O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/2411 |
Resumo: | This thesis analyses the Pedagogy graduation course through the senior students’ perspective, approaching the subjectivities’ production as the central topic. It empowers the discourses through the undergraduates’ narratives on how they became teaches and pedagogues along the course, relating them to the curriculum prescriptions and the dimensions lived by them. It considers the curriculum a set of discursive and normative elements, conversations, and experiences sharing, and potentializes that through meetings, a formation to the other, and prescriptive gaps, as it forms a complex production of subjectivities, always collective, which struggles to abandon the clichés of meanings and the molarities of curriculum prescription. The main theoretical intercessors as we problematize the subjective productions on curriculum were Gilles Deleuze, Félix Guattari and Janete Magalhães Carvalho. This research used the cartography as a means to follow processes in which there is not any data collecting, but data production based on narratives, which are forms of conversations, as methodological sources. Therefore, the process became intense and delicate, but very happy, for having prioritized the many ways of living this curriculum, without an individualization of subjects, on the contrary, focusing on a decentered subjectivity’s perspective, without faces. |
id |
UFES_df6c59f13da67ccde2575c7de5f8f24f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/2411 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidadesInitial formationSubjectivity processesCurriculumFormação InicialProcessos de subjetivaçãoCurrículoCurrículosProfessores - FormaçãoSubjetividadeEducação37This thesis analyses the Pedagogy graduation course through the senior students’ perspective, approaching the subjectivities’ production as the central topic. It empowers the discourses through the undergraduates’ narratives on how they became teaches and pedagogues along the course, relating them to the curriculum prescriptions and the dimensions lived by them. It considers the curriculum a set of discursive and normative elements, conversations, and experiences sharing, and potentializes that through meetings, a formation to the other, and prescriptive gaps, as it forms a complex production of subjectivities, always collective, which struggles to abandon the clichés of meanings and the molarities of curriculum prescription. The main theoretical intercessors as we problematize the subjective productions on curriculum were Gilles Deleuze, Félix Guattari and Janete Magalhães Carvalho. This research used the cartography as a means to follow processes in which there is not any data collecting, but data production based on narratives, which are forms of conversations, as methodological sources. Therefore, the process became intense and delicate, but very happy, for having prioritized the many ways of living this curriculum, without an individualization of subjects, on the contrary, focusing on a decentered subjectivity’s perspective, without faces.Analisa o curso de Pedagogia pela perspectiva das/os alunas/os concluintes, tomando a produção de subjetividades como eixo central. Potencializa os discursos pelas narrativas das/os alunas/os, a forma como se constituíram como professoras/es e pedagogas/os no decorrer do curso, fazendo as correlações com as normatizações curriculares e as dimensões vivenciadas por elas/es. Toma o currículo como um conjunto de elementos discursivos, normativos, de conversas, de compartilhamento de experiências, e potencializa-o através dos encontros, de uma formação para o outro, das lacunas prescritivas, formando assim uma complexa produção de subjetividades, sempre coletiva, que se esforça para abandonar os clichês dos significados e as molaridades da prescrição curricular. Tem como principais intercessores teóricos ao problematizar as produções subjetivas no que tange ao currículo, Gilles Deleuze, Félix Guattari e Janete Magalhães Carvalho. Utiliza a cartografia como acompanhamento de processos em que não há uma coleta de dados, mas uma produção desses, pautada no recurso metodológico das narrativas formas de conversações em que há o principal recurso na produção dos dados. Assim, o processo tornou-se intenso e delicado, mas muito feliz, por ter priorizado as muitas formas de vivenciar esse currículo, sem uma individualização dos sujeitos, mas sempre a partir da perspectiva de uma subjetividade a-centrada, sem rostidade.Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em EducaçãoCentro de EducaçãoUFESPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCarvalho, Janete MagalhãesDelboni, Tânia Mara Zanotti Guerra FrizzeraMarques, Luciana PachecoSimões, Regina Helena SilvaFerraço, Carlos EduardoBastos, Clara Melo Casotti2016-08-29T11:12:00Z2016-07-112016-08-29T11:12:00Z2014-03-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2411porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-07-16T18:52:28Zoai:repositorio.ufes.br:10/2411Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-16T18:52:28Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
title |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
spellingShingle |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades Bastos, Clara Melo Casotti Initial formation Subjectivity processes Curriculum Formação Inicial Processos de subjetivação Currículo Currículos Professores - Formação Subjetividade Educação 37 |
title_short |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
title_full |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
title_fullStr |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
title_full_unstemmed |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
title_sort |
O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades |
author |
Bastos, Clara Melo Casotti |
author_facet |
Bastos, Clara Melo Casotti |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carvalho, Janete Magalhães Delboni, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera Marques, Luciana Pacheco Simões, Regina Helena Silva Ferraço, Carlos Eduardo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Clara Melo Casotti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial formation Subjectivity processes Curriculum Formação Inicial Processos de subjetivação Currículo Currículos Professores - Formação Subjetividade Educação 37 |
topic |
Initial formation Subjectivity processes Curriculum Formação Inicial Processos de subjetivação Currículo Currículos Professores - Formação Subjetividade Educação 37 |
description |
This thesis analyses the Pedagogy graduation course through the senior students’ perspective, approaching the subjectivities’ production as the central topic. It empowers the discourses through the undergraduates’ narratives on how they became teaches and pedagogues along the course, relating them to the curriculum prescriptions and the dimensions lived by them. It considers the curriculum a set of discursive and normative elements, conversations, and experiences sharing, and potentializes that through meetings, a formation to the other, and prescriptive gaps, as it forms a complex production of subjectivities, always collective, which struggles to abandon the clichés of meanings and the molarities of curriculum prescription. The main theoretical intercessors as we problematize the subjective productions on curriculum were Gilles Deleuze, Félix Guattari and Janete Magalhães Carvalho. This research used the cartography as a means to follow processes in which there is not any data collecting, but data production based on narratives, which are forms of conversations, as methodological sources. Therefore, the process became intense and delicate, but very happy, for having prioritized the many ways of living this curriculum, without an individualization of subjects, on the contrary, focusing on a decentered subjectivity’s perspective, without faces. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-18 2016-08-29T11:12:00Z 2016-07-11 2016-08-29T11:12:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2411 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado em Educação Centro de Educação UFES Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado em Educação Centro de Educação UFES Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1818368056074698752 |