Uso da robótica para exploração e descoberta do ambiente para crianças com deficiência física severa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/6219 |
Resumo: | Severe-physically disabled children have little chance of environmental and social exploration and discovery, and due this lack of interaction and independency, this fact may lead to an idea that they are unable to do anything by themselves. This idea is called learned helplessness and is very negative for the child s cognitive development and social development as well. With this entire situation it is very likely that the self-esteem and mood will not be good and also there is a high probability of psychological problems. Trying to help children in this situation, educational robotics can offer and aid, once it can give them a certain degree of independency in exploration of environment. The system allows the child to control a sensor device that transmits the collected data to a computer which processes and sends the command to the robot. The data collected can be from head movement, muscle signals or any other body signal supported by the device. The configuration of the device must be done inside the software developed for this project. There is an expectation that using this system the negative effects provoked by disabilities may be softened, in a certain degree, and the child can have a better life and specially a better self image and self-esteem. Results are shown in the last chapter and the collected data about the volunteer children are able to show how important the usage of this system is on the performed tests for their development. |
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Bastos Filho, Teodiano FreireValadão, Carlos TorturellaLoureiro, Augusto CésarGonçalves, Agda Felipe Silva2016-12-23T14:07:27Z2011-09-302016-12-23T14:07:27Z2011-03-25Severe-physically disabled children have little chance of environmental and social exploration and discovery, and due this lack of interaction and independency, this fact may lead to an idea that they are unable to do anything by themselves. This idea is called learned helplessness and is very negative for the child s cognitive development and social development as well. With this entire situation it is very likely that the self-esteem and mood will not be good and also there is a high probability of psychological problems. Trying to help children in this situation, educational robotics can offer and aid, once it can give them a certain degree of independency in exploration of environment. The system allows the child to control a sensor device that transmits the collected data to a computer which processes and sends the command to the robot. The data collected can be from head movement, muscle signals or any other body signal supported by the device. The configuration of the device must be done inside the software developed for this project. There is an expectation that using this system the negative effects provoked by disabilities may be softened, in a certain degree, and the child can have a better life and specially a better self image and self-esteem. Results are shown in the last chapter and the collected data about the volunteer children are able to show how important the usage of this system is on the performed tests for their development.Crianças com deficiência física severa têm pouca chance de conseguirem interagir com o mundo e, devido a essa falta de interação, acabam por criar um conceito de que não são capazes de realizar tarefas sozinhas, idéia esta chamada de indefesa aprendida . Com esta falta de experiências, pode ocorrer comprometimento na parte de aprendizagem, uma vez que uma boa interação com o ambiente ao redor auxilia muito no processo de aprendizado. No entanto, com o auxílio de robôs, é possível fazer com que haja uma interação com o mundo de uma forma diferente, melhorando sua capacidade de cognição, socialização e, por fim, sua própria auto-estima. Tais elementos são fundamentais para uma melhor qualidade de vida. A grande motivação desta Dissertação de Mestrado é fazer com que essas crianças tenham uma melhor qualidade de vida, e, principalmente, desenvolvimento cognitivo e auto-estima. O sistema desenvolvido permite que a criança manipule de forma mais autônoma robôs, desde que configurados previamente pelo programa. Para fazer tal manipulação a criança utiliza alguns dispositivos auxiliares como sensores de inclinação e sensores mioelétricos, dentre outros dispositivos que podem ser configurados no sistema. Isso faz com que o sistema seja flexível a diversos dispositivos e robôs, bastando apenas fazer as devidas configurações, tanto no dispositivo como no sistema. É esperado que com tal programa as crianças sejam capazes de ter maior interação social, melhoria no quadro cognitivo e auto-estima, tentando, de certa forma, equilibrar os efeitos negativos da deficiência física.TextVALADÃO, Carlos Torturella. Uso da robótica para exploração e descoberta do ambiente para crianças com deficiência física severa. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Centro Tecnológico, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.http://repositorio.ufes.br/handle/10/6219porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Engenharia ElétricaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia ElétricaUFESBRCentro TecnológicoRobóticaCrianças deficientesDesenvolvimento cognitivoAuto-estima em criançasEngenharia Elétrica621.3Uso da robótica para exploração e descoberta do ambiente para crianças com deficiência física severainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALCarlos Torturella Valadao.pdfapplication/pdf3058142http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f32eb9d2-3bb3-47af-a9b2-f70bfb979a60/download167799cd67199818ef50647706dd3aa9MD5110/62192024-07-17 16:55:12.704oai:repositorio.ufes.br:10/6219http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:53:51.747826Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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