The game of fake thrones: from the noble archetype to the snobbish stereotype
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/43260 |
Resumo: | This is an intermidiatic investigation that uses William Mitchell's (1995) iconological theory to associate the graphic and conceptual characteristics of a contemporary game with a snobbish and historicist ideology – found in paintings, novels and feuilleton in the 19th century – in order to produce a reflection on consumerism. The fundamentals of a visual and verbal culture spreading the need to acquire a cliché aristocratic identity masked by archetypal pretensions are questioned. The goal is to understand the extent to which this apparently archaic, distant and innocuous model can still reverberate in the visual communication conveyed by modern media. |
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The game of fake thrones: from the noble archetype to the snobbish stereotypeEl juego de los falsos tronos: del arquetipo noble al estereotipo esnobO jogo dos falsos tronos: do arquétipo nobre ao estereótipo esnobecomunicação visualPintura acadêmicadesign gráfico de jogosconsumismoIconología intermedialPintura académicaDiseño gráfico de JuegosconsumismoIntermidiatic iconologyAcademic paintingGames graphic designConsumerismThis is an intermidiatic investigation that uses William Mitchell's (1995) iconological theory to associate the graphic and conceptual characteristics of a contemporary game with a snobbish and historicist ideology – found in paintings, novels and feuilleton in the 19th century – in order to produce a reflection on consumerism. The fundamentals of a visual and verbal culture spreading the need to acquire a cliché aristocratic identity masked by archetypal pretensions are questioned. The goal is to understand the extent to which this apparently archaic, distant and innocuous model can still reverberate in the visual communication conveyed by modern media.Tratamos de una búsqueda intermedial que utiliza la teoría iconológica del William Mitchell (1995) para la asociación de los rasgos gráficos y conceptuales de un juego contemporáneo a una ideología esnob e historicista – encontrada en las pinturas, novelas y folletines del siglo XIX – con la intención de producir una reflexión sobre el consumismo. Cuestionarse los fundamentos de una cultura visual y verbal difusora de la necesidad de adquirirse una identidad aristocrática cliché enmascarada por pretensions arquetípicas. El objetivo es comprender en qué medida ese modelo, aparentemente arcaico, lejano e inocuo, puede aun reverberar en la comunicación visual vehiculada a media moderna.Trata-se de uma investigação intermidiática que utiliza a teoria iconológica de William Mitchell (1995) para associar as características gráficas e conceituais de um jogo contemporâneo a uma ideologia esnobe e historicista – encontrada em pinturas, romances e folhetins, no século XIX – com o intuito de produzir uma reflexão sobre o consumismo. Questionam-se os fundamentos de uma cultura visual e verbal difusora da necessidade de se adquirir uma identidade aristocrática clichê mascarada por pretensões arquetípicas. O objetivo é entender em que medida esse modelo, aparentemente arcaico, distante e inócuo, pode ainda reverberar na comunicação visual veiculada numa mídia moderna.ABEC2021-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/4326010.22409/rmc.v15i1.43260Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 1 (2021): Do enlace sertanejo-política ao empreendedorismo: definitivamente, o mundo midiático não é plano!; 148-1712178-602X10.22409/rmc.v15i1reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/43260/27991Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Melo, Lucas Almeidade Paula, Marcus Vinicius2021-02-19T13:04:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43260Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2021-02-19T13:04:45Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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