The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Porfírio, Iago
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes Marques, Márcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mídia.e.Cotidiano
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059
Resumo: This work discusses the representation of the rogues in different movements of national cinema, in order to inquire about the relationship of this representation with the marginalization and resistance of characters with black bodies. We use the contributions of Michel de Certeau (2007) and Giorgio Agamben (1993) about being any person, in order to identify the situations that compel the rascal's ways of life, such as survival in social spaces. With the identification of this social type in films from different periods, and elements of the trickster in ordinary life and as a symptom of the community that comes, we analyzed Madame Satã (2002) as an update of the character in contemporary Brazil.
id UFF-19_b39736fcc7a7ba071e95c79c82745958
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49059
network_acronym_str UFF-19
network_name_str Mídia.e.Cotidiano
repository_id_str
spelling The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim AïnouzEl buscón en el cine: actualización de la figura del buscón en Madame Satã, de Karim AïnouzO malandro no cinema: atualização da figura do malandro em Madame Satã, de Karim AïnouzBuscóncine brasileñovida cotidianaKarim AïnouzRogueBrazilian cinemaeveryday lifeKarim AïnouzMalandrocinema brasileirovida cotidianaKarim AïnouzThis work discusses the representation of the rogues in different movements of national cinema, in order to inquire about the relationship of this representation with the marginalization and resistance of characters with black bodies. We use the contributions of Michel de Certeau (2007) and Giorgio Agamben (1993) about being any person, in order to identify the situations that compel the rascal's ways of life, such as survival in social spaces. With the identification of this social type in films from different periods, and elements of the trickster in ordinary life and as a symptom of the community that comes, we analyzed Madame Satã (2002) as an update of the character in contemporary Brazil.Este trabajo analiza la representación del buscón en diferentes movimientos del cine nacional, con el fin de indagar sobre la relación de esta representación con la marginación y resistencia de personajes con cuerpos negros. Como base, utilizamos los aportes de Michel de Certeau (2007) y Giorgio Agamben (1993) sobre ser cualquier persona, para identificar las situaciones que obligan a los modos de vida del sinvergüenza, como la supervivencia en los espacios sociales. Con la identificación de este tipo social en películas de diferentes épocas, y elementos del pícaro en la vida cotidiana y como síntoma de la comunidad que viene, analizamos Madame Satã (2002) como una actualización del personaje en el Brasil contemporáneo.Neste trabalho se discute a representação do malandro em diferentes movimentos do cinema nacional, a fim de indagar sobre a relação dessa representação com a marginalização e a resistência de personagens com corpos negros. Utilizamos as contribuições de Michel de Certeau (2007) e de Giorgio Agamben (1993) acerca do ser qualquer, de modo a identificar as situações que compelem às formas de vida do malandro, como sobrevivência nos espaços sociais. Com a identificação desse tipo social em filmes de diferentes períodos, e de elementos do malandro na vida cotidiana e como sintoma da comunidade que vem, analisamos Madame Satã (2002) como atualização do personagem no Brasil contemporâneo.ABEC2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/4905910.22409/rmc.v15i3.49059Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 3 (2021): A informação e o mal: disputas éticas, políticas e epistemológicas da Comunicação em tempos extremos; 255-2762178-602X10.22409/rmc.v15i3reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059/30066Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPorfírio, IagoGomes Marques, Márcia2021-10-08T14:13:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49059Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2021-10-08T14:13:51Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
El buscón en el cine: actualización de la figura del buscón en Madame Satã, de Karim Aïnouz
O malandro no cinema: atualização da figura do malandro em Madame Satã, de Karim Aïnouz
title The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
spellingShingle The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
Porfírio, Iago
Buscón
cine brasileño
vida cotidiana
Karim Aïnouz
Rogue
Brazilian cinema
everyday life
Karim Aïnouz
Malandro
cinema brasileiro
vida cotidiana
Karim Aïnouz
title_short The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
title_full The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
title_fullStr The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
title_full_unstemmed The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
title_sort The roguer in the cinema: updating the figure of the trickster in Madame Satã, by Karim Aïnouz
author Porfírio, Iago
author_facet Porfírio, Iago
Gomes Marques, Márcia
author_role author
author2 Gomes Marques, Márcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Porfírio, Iago
Gomes Marques, Márcia
dc.subject.por.fl_str_mv Buscón
cine brasileño
vida cotidiana
Karim Aïnouz
Rogue
Brazilian cinema
everyday life
Karim Aïnouz
Malandro
cinema brasileiro
vida cotidiana
Karim Aïnouz
topic Buscón
cine brasileño
vida cotidiana
Karim Aïnouz
Rogue
Brazilian cinema
everyday life
Karim Aïnouz
Malandro
cinema brasileiro
vida cotidiana
Karim Aïnouz
description This work discusses the representation of the rogues in different movements of national cinema, in order to inquire about the relationship of this representation with the marginalization and resistance of characters with black bodies. We use the contributions of Michel de Certeau (2007) and Giorgio Agamben (1993) about being any person, in order to identify the situations that compel the rascal's ways of life, such as survival in social spaces. With the identification of this social type in films from different periods, and elements of the trickster in ordinary life and as a symptom of the community that comes, we analyzed Madame Satã (2002) as an update of the character in contemporary Brazil.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059
10.22409/rmc.v15i3.49059
url https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059
identifier_str_mv 10.22409/rmc.v15i3.49059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/49059/30066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 3 (2021): A informação e o mal: disputas éticas, políticas e epistemológicas da Comunicação em tempos extremos; 255-276
2178-602X
10.22409/rmc.v15i3
reponame:Mídia.e.Cotidiano
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Mídia.e.Cotidiano
collection Mídia.e.Cotidiano
repository.name.fl_str_mv Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com
_version_ 1797053446540492800