Corredores da emergência nos tempos da formação médica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/2932 |
Resumo: | In this dissertation, we seek to put in question the medical education located on the corridors of the emergence of a public hospital in the metropolitan region of Vitória in Espírito Santo. Here, we bring work situations established during times of medical training. The medical internship comes into question as a process of trial of labor in which curiosity and the novelty of the first procedures performed propel the conquest of the hospital as a place of experimentation to be a doctor. The residency gains visibility for their urgency to learning and the way they organize their work process. On the achievement of autonomy in choosing which aspects of care and the burden of living a process of working / training as intense. Medical work in emergency takes place in this dissertation by presenting itself as the way to expand the understanding by negotiated to meet the demands of variability, common to sectors Emergency Department of Public Brazil. Activity constantly provisional time of composition skills valued by the labor market doctor. We understand the work as a major element of training. Therefore qualify medical work inserted in the times of training. Why invest in training that goes beyond the classical sense of time that is bound to a formal process of knowledge acquisition. Training goes beyond the academic path and makes sense as a process of production of subjects. |
id |
UFES_cc855785ff7c121877653638a8db3685 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/2932 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Gomes, Rafael da SilveiraFerri, Paulo AlbertoNeves, Claudia Elizabeth Abbés BaetaBarros, Maria Elizabeth Barros De2016-08-29T14:09:50Z2016-07-112016-08-29T14:09:50Z2013-08-27In this dissertation, we seek to put in question the medical education located on the corridors of the emergence of a public hospital in the metropolitan region of Vitória in Espírito Santo. Here, we bring work situations established during times of medical training. The medical internship comes into question as a process of trial of labor in which curiosity and the novelty of the first procedures performed propel the conquest of the hospital as a place of experimentation to be a doctor. The residency gains visibility for their urgency to learning and the way they organize their work process. On the achievement of autonomy in choosing which aspects of care and the burden of living a process of working / training as intense. Medical work in emergency takes place in this dissertation by presenting itself as the way to expand the understanding by negotiated to meet the demands of variability, common to sectors Emergency Department of Public Brazil. Activity constantly provisional time of composition skills valued by the labor market doctor. We understand the work as a major element of training. Therefore qualify medical work inserted in the times of training. Why invest in training that goes beyond the classical sense of time that is bound to a formal process of knowledge acquisition. Training goes beyond the academic path and makes sense as a process of production of subjects.Nesta dissertação, buscamos colocar em análise os processos de formação médica situados sobre os corredores da emergência de um hospital público da região metropolitana de Vitória no Espírito Santo. Nela, traremos situações de trabalho estabelecidas durante os tempos da formação médica. O internato médico entra em questão como um processo de experimentação do trabalho em que a curiosidade e a novidade dos primeiros procedimentos realizados impulsionam a conquista do hospital como espaço de experimentação do ser médico. A residência médica ganha visibilidade pela sua urgência de aprendizado e pelo modo como organizam seu processo de trabalho. Sobre a conquista da autonomia na escolha dos aspectos do cuidado e o peso de habitar um processo de trabalho / formação tão intenso. O trabalho médico na emergência assume lugar nesta dissertação por apresentar-se enquanto caminho de ampliação do conhecimento pela prática negociada para responder à variabilidade de demandas, comum aos setores de Urgência e Emergência públicos do Brasil. Atividade constantemente provisória, tempo de composição de competências valorizadas pelo mercado de trabalho médico. Compreendemos o trabalho como elemento primordial de formação. Portanto, qualificamos o trabalho médico inserido nos tempos da formação. Por apostar numa formação que extrapola o sentido clássico de tempo em que se está vinculado a um processo formal de aquisição de conhecimento. Formação extrapola o percurso acadêmico e ganha sentido enquanto processo de produção de sujeitos. Tentamos produzir um diálogo da Cartografia com as leituras sobre a atividade humana, como Ergologia e Clínica da atividade. A fim de compormos uma ampliação do modo como são tratados os fenômenos do trabalho e da formação em saúde.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2932porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Psicologia InstitucionalPrograma de Pós-Graduação em Psicologia InstitucionalUFESBRFormação profissionalEmergências médicasCuidados médicosInternos (Medicina)Psicologia159.9Corredores da emergência nos tempos da formação médicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_6830_Paulo Ferri.pdfapplication/pdf406489http://repositorio.ufes.br/bitstreams/a456d1d5-3848-4ffe-b145-4602836268b2/download5882bd66bfaff6db314e96735f56b7a8MD5110/29322024-07-02 15:36:31.072oai:repositorio.ufes.br:10/2932http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:41:39.623531Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
title |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
spellingShingle |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica Ferri, Paulo Alberto Formação profissional Emergências médicas Cuidados médicos Psicologia Internos (Medicina) 159.9 |
title_short |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
title_full |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
title_fullStr |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
title_full_unstemmed |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
title_sort |
Corredores da emergência nos tempos da formação médica |
author |
Ferri, Paulo Alberto |
author_facet |
Ferri, Paulo Alberto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomes, Rafael da Silveira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferri, Paulo Alberto |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Neves, Claudia Elizabeth Abbés Baeta |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Barros De |
contributor_str_mv |
Gomes, Rafael da Silveira Neves, Claudia Elizabeth Abbés Baeta Barros, Maria Elizabeth Barros De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação profissional Emergências médicas Cuidados médicos |
topic |
Formação profissional Emergências médicas Cuidados médicos Psicologia Internos (Medicina) 159.9 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Psicologia |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Internos (Medicina) |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
159.9 |
description |
In this dissertation, we seek to put in question the medical education located on the corridors of the emergence of a public hospital in the metropolitan region of Vitória in Espírito Santo. Here, we bring work situations established during times of medical training. The medical internship comes into question as a process of trial of labor in which curiosity and the novelty of the first procedures performed propel the conquest of the hospital as a place of experimentation to be a doctor. The residency gains visibility for their urgency to learning and the way they organize their work process. On the achievement of autonomy in choosing which aspects of care and the burden of living a process of working / training as intense. Medical work in emergency takes place in this dissertation by presenting itself as the way to expand the understanding by negotiated to meet the demands of variability, common to sectors Emergency Department of Public Brazil. Activity constantly provisional time of composition skills valued by the labor market doctor. We understand the work as a major element of training. Therefore qualify medical work inserted in the times of training. Why invest in training that goes beyond the classical sense of time that is bound to a formal process of knowledge acquisition. Training goes beyond the academic path and makes sense as a process of production of subjects. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-08-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T14:09:50Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T14:09:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2932 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2932 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Psicologia Institucional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Psicologia Institucional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/a456d1d5-3848-4ffe-b145-4602836268b2/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5882bd66bfaff6db314e96735f56b7a8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022633433759744 |