabalho, relatamos a elaboração, aplicação e avaliação de um produto educacional para um grupo de alunos (N=28) da 3ª série do ensino médio de uma escola da rede privada de ensino, na cidade de Vitória, Espírito Santo, bem como a avaliação do ganho dos alunos na aprendizagem dos conceitos propostos e da viabilidade do produto educacional. As atividades do produto contemplam conceitos básicos em Acústica e propõem a utilização de smartphones, placa controladora Arduino e a construção de instrumentos musicais e transdutores rudimentares. O trabalho é orientado na perspectiva de DiSessa e colaboradores para a a teoria da Mudança Conceitual. DiSessa sugere que conceitos mudam por uma constante revisão, adequação ou rejeição de elementos no todo do sistema do conhecimento. A coordenação desses fragmentos permite a construção de uma rede de inferências que é utilizada para prever ou explicar fenômenos físicos. Os processos de avaliação utilizados foram: análise das habilidades via modelo de Rasch e do senso de autoeficácia em testes objetivos; mapas mentais; atividades com redes de associações; entrevista grupo focal. Os resultados indicam ocorrência de uma evolução (no sentido de mudança) dos conceitos pelo ganho de habilidade dos estudantes no teste objetivo, pelo aumento no indício de autoeficácia dos alunos ao responder as demandas desses testes, pela apropriação de termos inerentes à linguagem científica e pela mudança na topologia e nas frequências das conexões cientificamente aceitas nas redes de associações. Os relatos dos alunos indicaram que as atividades propostas se mostraram um produto educacional viável, com destaque para os aspectos de curiosidade e interesse das atividades, mesmo diante de algumas dificuldades apresentadas.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7534porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Ensino de FísicaPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFESBRCentro de Ciências ExatasConceptual changeConceptual ecologyNetworkPhysics educationRasch modelEnsino de físicaModelos de RaschMudança conceitualRedesEcologia conceitualFísica - Estudo e ensinoAcústicaEnsino de Ciências e Matemática53Atividades para o aprendizado de acústicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_9959_Dissertação final Ernani Vassoler Rodrigues - PPGEnFis.pdfapplication/pdf62915546http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e2becfe4-8300-4fed-bb2b-f6b597c173ad/download1714468f967a8604bf76956a294b8916MD5110/75342024-06-30 16:59:54.474oai:repositorio.ufes.br:10/7534http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-30T16:59:54Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades para o aprendizado de acústica
title Atividades para o aprendizado de acústica
spellingShingle Atividades para o aprendizado de acústica
Rodrigues, Ernani Vassoler
Conceptual change
Conceptual ecology
Network
Physics education
Rasch model
Ensino de física
Modelos de Rasch
Mudança conceitual
Redes
Ecologia conceitual
Ensino de Ciências e Matemática
Física - Estudo e ensino
Acústica
53
title_short Atividades para o aprendizado de acústica
title_full Atividades para o aprendizado de acústica
title_fullStr Atividades para o aprendizado de acústica
title_full_unstemmed Atividades para o aprendizado de acústica
title_sort Atividades para o aprendizado de acústica
author Rodrigues, Ernani Vassoler
author_facet Rodrigues, Ernani Vassoler
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Camiletti, Giuseppi Gava
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Ernani Vassoler
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Pietrocola, Mauricio
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Coelho, Geide Rosa
contributor_str_mv Camiletti, Giuseppi Gava
Pietrocola, Mauricio
Coelho, Geide Rosa
dc.subject.eng.fl_str_mv Conceptual change
Conceptual ecology
Network
Physics education
Rasch model
topic Conceptual change
Conceptual ecology
Network
Physics education
Rasch model
Ensino de física
Modelos de Rasch
Mudança conceitual
Redes
Ecologia conceitual
Ensino de Ciências e Matemática
Física - Estudo e ensino
Acústica
53
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Modelos de Rasch
Mudança conceitual
Redes
Ecologia conceitual
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Ensino de Ciências e Matemática
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Acústica
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 53
description In this work we report on the design, application and evaluation of an educational product to a senior high school students group (N=28) from a private institution at Vitória city, Espirito Santo state, Brazil. We also report on the students’ gain in learning the proposed concepts and the evaluation of the educational product’s viability. The activities include basic concepts on acoustics and usage of smartphones, Arduino as well as rudimentary musical instrument and audio speaker crafting. This work is under DiSessa’s and colleagues’ ideas for Conceptual Change theory. DiSessa argues that concepts change by the revision, adequacy or refutation of knowledge fragments in the conceptual system. The coordination of these fragments drives to an inferential network construct that allows one to predict or explain physical phenomena. The evaluation tools were: student’s ability change – via Rasch analysis – and self-ecacy sense in multiple choice tests; mind map; word network association; and focal group interviewing. The results showed traces of concept evolution (in a sense of change), students’ ability gain, increase of self-ecacy sense, acquisition of scientific language terms and change in the topology and edge’s frequency based on scientific reasoning for the word network. The students’ statements pointed out to activities as a viable educational tool, highlighting aspects such as curiosity and interest within the activities despite some diculty reported.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-06-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T22:32:33Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T22:32:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7534
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e2becfe4-8300-4fed-bb2b-f6b597c173ad/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 1714468f967a8604bf76956a294b8916
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309131482365952