O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Clara Melo Casotti
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2411
Resumo: This thesis analyses the Pedagogy graduation course through the senior students’ perspective, approaching the subjectivities’ production as the central topic. It empowers the discourses through the undergraduates’ narratives on how they became teaches and pedagogues along the course, relating them to the curriculum prescriptions and the dimensions lived by them. It considers the curriculum a set of discursive and normative elements, conversations, and experiences sharing, and potentializes that through meetings, a formation to the other, and prescriptive gaps, as it forms a complex production of subjectivities, always collective, which struggles to abandon the clichés of meanings and the molarities of curriculum prescription. The main theoretical intercessors as we problematize the subjective productions on curriculum were Gilles Deleuze, Félix Guattari and Janete Magalhães Carvalho. This research used the cartography as a means to follow processes in which there is not any data collecting, but data production based on narratives, which are forms of conversations, as methodological sources. Therefore, the process became intense and delicate, but very happy, for having prioritized the many ways of living this curriculum, without an individualization of subjects, on the contrary, focusing on a decentered subjectivity’s perspective, without faces.
id UFES_df6c59f13da67ccde2575c7de5f8f24f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2411
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Carvalho, Janete MagalhãesBastos, Clara Melo CasottiDelboni, Tânia Mara Zanotti Guerra FrizzeraMarques, Luciana PachecoSimões, Regina Helena SilvaFerraço, Carlos Eduardo2016-08-29T11:12:00Z2016-07-112016-08-29T11:12:00Z2014-03-18This thesis analyses the Pedagogy graduation course through the senior students’ perspective, approaching the subjectivities’ production as the central topic. It empowers the discourses through the undergraduates’ narratives on how they became teaches and pedagogues along the course, relating them to the curriculum prescriptions and the dimensions lived by them. It considers the curriculum a set of discursive and normative elements, conversations, and experiences sharing, and potentializes that through meetings, a formation to the other, and prescriptive gaps, as it forms a complex production of subjectivities, always collective, which struggles to abandon the clichés of meanings and the molarities of curriculum prescription. The main theoretical intercessors as we problematize the subjective productions on curriculum were Gilles Deleuze, Félix Guattari and Janete Magalhães Carvalho. This research used the cartography as a means to follow processes in which there is not any data collecting, but data production based on narratives, which are forms of conversations, as methodological sources. Therefore, the process became intense and delicate, but very happy, for having prioritized the many ways of living this curriculum, without an individualization of subjects, on the contrary, focusing on a decentered subjectivity’s perspective, without faces.Analisa o curso de Pedagogia pela perspectiva das/os alunas/os concluintes, tomando a produção de subjetividades como eixo central. Potencializa os discursos pelas narrativas das/os alunas/os, a forma como se constituíram como professoras/es e pedagogas/os no decorrer do curso, fazendo as correlações com as normatizações curriculares e as dimensões vivenciadas por elas/es. Toma o currículo como um conjunto de elementos discursivos, normativos, de conversas, de compartilhamento de experiências, e potencializa-o através dos encontros, de uma formação para o outro, das lacunas prescritivas, formando assim uma complexa produção de subjetividades, sempre coletiva, que se esforça para abandonar os clichês dos significados e as molaridades da prescrição curricular. Tem como principais intercessores teóricos ao problematizar as produções subjetivas no que tange ao currículo, Gilles Deleuze, Félix Guattari e Janete Magalhães Carvalho. Utiliza a cartografia como acompanhamento de processos em que não há uma coleta de dados, mas uma produção desses, pautada no recurso metodológico das narrativas formas de conversações em que há o principal recurso na produção dos dados. Assim, o processo tornou-se intenso e delicado, mas muito feliz, por ter priorizado as muitas formas de vivenciar esse currículo, sem uma individualização dos sujeitos, mas sempre a partir da perspectiva de uma subjetividade a-centrada, sem rostidade.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2411porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoInitial formationSubjectivity processesCurriculumFormação InicialProcessos de subjetivaçãoCurrículoCurrículosProfessores - FormaçãoSubjetividadeEducação37O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_7560_Texto completo.pdfapplication/pdf828149http://repositorio.ufes.br/bitstreams/edfb52a7-db4c-41e2-bbd6-40d9d8598737/download76aa3273a3529055f43fac5e5284e5a2MD5110/24112024-07-16 18:52:28.078oai:repositorio.ufes.br:10/2411http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:01:26.217739Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
title O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
spellingShingle O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
Bastos, Clara Melo Casotti
Initial formation
Subjectivity processes
Curriculum
Formação Inicial
Processos de subjetivação
Currículo
Educação
Currículos
Professores - Formação
Subjetividade
37
title_short O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
title_full O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
title_fullStr O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
title_full_unstemmed O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
title_sort O curso de Pedagogia da UFES sob os olhares das/os alunas/os concluintes : processos de subjetivação produzidos num coletivo de intensidades
author Bastos, Clara Melo Casotti
author_facet Bastos, Clara Melo Casotti
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carvalho, Janete Magalhães
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Clara Melo Casotti
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Delboni, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Marques, Luciana Pacheco
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Simões, Regina Helena Silva
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Ferraço, Carlos Eduardo
contributor_str_mv Carvalho, Janete Magalhães
Delboni, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera
Marques, Luciana Pacheco
Simões, Regina Helena Silva
Ferraço, Carlos Eduardo
dc.subject.eng.fl_str_mv Initial formation
Subjectivity processes
Curriculum
topic Initial formation
Subjectivity processes
Curriculum
Formação Inicial
Processos de subjetivação
Currículo
Educação
Currículos
Professores - Formação
Subjetividade
37
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Inicial
Processos de subjetivação
Currículo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Currículos
Professores - Formação
Subjetividade
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This thesis analyses the Pedagogy graduation course through the senior students’ perspective, approaching the subjectivities’ production as the central topic. It empowers the discourses through the undergraduates’ narratives on how they became teaches and pedagogues along the course, relating them to the curriculum prescriptions and the dimensions lived by them. It considers the curriculum a set of discursive and normative elements, conversations, and experiences sharing, and potentializes that through meetings, a formation to the other, and prescriptive gaps, as it forms a complex production of subjectivities, always collective, which struggles to abandon the clichés of meanings and the molarities of curriculum prescription. The main theoretical intercessors as we problematize the subjective productions on curriculum were Gilles Deleuze, Félix Guattari and Janete Magalhães Carvalho. This research used the cartography as a means to follow processes in which there is not any data collecting, but data production based on narratives, which are forms of conversations, as methodological sources. Therefore, the process became intense and delicate, but very happy, for having prioritized the many ways of living this curriculum, without an individualization of subjects, on the contrary, focusing on a decentered subjectivity’s perspective, without faces.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T11:12:00Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T11:12:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2411
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/edfb52a7-db4c-41e2-bbd6-40d9d8598737/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 76aa3273a3529055f43fac5e5284e5a2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022570735206400