The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059 |
Resumo: | This work discusses the representation of the rogues in different movements of national cinema, in order to inquire about the relationship of this representation with the marginalization and resistance of characters with black bodies. We use the contributions of Michel de Certeau (2007) and Giorgio Agamben (1993) about being any person, in order to identify the situations that compel the rascal's ways of life, such as survival in social spaces. With the identification of this social type in films from different periods, and elements of the trickster in ordinary life and as a symptom of the community that comes, we analyzed Madame Satã (2002) as an update of the character in contemporary Brazil. |
id |
UFF-19_b39736fcc7a7ba071e95c79c82745958 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49059 |
network_acronym_str |
UFF-19 |
network_name_str |
Mídia.e.Cotidiano |
repository_id_str |
|
spelling |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim AïnouzEl buscón en el cine: actualización de la figura del buscón en Madame Satã, de Karim AïnouzO malandro no cinema: atualização da figura do malandro em Madame Satã, de Karim AïnouzBuscóncine brasileñovida cotidianaKarim AïnouzRogueBrazilian cinemaeveryday lifeKarim AïnouzMalandrocinema brasileirovida cotidianaKarim AïnouzThis work discusses the representation of the rogues in different movements of national cinema, in order to inquire about the relationship of this representation with the marginalization and resistance of characters with black bodies. We use the contributions of Michel de Certeau (2007) and Giorgio Agamben (1993) about being any person, in order to identify the situations that compel the rascal's ways of life, such as survival in social spaces. With the identification of this social type in films from different periods, and elements of the trickster in ordinary life and as a symptom of the community that comes, we analyzed Madame Satã (2002) as an update of the character in contemporary Brazil.Este trabajo analiza la representación del buscón en diferentes movimientos del cine nacional, con el fin de indagar sobre la relación de esta representación con la marginación y resistencia de personajes con cuerpos negros. Como base, utilizamos los aportes de Michel de Certeau (2007) y Giorgio Agamben (1993) sobre ser cualquier persona, para identificar las situaciones que obligan a los modos de vida del sinvergüenza, como la supervivencia en los espacios sociales. Con la identificación de este tipo social en películas de diferentes épocas, y elementos del pícaro en la vida cotidiana y como síntoma de la comunidad que viene, analizamos Madame Satã (2002) como una actualización del personaje en el Brasil contemporáneo.Neste trabalho se discute a representação do malandro em diferentes movimentos do cinema nacional, a fim de indagar sobre a relação dessa representação com a marginalização e a resistência de personagens com corpos negros. Utilizamos as contribuições de Michel de Certeau (2007) e de Giorgio Agamben (1993) acerca do ser qualquer, de modo a identificar as situações que compelem às formas de vida do malandro, como sobrevivência nos espaços sociais. Com a identificação desse tipo social em filmes de diferentes períodos, e de elementos do malandro na vida cotidiana e como sintoma da comunidade que vem, analisamos Madame Satã (2002) como atualização do personagem no Brasil contemporâneo.ABEC2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/4905910.22409/rmc.v15i3.49059Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 3 (2021): A informação e o mal: disputas éticas, políticas e epistemológicas da Comunicação em tempos extremos; 255-2762178-602X10.22409/rmc.v15i3reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059/30066Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPorfírio, IagoGomes Marques, Márcia2021-10-08T14:13:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49059Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2021-10-08T14:13:51Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz El buscón en el cine: actualización de la figura del buscón en Madame Satã, de Karim Aïnouz O malandro no cinema: atualização da figura do malandro em Madame Satã, de Karim Aïnouz |
title |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz |
spellingShingle |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz Porfírio, Iago Buscón cine brasileño vida cotidiana Karim Aïnouz Rogue Brazilian cinema everyday life Karim Aïnouz Malandro cinema brasileiro vida cotidiana Karim Aïnouz |
title_short |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz |
title_full |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz |
title_fullStr |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz |
title_full_unstemmed |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz |
title_sort |
The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz |
author |
Porfírio, Iago |
author_facet |
Porfírio, Iago Gomes Marques, Márcia |
author_role |
author |
author2 |
Gomes Marques, Márcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Porfírio, Iago Gomes Marques, Márcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Buscón cine brasileño vida cotidiana Karim Aïnouz Rogue Brazilian cinema everyday life Karim Aïnouz Malandro cinema brasileiro vida cotidiana Karim Aïnouz |
topic |
Buscón cine brasileño vida cotidiana Karim Aïnouz Rogue Brazilian cinema everyday life Karim Aïnouz Malandro cinema brasileiro vida cotidiana Karim Aïnouz |
description |
This work discusses the representation of the rogues in different movements of national cinema, in order to inquire about the relationship of this representation with the marginalization and resistance of characters with black bodies. We use the contributions of Michel de Certeau (2007) and Giorgio Agamben (1993) about being any person, in order to identify the situations that compel the rascal's ways of life, such as survival in social spaces. With the identification of this social type in films from different periods, and elements of the trickster in ordinary life and as a symptom of the community that comes, we analyzed Madame Satã (2002) as an update of the character in contemporary Brazil. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059 10.22409/rmc.v15i3.49059 |
url |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059 |
identifier_str_mv |
10.22409/rmc.v15i3.49059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059/30066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 3 (2021): A informação e o mal: disputas éticas, políticas e epistemológicas da Comunicação em tempos extremos; 255-276 2178-602X 10.22409/rmc.v15i3 reponame:Mídia.e.Cotidiano instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Mídia.e.Cotidiano |
collection |
Mídia.e.Cotidiano |
repository.name.fl_str_mv |
Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com |
_version_ |
1797053446540492800 |