The black woman esthetic in curly hair advertising
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/51972 |
Resumo: | The study approaches the discourses about the black woman in advertisements about curly and coarse hair products. There was an analysis on how this discourse is advertised by this specific media on the product labels. A documental analysis was conducted on ten brands for curly and coarse hair beauty products, using the Discourse Critical Analysis with the categories: interdiscursivity, social actors representation and metaphor. The data is presented with the prevalence of hair typology, technological and curly hair discourse, and the fake notion of empowering. The research concludes that racism is manifested at the black person esthetics when connected to hair types. The advertisement is in accord with the stereotypes and prejudice against black women. |
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The black woman esthetic in curly hair advertising La estética de la mujer negra en los anuncios de pelo encrespado A estética da mulher negra em anúncios para cabelos cresposMujeresCabelloPrejuiciomediomulherescabelopreconceitomídiaWomenHairPrejudicemediaThe study approaches the discourses about the black woman in advertisements about curly and coarse hair products. There was an analysis on how this discourse is advertised by this specific media on the product labels. A documental analysis was conducted on ten brands for curly and coarse hair beauty products, using the Discourse Critical Analysis with the categories: interdiscursivity, social actors representation and metaphor. The data is presented with the prevalence of hair typology, technological and curly hair discourse, and the fake notion of empowering. The research concludes that racism is manifested at the black person esthetics when connected to hair types. The advertisement is in accord with the stereotypes and prejudice against black women.El estudio se dirige a los discursos sobre la mujer negra mediante anuncios de productos para el pelo rizado y encrespado. Se buscó analizar cómo se propaga el discurso a través de este medio específico en los posts de las etiquetas. Se realizó una investigación documental acerca de diez marcas de productos de belleza para el pelo rizado y encrespado, basado en el Análisis Crítico del Discurso, a partir de las categorías interdiscursividad, representación de los actores sociales y metáfora. Se presentan datos basados en el predominio de la tipología de pelo, el discurso tecnológico y el pelo rizado, y la falsa noción de empoderamiento. La investigación muestra cómo el racismo se manifiesta en la estética negra basada en el tema del pelo. Los anuncios están en línea con los estereotipos y prejuicios acerca de las mujeres negras.O estudo aborda os discursos sobre a mulher negra por meio de anúncios de produtos para cabelos cacheados e crespos. Buscou-se analisar como o discurso é propagado por intermédio desta mídia específica nas postagens dos rótulos. Realizou-se pesquisa documental sobre dez marcas de produtos de beleza para cacheadas e crespas com base na Análise Crítica de Discurso a partir das categorias interdiscursividade, representação de atores sociais e metáfora. Os dados são apresentados a partir do predomínio da tipologia de cabelos, do discurso tecnológico e das cacheadas e da falsa noção de empoderamento. A pesquisa aponta como o racismo se manifesta na estética negra a partir da pauta sobre cabelo. Os anúncios estão em consonância com os estereótipos e preconceitos a respeito da mulher negra.ABEC2022-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/5197210.22409/rmc.v16i2.51972Revista Mídia e Cotidiano; v. 16 n. 2 (2022): Imaginários e Políticas de Identidade no Bicentenário da Independência do Brasil; 175-1952178-602X10.22409/rmc.v16i3reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/51972/32184Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira , Camilla Araújo Lopes Farias, IsabelaBarroso, Claudenia Mesquita Maranhão, Joyce Hilário Vasconcelos, Francisca Denise Silva 2022-05-27T15:55:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51972Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2022-05-27T15:55:05Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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