Dialogicidade e narrativa em redações de crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Flávia Encarnação
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3040
Resumo: When writing about yourself, the author presents ideas and can produce a sense of a dialogic exchange with you and the speaker / reader. In the story, a set of facts is willing and there is the development of stories. Writing is a production made for each other, when they occur, through external and internal dialogic situations, since it implies a reflection by the author writes about what and what will be the recipient of the message. This dissertation is a study of the possibilities of expression of self-awareness, defined as a process of reflection and dialogue in written narratives. It unfolds in two studies, presented in articles. Its main objective was to verify the presence of indicators of dialogue in essays of children and describe the relationships established between these indicators and narrative structure produced. A group of 23 children (eight and 10 years old) wrote two essays: the first with the theme „Tell your story" and the second with the theme „As I talk to myself?". The data were analyzed qualitatively according to the criteria of semiotic phenomenology: description, reduction and interpretation. The phenomenological description presented the thematic context of the studied phenomenon in which an established relationship between the elements of the narrative genre („Tell your story") and indicators of dialogic reflexivity („As I talk to myself?"). The phenomenological reduction specify the focus around the problematic content of two essays: the theme „Tell your story" in which contained conversations between the characters (dialogue structure) were related to the theme „How do you talk to yourself?". In which have been described self-talk (Description of direct reflex action). The interpretation indicated that the written form of language is also dialogical and is based on the reflective process about what the author writes. We conclude that it is possible to identify signs of dialogue in written texts and the written self-report is an efficient method of study of the reflective consciousness.
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A group of 23 children (eight and 10 years old) wrote two essays: the first with the theme „Tell your story" and the second with the theme „As I talk to myself?". The data were analyzed qualitatively according to the criteria of semiotic phenomenology: description, reduction and interpretation. The phenomenological description presented the thematic context of the studied phenomenon in which an established relationship between the elements of the narrative genre („Tell your story") and indicators of dialogic reflexivity („As I talk to myself?"). The phenomenological reduction specify the focus around the problematic content of two essays: the theme „Tell your story" in which contained conversations between the characters (dialogue structure) were related to the theme „How do you talk to yourself?". In which have been described self-talk (Description of direct reflex action). The interpretation indicated that the written form of language is also dialogical and is based on the reflective process about what the author writes. We conclude that it is possible to identify signs of dialogue in written texts and the written self-report is an efficient method of study of the reflective consciousness.Ao escrever sobre si, o autor expõe ideias e pode produzir um sentido numa troca dialógica consigo e com o interlocutor/leitor. Na narração, um conjunto de fatos é disposto e há o desenvolvimento de histórias. A escrita é uma produção feita para o outro, no momento em que ocorre, por meio de situações dialógicas externas e internas, pois implica uma reflexão por parte do autor sobre aquilo que escreve e sobre qual será o destinatário da mensagem. A presente dissertação é um estudo das possibilidades de expressão da consciência de si, definida enquanto um processo reflexivo e dialógico em narrativas escritas. Desdobra-se em dois estudos, apresentados em forma de artigos. Seu objetivo principal foi verificar a presença de indicadores de dialogicidade em redações de crianças e descrever as relações que se estabelecem entre esses indicadores e a estrutura narrativa produzida. Um grupo de 23 crianças (com oito e 10 anos de idade) escreveu duas redações: a primeira com o tema Conte sua história e a segunda com o tema Como eu converso comigo mesmo?. Os dados foram analisados qualitativamente de acordo com os critérios da fenomenologia semiótica: descrição, redução e interpretação. A descrição fenomenológica apresentou o contexto temático do fenômeno estudado no qual se estabeleceu uma relação entre os elementos do gênero narrativo (Conte sua história) e os indicadores de reflexividade dialógica (Como eu converso comigo mesmo?). A redução fenomenológica especificou o foco problemático em torno do conteúdo das duas redações: as do tema Conte sua história nas quais continham diálogos entre as personagens (Estrutura dialógica) relacionaram-se com as do tema Como você conversa consigo mesmo? nas quais foram descritos autodiálogos (Descrição direta da ação reflexiva). A interpretação indicou que a forma escrita da linguagem é também dialógica e tem por base o processo reflexivo do autor sobre o que escreve. Conclui-se que é possível identificar indícios de dialogicidade em textos escritos e que o autorrelato escrito é um método eficiente de estudo do processo reflexivo consciente.TextMOTTA, Flavia Encarnação. Dialogicidade e narrativa em redações de crianças. 2011. 64 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2011.http://repositorio.ufes.br/handle/10/3040porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em PsicologiaPrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFESBRNarrative (rhetoric)WritingChildhoodDialogueNarrativa (Retórica)EscritaInfânciaDiálogoPsicologia159.9Dialogicidade e narrativa em redações de criançasDialogical and narrative essays for kidsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDissertação_3981_.pdfapplication/pdf535230http://repositorio.ufes.br/bitstreams/56ca3626-73d8-42c6-b5e0-62f0b7687612/download6001a83effd3ea0d253ffc148453dc8aMD5110/30402024-07-02 15:22:06.367oai:repositorio.ufes.br:10/3040http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:29:15.242369Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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