Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Touret, Fernanda Binda Alves
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/12484
Resumo: Amidst a journey under a research mode, we navigated open waters with an inventive vessel, set adrift in the becomings of infants in the territories of Early Childhood Education. We bet on the invention of infants within a process of problematization, which moves away from the idea of solving problems and representation (Kastrup, 2001). The research was conducted at a Municipal Center for Early Childhood Education in the city of Vitória/ES, involving infants, teachers, and educators, with cartography as a methodology to track their inventive processes in the daily life of early childhood education. Understanding curricula as territories of encounters, we engaged in inventive experiments with/for infants to navigate a map open to possibilities (Deleuze; Guattari, 2011b), throughout an intensive branching of inventive possibilities. The study shifts to problematize the curricular movements and inventive experiments infants undertake in the territories of early childhood education. Its main objective is to problematize the inventive processes of infant experimentation, highlighting rhizomatic curricular flows through multiple written and visual statements within this collective. Amid research-flights, we proposed a pedagogy that "drinks itself" and wanders with infants, to raise other modes in their unique languages and bodily expressions, breaking through space-times and exploding joys in the body alongside curriculum-experimentation movements.
id UFES_80cf1e6b330c3238247d7f4ea145b86f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/12484
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Silva, Sandra Kretli dahttp://lattes.cnpq.br/0611688078195189Touret, Fernanda Binda Alveshttps://orcid.org/0000-0003-2898-8180http://lattes.cnpq.br/3574076665228241Carvalho, Janete Magalhaeshttp://lattes.cnpq.br/4780081698750924Holzmeister, Ana Paula PatrocinioTebet, Gabriela Guarnieri de CamposDelboni, Tania Mara Zanotti Guerra Frizzerahttps://orcid.org/0000000339500427http://lattes.cnpq.br/30084225053476582024-05-29T20:55:20Z2024-05-29T20:55:20Z2023-12-13Amidst a journey under a research mode, we navigated open waters with an inventive vessel, set adrift in the becomings of infants in the territories of Early Childhood Education. We bet on the invention of infants within a process of problematization, which moves away from the idea of solving problems and representation (Kastrup, 2001). The research was conducted at a Municipal Center for Early Childhood Education in the city of Vitória/ES, involving infants, teachers, and educators, with cartography as a methodology to track their inventive processes in the daily life of early childhood education. Understanding curricula as territories of encounters, we engaged in inventive experiments with/for infants to navigate a map open to possibilities (Deleuze; Guattari, 2011b), throughout an intensive branching of inventive possibilities. The study shifts to problematize the curricular movements and inventive experiments infants undertake in the territories of early childhood education. Its main objective is to problematize the inventive processes of infant experimentation, highlighting rhizomatic curricular flows through multiple written and visual statements within this collective. Amid research-flights, we proposed a pedagogy that "drinks itself" and wanders with infants, to raise other modes in their unique languages and bodily expressions, breaking through space-times and exploding joys in the body alongside curriculum-experimentation movements.Em meio a uma viagem sob modo de pesquisa, percorremos águas abertas com uma embarcação inventiva, lançada aos devires dos bebês nos territórios da Educação Infantil. Apostamos na invenção dos bebês em meio a um processo pela experiência de problematização, que se afasta da ideia de solução de problemas e da representação (Kastrup, 2001). A pesquisa foi desenvolvida em um Centro Municipal de Educação Infantil do município de Vitória/ES, envolvendo bebês, professoras e professores, com a cartografia como metodologia para acompanhar seus processos inventivos nos cotidianos da Educação Infantil. Junto à compreensão de currículos como territórios de encontros, nos engendramos às experimentações inventivas dos/com os bebês para percorrer um mapa aberto aos possíveis (Deleuze; Guattari, 2011b), no decorrer de uma ramificação intensiva de possibilidades inventivas. O estudo desloca-se a problematizar que movimentos curriculares e experimentações inventivas os bebês efetuam nos territórios da Educação Infantil. Apresenta como objetivo principal problematizar os processos inventivos de experimentação dos bebês, evidenciando fluxos curriculares rizomórficos, por meio de múltiplas enunciações escritas e imagéticas junto a esse coletivo. Entre voos-pesquisas, propusemos uma pedagogia que “bebeverse” e deambule com os bebês, para alçar outros modos em suas linguagens singulares e corporais, a romper os espaçostempos e fazer explodir alegrias no corpo junto aos movimentos de currículos-experimentações.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/12484porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoEducaçãoBebêsCurrículos-experimentaçõesExperimentações inventivasEducação InfantilCurrículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALFernandaBindaAlvesTouret-2023-Trabalho.pdfapplication/pdf5833817http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8835ce9e-9c37-454a-86ac-ff5ac53d0388/download245faea76f31152c583dd30e08bcf3a0MD5110/124842024-08-13 08:04:40.187oai:repositorio.ufes.br:10/12484http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:35.064651Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
title Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
spellingShingle Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
Touret, Fernanda Binda Alves
Educação
Bebês
Currículos-experimentações
Experimentações inventivas
Educação Infantil
title_short Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
title_full Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
title_fullStr Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
title_full_unstemmed Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
title_sort Currículos-experimentações: o que podem os encontros dos/com os bebês?
author Touret, Fernanda Binda Alves
author_facet Touret, Fernanda Binda Alves
author_role author
dc.contributor.authorID.none.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0003-2898-8180
dc.contributor.authorLattes.none.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3574076665228241
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Sandra Kretli da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0611688078195189
dc.contributor.author.fl_str_mv Touret, Fernanda Binda Alves
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Carvalho, Janete Magalhaes
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4780081698750924
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Holzmeister, Ana Paula Patrocinio
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Delboni, Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera
dc.contributor.referee4ID.fl_str_mv https://orcid.org/0000000339500427
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3008422505347658
contributor_str_mv Silva, Sandra Kretli da
Carvalho, Janete Magalhaes
Holzmeister, Ana Paula Patrocinio
Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
Delboni, Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
topic Educação
Bebês
Currículos-experimentações
Experimentações inventivas
Educação Infantil
dc.subject.por.fl_str_mv Bebês
Currículos-experimentações
Experimentações inventivas
Educação Infantil
description Amidst a journey under a research mode, we navigated open waters with an inventive vessel, set adrift in the becomings of infants in the territories of Early Childhood Education. We bet on the invention of infants within a process of problematization, which moves away from the idea of solving problems and representation (Kastrup, 2001). The research was conducted at a Municipal Center for Early Childhood Education in the city of Vitória/ES, involving infants, teachers, and educators, with cartography as a methodology to track their inventive processes in the daily life of early childhood education. Understanding curricula as territories of encounters, we engaged in inventive experiments with/for infants to navigate a map open to possibilities (Deleuze; Guattari, 2011b), throughout an intensive branching of inventive possibilities. The study shifts to problematize the curricular movements and inventive experiments infants undertake in the territories of early childhood education. Its main objective is to problematize the inventive processes of infant experimentation, highlighting rhizomatic curricular flows through multiple written and visual statements within this collective. Amid research-flights, we proposed a pedagogy that "drinks itself" and wanders with infants, to raise other modes in their unique languages and bodily expressions, breaking through space-times and exploding joys in the body alongside curriculum-experimentation movements.
publishDate 2023
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-12-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-05-29T20:55:20Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-05-29T20:55:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/12484
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/12484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8835ce9e-9c37-454a-86ac-ff5ac53d0388/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 245faea76f31152c583dd30e08bcf3a0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022522695745536