Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/12293 |
Resumo: | "From terror to delight" It is an expression that can be used to describe the change from a negative experience to a positive one. In the context of a math teacher, this can mean transforming a subject that many students find difficult and frightening into something interesting and even fascinating. Therefore, this work presents the trajectory of (re)constitution of a basic education a math teacher in his professional journey, from the first experiences in the classroom to the consolidation of his pedagogical practice with the objective of understanding the challenges and overcoming experiences during the process of teaching, training and performance. Reflections were made from personal reports, reports from managers, reports from former students and professional colleagues, in addition to the theoretical framework built around renowned authors of continuing education and the development of skills for success in the teaching career. Therefore, through this work it can be concluded that all practices in the classroom are in constant change and must move towards the deconstruction of the preconception that surrounds Mathematics. |
id |
UFES_f3e365c5a2af4c36e70c5fd3e3a77663 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/12293 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Castro, Fabio Correa dehttp://lattes.cnpq.br/2551555499678535Proscholdt, Giovanihttp://lattes.cnpq.br/9244946835099268Ccoyllo, Rosa Elvira Quispehttp://lattes.cnpq.br/9178587038150097Wrobel, Julia Schaetzlehttp://lattes.cnpq.br/1045865699136757Gonçalves Junior, Etereldeshttp://lattes.cnpq.br/1967221536722003Monteiro, Thalyta Botelho2024-05-29T20:55:07Z2024-05-29T20:55:07Z2023-09-22"From terror to delight" It is an expression that can be used to describe the change from a negative experience to a positive one. In the context of a math teacher, this can mean transforming a subject that many students find difficult and frightening into something interesting and even fascinating. Therefore, this work presents the trajectory of (re)constitution of a basic education a math teacher in his professional journey, from the first experiences in the classroom to the consolidation of his pedagogical practice with the objective of understanding the challenges and overcoming experiences during the process of teaching, training and performance. Reflections were made from personal reports, reports from managers, reports from former students and professional colleagues, in addition to the theoretical framework built around renowned authors of continuing education and the development of skills for success in the teaching career. Therefore, through this work it can be concluded that all practices in the classroom are in constant change and must move towards the deconstruction of the preconception that surrounds Mathematics.“Do terror ao encanto" é uma expressão que pode ser usada para descrever a mudança de uma experiência negativa para uma positiva. No contexto de um professor de matemática, isso pode significar a transformação de uma disciplina que muitos estudantes consideram difícil e assustadora em algo interessante e até mesmo fascinante. Por isso, este trabalho apresenta a trajetória de (re)constituição de um professor de matemática da educação básica em sua jornada profissional, desde as primeiras experiências na sala de aula até a consolidação de sua prática pedagógica. Com o objetivo de compreender os desafios e as superações vivenciadas durante o processo de formação e atuação docente, foram realizadas reflexões a partir de relatos pessoais, relatos de gestores, relatos de ex-alunos e colegas de profissão, além também do referencial teórico construído acerca de renomados autores. A pesquisa aponta para a importância da formação continuada e do desenvolvimento de habilidades para o sucesso na carreira docente. Portanto, através deste trabalho pode-se concluir que todas as práticas em sala de aula estão em constantes mudanças e devem caminhar para a desconstrução do pré-conceito que cerca a matemática.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/12293porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasMatemáticaProfessor de matemáticaFormação continuadaPrática pedagógicaDo terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDISSERTAÇÃO VERSÃO FINAL 30_10_23.pdfapplication/pdf1897304http://repositorio.ufes.br/bitstreams/a78e5079-a585-4b42-b3b7-1b6024318628/downloadb8feb7bd4c2b1e3194dcbd8a5236b9beMD5110/122932024-08-16 08:01:56.317oai:repositorio.ufes.br:10/12293http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:51:17.493005Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
title |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
spellingShingle |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica Proscholdt, Giovani Matemática Professor de matemática Formação continuada Prática pedagógica |
title_short |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
title_full |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
title_fullStr |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
title_full_unstemmed |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
title_sort |
Do terror ao encanto: a trajetória de (re)constituição um professor de matemática da educação básica |
author |
Proscholdt, Giovani |
author_facet |
Proscholdt, Giovani |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.none.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9244946835099268 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Castro, Fabio Correa de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2551555499678535 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Proscholdt, Giovani |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9178587038150097 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Wrobel, Julia Schaetzle |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1045865699136757 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Gonçalves Junior, Etereldes |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1967221536722003 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Monteiro, Thalyta Botelho |
contributor_str_mv |
Castro, Fabio Correa de Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe Wrobel, Julia Schaetzle Gonçalves Junior, Etereldes Monteiro, Thalyta Botelho |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Matemática |
topic |
Matemática Professor de matemática Formação continuada Prática pedagógica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor de matemática Formação continuada Prática pedagógica |
description |
"From terror to delight" It is an expression that can be used to describe the change from a negative experience to a positive one. In the context of a math teacher, this can mean transforming a subject that many students find difficult and frightening into something interesting and even fascinating. Therefore, this work presents the trajectory of (re)constitution of a basic education a math teacher in his professional journey, from the first experiences in the classroom to the consolidation of his pedagogical practice with the objective of understanding the challenges and overcoming experiences during the process of teaching, training and performance. Reflections were made from personal reports, reports from managers, reports from former students and professional colleagues, in addition to the theoretical framework built around renowned authors of continuing education and the development of skills for success in the teaching career. Therefore, through this work it can be concluded that all practices in the classroom are in constant change and must move towards the deconstruction of the preconception that surrounds Mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-09-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-05-29T20:55:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-05-29T20:55:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/12293 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/12293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/a78e5079-a585-4b42-b3b7-1b6024318628/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b8feb7bd4c2b1e3194dcbd8a5236b9be |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022500309696512 |