Cinema, mulheres e direito à cidade: O (não) pertenciamento ao território
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/12751 |
Resumo: | This dissertation analyzes the technical, aesthetic and resignification strategies of female action in the urban spaces of cities in recent productions of contemporary Brazilian documentary cinema. In this scenario, the film analysis of three documentaries is initially of interest: at the national level, Chega de Fiu Fiu (2018), by Amanda Kamanchek Lemos and Fernanda Frazão and Afeto (2019) by Gabriela Gaia Meirelles and Tainá Medina, and Riscadas (2019) , by Karol Mendes , in the local clipping. The films deal with the right to the city and the experiences of female bodies in public spaces, using different aesthetic resources and promoting debate on the topic. It is based on the theoretical framework composed of reflections on Brazilian documentary cinema, the right to the city and contemporary feminist theory, especially the issue of harassment in the studies of Joice Berth and Djamila Ribeiro. Under a race perspective, it also addresses reflection on the plurality of the feminist movement, based on studies by bell hooks and Audre Lorde, taking into account the narrative construction of each work. Based on a bibliographical review and film analysis, the aim is also to expose the action of cinema as a narrative potential for the debate on gender issues. |
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Alves, Gabriela Santoshttp://lattes.cnpq.br/5801228543473679Gomes, Karolyne Mendeshttps://orcid.org/0009-0006-9950-5018http://lattes.cnpq.br/4553538294366397Campos, Ana Claudia BorgesSilva, Maria Lucia da2024-05-29T20:55:49Z2024-05-29T20:55:49Z2023-12-18This dissertation analyzes the technical, aesthetic and resignification strategies of female action in the urban spaces of cities in recent productions of contemporary Brazilian documentary cinema. In this scenario, the film analysis of three documentaries is initially of interest: at the national level, Chega de Fiu Fiu (2018), by Amanda Kamanchek Lemos and Fernanda Frazão and Afeto (2019) by Gabriela Gaia Meirelles and Tainá Medina, and Riscadas (2019) , by Karol Mendes , in the local clipping. The films deal with the right to the city and the experiences of female bodies in public spaces, using different aesthetic resources and promoting debate on the topic. It is based on the theoretical framework composed of reflections on Brazilian documentary cinema, the right to the city and contemporary feminist theory, especially the issue of harassment in the studies of Joice Berth and Djamila Ribeiro. Under a race perspective, it also addresses reflection on the plurality of the feminist movement, based on studies by bell hooks and Audre Lorde, taking into account the narrative construction of each work. Based on a bibliographical review and film analysis, the aim is also to expose the action of cinema as a narrative potential for the debate on gender issues. Esta dissertação analisa as estratégias técnicas, estéticas e de ressignificação da ação feminina nos espaços urbanos das cidades em recentes produções do cinema documentário contemporâneo brasileiro. Neste cenário, interessam inicialmente a análise fílmica de três documentários: no âmbito nacional, Chega de Fiu Fiu (2018), de Amanda Kamanchek Lemos e Fernanda Frazão e Afeto (2019) de Gabriela Gaia Meirelles e Tainá Medina, e Riscadas (2019), de Karol Mendes, no recorte local. Os filmes tratam do direito à cidade e das experiências dos corpos femininos nos espaços públicos, utilizando de recursos estéticos distintos e promovendo o debate acerca do tema. Apoia-se no quadro teórico composto por reflexões sobre cinema documentário brasileiro, direito à cidade e teoria feminista contemporânea, em especial a questão do assédio nos estudos de Joice Berth e Djamila Ribeiro. Sob um recorte de raça, ainda, aborda reflexão sobre a pluralidade do movimento feminista, à partir dos estudos de bell hooks e Audre Lorde, levando em consideração a construção narrativa de cada obra. A partir de uma revisão bibliográfica e análise fílmica visa-se, também, expor a ação do cinema enquanto potencialidade narrativa para o debate sobre questões de gênero. Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/12751porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Comunicação e TerritorialidadesPrograma de Pós-Graduação em Comunicação e TerritorialidadesUFESBRCentro de ArtesComunicaçãoCorpo femininoCinemaRepresentatividadeTeoria e crítica feminista contemporâneasCidadeCinema, mulheres e direito à cidade: O (não) pertenciamento ao territórioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDISSERTAÇÃO KAROLYNE MENDES GOMES.docx.pdfapplication/pdf18730218http://repositorio.ufes.br/bitstreams/7be17241-9ecf-4740-8241-fe6c2499e7c9/download79da3c2e30e7ee580c66124c40fa3c55MD5110/127512024-09-09 16:00:13.775oai:repositorio.ufes.br:10/12751http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:26.555129Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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