Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49547 |
Resumo: | This paper intends to analyse the photographs that circulated in digital environments by O Globo and Folha de S.Paulo newspapers during the year 2020 addressed to the theme of education. We seek to understand how those vehicles aproached the precarius conditions from which the students built visual narratives about the lack of access to education in the pandemic context. It is a study focused on the compositional aspects engaged in news photography about the remote education in Brazil, it is also focused in the identity and difference meanings. For this purpose, the content analysis has been used. Therefore, we seek to ground our analysis on constructionist journalism, culturalist, Photography-expression theories, and also in the studies on mediatized society. |
id |
UFF-19_5a460e6817247097447dbf7aa93e1e8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49547 |
network_acronym_str |
UFF-19 |
network_name_str |
Mídia.e.Cotidiano |
repository_id_str |
|
spelling |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiroFotojornalismo, Midiatização, Educação, Representação social, Alteridade.This paper intends to analyse the photographs that circulated in digital environments by O Globo and Folha de S.Paulo newspapers during the year 2020 addressed to the theme of education. We seek to understand how those vehicles aproached the precarius conditions from which the students built visual narratives about the lack of access to education in the pandemic context. It is a study focused on the compositional aspects engaged in news photography about the remote education in Brazil, it is also focused in the identity and difference meanings. For this purpose, the content analysis has been used. Therefore, we seek to ground our analysis on constructionist journalism, culturalist, Photography-expression theories, and also in the studies on mediatized society.El presente artículo se dedica a analizar las fotografías que se han divulgado en los ambientes digitales de los periódicos O Globo y Folha de S.Paulo del año 2020 direccionadas al tema de la educación. Buscamos comprender como los vehículos han abordado las condiciones de precariedad de los estudiantes en la construcción de las narrativas visuales sobre la falta de acceso a la educación en el período de la pandemia. Se trata de un estudio volcado hacia los elementos compositivos movilizados en las imágenes periodísticas sobre la enseñanza remota en Brasil, en las significaciones de la identidad y de la diferencia, utilizándose de la metodología de análisis de contenido. Para tanto, buscamos fundamentar el análisis en las teorías construccionistas del periodismo, culturalistas, de la Fotografía-expresión y también en los estudios sobre la sociedad mediatizada.O presente artigo dedica-se a analisar as fotografias que circularam nos ambientes digitais dos jornais O Globo e Folha de S.Paulo no ano de 2020 direcionadas para o tema da educação. Buscamos compreender como os veículos abordaram as condições de precariedade dos sujeitos educandos na construção das narrativas visuais sobre a falta de acesso à educação no período da pandemia. Trata-se de um estudo voltado para os elementos compositivos mobilizados nas fotografias de notícias sobre o ensino remoto no Brasil, nas significações da identidade e da diferença, utilizando-se da metodologia de análise de conteúdo. Para tanto, buscamos fundamentar a análise nas teorias construcionistas do jornalismo, culturalistas, da Fotografia-expressão e também nos estudos sobre a sociedade midiatizada.ABEC2021-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/4954710.22409/rmc.v15i2.49547Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 2: A imagem e seus diálogos: linguagens, deslizamentos e insurgências; 139-1632178-602X10.22409/rmc.v15i2reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49547/29189Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPernisa Júnior, CarlosFigueira Leal, Paulo RobertoFerreira Campos, Monique2021-05-18T23:58:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49547Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2021-05-18T23:58:04Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
title |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
spellingShingle |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro Pernisa Júnior, Carlos Fotojornalismo, Midiatização, Educação, Representação social, Alteridade. |
title_short |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
title_full |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
title_fullStr |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
title_full_unstemmed |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
title_sort |
Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro |
author |
Pernisa Júnior, Carlos |
author_facet |
Pernisa Júnior, Carlos Figueira Leal, Paulo Roberto Ferreira Campos, Monique |
author_role |
author |
author2 |
Figueira Leal, Paulo Roberto Ferreira Campos, Monique |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pernisa Júnior, Carlos Figueira Leal, Paulo Roberto Ferreira Campos, Monique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotojornalismo, Midiatização, Educação, Representação social, Alteridade. |
topic |
Fotojornalismo, Midiatização, Educação, Representação social, Alteridade. |
description |
This paper intends to analyse the photographs that circulated in digital environments by O Globo and Folha de S.Paulo newspapers during the year 2020 addressed to the theme of education. We seek to understand how those vehicles aproached the precarius conditions from which the students built visual narratives about the lack of access to education in the pandemic context. It is a study focused on the compositional aspects engaged in news photography about the remote education in Brazil, it is also focused in the identity and difference meanings. For this purpose, the content analysis has been used. Therefore, we seek to ground our analysis on constructionist journalism, culturalist, Photography-expression theories, and also in the studies on mediatized society. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49547 10.22409/rmc.v15i2.49547 |
url |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49547 |
identifier_str_mv |
10.22409/rmc.v15i2.49547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49547/29189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 2: A imagem e seus diálogos: linguagens, deslizamentos e insurgências; 139-163 2178-602X 10.22409/rmc.v15i2 reponame:Mídia.e.Cotidiano instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Mídia.e.Cotidiano |
collection |
Mídia.e.Cotidiano |
repository.name.fl_str_mv |
Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com |
_version_ |
1797053446542589952 |