Orientações curriculares nacionais : uma leitura sobre a materialização nos curículos de formação docente em educação física
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/7252 |
Resumo: | This research aims to investigate which methods of the prescribed curriculum of physical education teachers, to act in Basic Education, has interpreted and materialized the assumptions of the NationalCurriculum Guidelines for teacher formation. It problematizes the instructor’s formation in physical education, from the Brazilian legislation that regulates the degree courses for Basic Education, as well as the National Curriculum Guidelines for TeacherTraining for Basic Education in Higher Level: Feedback CNE/CP 009/2001, Resolution CNE/CP 01/2002, Resolution CNE/CP 02/2002 and Resolution CNE/CES 07/2004. In regards to the methodological approach, guided by assumptions of a qualitative study of documentary character, with analysis and interpretation of the prescribed curriculum of Physical Education for teacher training. The scope of the research field was defined, methodologically, in the field itself, allowed to be performed with three Higher Education Institutions (IES) in the State of Espírito Santo, identifies three different ways of concretizing the formation degree in Physical Education in the region. The IES A materializes degrees in Physical Education to meet basic education for four years. The IES B materializes the Bachelor Degree and licensing, in a course concurrently with the format of four years. The IES C materializes a BA degree and licensing, and the bachelor's degree is offered in the form of complementation course, in four years and six months on night shift, or four years in the afternoon shift. It concludes that the meanings and materializations in the studied curriculum are very different and, at times, ambiguous, for the readings and ways to interpret the National Curriculum Guidelines are in accordance with the instructor’s intention in physical education training that each IES seeks to socially consolidate |
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In regards to the methodological approach, guided by assumptions of a qualitative study of documentary character, with analysis and interpretation of the prescribed curriculum of Physical Education for teacher training. The scope of the research field was defined, methodologically, in the field itself, allowed to be performed with three Higher Education Institutions (IES) in the State of Espírito Santo, identifies three different ways of concretizing the formation degree in Physical Education in the region. The IES A materializes degrees in Physical Education to meet basic education for four years. The IES B materializes the Bachelor Degree and licensing, in a course concurrently with the format of four years. The IES C materializes a BA degree and licensing, and the bachelor's degree is offered in the form of complementation course, in four years and six months on night shift, or four years in the afternoon shift. It concludes that the meanings and materializations in the studied curriculum are very different and, at times, ambiguous, for the readings and ways to interpret the National Curriculum Guidelines are in accordance with the instructor’s intention in physical education training that each IES seeks to socially consolidateEsta pesquisa busca investigar de quais modos o currículo prescrito de formação de professores de Educação Física, para atuar na Educação Básica, tem interpretado e materializado os pressupostos das Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores. Problematiza a formação docente em Educação Física, a partir da legislação brasileira que regulamenta os cursos de licenciatura para a Educação Básica, bem como as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica em Nível Superior: Parecer CNE/CP 009/2001, Resolução CNE/CP 01/2002, Resolução CNE/CP 02/2002 e Resolução CNE/CES 07/2004. No que se refere à abordagem metodológica, pauta pelos pressupostos de uma pesquisa qualitativa de caráter documental, com análise e interpretação dos currículos prescritos dos cursos de Educação Física para formação de professores. A abrangência do campo da pesquisa foi delimitada, metodologicamente, pelo próprio campo, possibilitado ser realizada com três Instituições de Ensino Superior (IES) no Estado do Espírito Santo. Identifica três formas diferentes de materializar a formação de licenciatura em Educação Física na região. A IES A materializa a licenciatura em Educação Física para atender a Educação Básica em quatro anos. A IES B materializa o Bacharelado e a Licenciatura, em um curso com o formato concomitantemente, em quatro anos. A IES C materializa a licenciatura e bacharelado, sendo que o bacharelado é ofertado com o formato de complementação de curso, em quatro anos e seis meses no turno noturno, ou em quatro anos, no turno vespertino. Conclui que as significações e materializações nos currículos estudados são muito diferentes e, em alguns momentos, ambíguas, pois as leituras e maneiras de interpretar as Orientações Curriculares Nacionais estão em acordo com a intenção do tipo de formação docente em Educação Física que cada IES busca consolidar socialmente.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7252porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosEducação FísicaFormação DocenteOrientações CurricularesEducação física - Estudo e ensinoProfessores - FormaçãoCurrículosEducação Física796Orientações curriculares nacionais : uma leitura sobre a materialização nos curículos de formação docente em educação físicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_7358_Dissertação - Fabíola Borel Marques.20160817-93319.pdfapplication/pdf1590614http://repositorio.ufes.br/bitstreams/49967cee-a1b2-4e43-baaa-5f8c501fee5e/download86ce221d71e7db6d1bc30c3dd9da9976MD5110/72522024-07-16 19:11:30.301oai:repositorio.ufes.br:10/7252http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:53:10.570628Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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