A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pegoretti, Jordon Luiz
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/4829
Resumo: This paper deals with Financial Mathematics in high school and its importance to the household finances and the conscious credit, seeking to prepare students for banking inclusion. Therefore, we proposed activities that address the matter and how it is relevant to relationships with banks and / or financial. The methodology is based on an exploratory survey of employees of a bank city of Linhares-ES, responsible for customer service, credit analysis and sale of products and services to individual and corporate person. The research aims to verify the knowledge level of the population from the point of view of banking. With the results, have been proposed activities involving loans, using credit card and overdraft, focused on conscious credit and to find solutions to the growing household debt. The final considerations underline the importance of financial education quality and how it will influence the individual's choices for life. As contributions, research leaves us lessons and challenges. Lessons when we review the survey results with the bank and as the theme have been poorly addressed in schools, reflecting the Brazilian population, and challenges us to change the course of this history and begin a process of reduction of household debt through awareness of our students
id UFES_8e6b71b0d2e2ea23f2cafe563c4a3431
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/4829
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Bayer, Valmecir Antonio dos SantosPegoretti, Jordon LuizRosado Filho, MoacirBayer, Valmecir Antonio dos Santos2016-08-29T15:36:16Z2016-07-112016-08-29T15:36:16Z2015-07-10This paper deals with Financial Mathematics in high school and its importance to the household finances and the conscious credit, seeking to prepare students for banking inclusion. Therefore, we proposed activities that address the matter and how it is relevant to relationships with banks and / or financial. The methodology is based on an exploratory survey of employees of a bank city of Linhares-ES, responsible for customer service, credit analysis and sale of products and services to individual and corporate person. The research aims to verify the knowledge level of the population from the point of view of banking. With the results, have been proposed activities involving loans, using credit card and overdraft, focused on conscious credit and to find solutions to the growing household debt. The final considerations underline the importance of financial education quality and how it will influence the individual's choices for life. As contributions, research leaves us lessons and challenges. Lessons when we review the survey results with the bank and as the theme have been poorly addressed in schools, reflecting the Brazilian population, and challenges us to change the course of this history and begin a process of reduction of household debt through awareness of our studentsEste trabalho aborda a Matemática Financeira no ensino médio e sua importância para as finanças domésticas e o crédito consciente, buscando preparar os alunos para a inclusão bancária. Para tanto foram propostas atividades que abordam a matéria e como ela é importante no relacionamento com bancos e/ou financeiras. A metodologia utilizada tem como base uma pesquisa exploratória com funcionários de um banco da cidade de Linhares-ES, responsáveis pelo atendimento ao público, análise de crédito e venda de produtos e serviços para pessoa física e pessoa jurídica. A pesquisa busca verificar o nível de conhecimento da população sob o ponto de vista dos bancários. Com os resultados, foram propostas atividades envolvendo empréstimos, uso de cartão de crédito e do cheque especial, focados no crédito consciente e na busca de soluções para o crescente endividamento das famílias. As considerações finais reafirmam a importância de uma educação financeira de qualidade e como ela vai influenciar nas escolhas do indivíduo por toda a vida. Como contribuições, a pesquisa nos deixa lições e desafios. Lições, ao verificarmos os resultados da pesquisa com os bancários, e como o tema têm sido mal abordado nas escolas, se refletindo na população brasileira, e desafios, para mudarmos o rumo dessa história e começarmos um processo de diminuição do endividamento familiar através da conscientização dos nossos alunos. Palavras-chave: Matemática financeira. Ensino médio. Inclusão bancária.TextPEGORETTI, Jordon Luiz. A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio. 2015. 77 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2015.http://repositorio.ufes.br/handle/10/4829porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasFinancial mathematicsSecondary schoolBanking inclusionMatemática financeiraEnsino médioInclusão bancáriaMatemática financeiraEnsino médioMatemática51A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médioFinancial Mathematics and the Inclusion of High School Students in Bankinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALJORDONLUIZPEGORETTI-2015-trabalho.pdfapplication/pdf825314http://repositorio.ufes.br/bitstreams/c186757f-0035-444d-81e7-bc6831975f9c/downloadfd5aee9c0ba325080ab87a2320b9d903MD5110/48292024-06-30 16:50:57.229oai:repositorio.ufes.br:10/4829http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:41:18.844980Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
dc.title.alternative.none.fl_str_mv Financial Mathematics and the Inclusion of High School Students in Banking
title A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
spellingShingle A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
Pegoretti, Jordon Luiz
Financial mathematics
Secondary school
Banking inclusion
Matemática financeira
Ensino médio
Inclusão bancária
Matemática
Matemática financeira
Ensino médio
51
title_short A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
title_full A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
title_fullStr A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
title_full_unstemmed A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
title_sort A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio
author Pegoretti, Jordon Luiz
author_facet Pegoretti, Jordon Luiz
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bayer, Valmecir Antonio dos Santos
dc.contributor.author.fl_str_mv Pegoretti, Jordon Luiz
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rosado Filho, Moacir
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bayer, Valmecir Antonio dos Santos
contributor_str_mv Bayer, Valmecir Antonio dos Santos
Rosado Filho, Moacir
Bayer, Valmecir Antonio dos Santos
dc.subject.eng.fl_str_mv Financial mathematics
Secondary school
Banking inclusion
topic Financial mathematics
Secondary school
Banking inclusion
Matemática financeira
Ensino médio
Inclusão bancária
Matemática
Matemática financeira
Ensino médio
51
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática financeira
Ensino médio
Inclusão bancária
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Matemática
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Matemática financeira
Ensino médio
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 51
description This paper deals with Financial Mathematics in high school and its importance to the household finances and the conscious credit, seeking to prepare students for banking inclusion. Therefore, we proposed activities that address the matter and how it is relevant to relationships with banks and / or financial. The methodology is based on an exploratory survey of employees of a bank city of Linhares-ES, responsible for customer service, credit analysis and sale of products and services to individual and corporate person. The research aims to verify the knowledge level of the population from the point of view of banking. With the results, have been proposed activities involving loans, using credit card and overdraft, focused on conscious credit and to find solutions to the growing household debt. The final considerations underline the importance of financial education quality and how it will influence the individual's choices for life. As contributions, research leaves us lessons and challenges. Lessons when we review the survey results with the bank and as the theme have been poorly addressed in schools, reflecting the Brazilian population, and challenges us to change the course of this history and begin a process of reduction of household debt through awareness of our students
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-07-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T15:36:16Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T15:36:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PEGORETTI, Jordon Luiz. A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio. 2015. 77 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/4829
identifier_str_mv PEGORETTI, Jordon Luiz. A matemática financeira e a inclusão bancária dos alunos do ensino médio. 2015. 77 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2015.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/4829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/c186757f-0035-444d-81e7-bc6831975f9c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv fd5aee9c0ba325080ab87a2320b9d903
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022632398815232