A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185 |
Resumo: | This article aims to discuss the concept of professional education in the Reform of High School, in order to understand the meaning of the insertion of professionalism in the curriculum of regular high school. It starts from the perspective that the High School Reform promotes a generalized professionalization in Basic Education. It analyzes how changes in educational policies for high school are related to the world of work. The adopted methodology consists of theoretical discussion, documentary analysis of the norms for high school and field research with a qualitative approach. As an intervention proposal in view of the reformulation of high school, it describes and analyzes the data obtained with the development of a training course, aimed at discussing the professionalization and specialization in regular high school, conducted with education professionals from a state school in Poços de Caldas / MG. |
id |
UFF-20_01634446ebeb420791202a5140b04474 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47185 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIOThis article aims to discuss the concept of professional education in the Reform of High School, in order to understand the meaning of the insertion of professionalism in the curriculum of regular high school. It starts from the perspective that the High School Reform promotes a generalized professionalization in Basic Education. It analyzes how changes in educational policies for high school are related to the world of work. The adopted methodology consists of theoretical discussion, documentary analysis of the norms for high school and field research with a qualitative approach. As an intervention proposal in view of the reformulation of high school, it describes and analyzes the data obtained with the development of a training course, aimed at discussing the professionalization and specialization in regular high school, conducted with education professionals from a state school in Poços de Caldas / MG.Este artículo tiene como objetivo discutir el concepto de educación profesional en la Reforma de la escuela secundaria, a fin de comprender el significado de la inserción de la profesionalidad en el plan de estudios de la escuela secundaria regular. Comienza desde la perspectiva de que la Reforma de la Escuela Secundaria promueve una profesionalización generalizada en Educación Básica. Analiza cómo los cambios en las políticas educativas para la escuela secundaria están relacionados con el mundo del trabajo. La metodología adoptada consiste en la discusión teórica, el análisis documental de las normas para la investigación de la escuela secundaria y de campo con un enfoque cualitativo. Como una propuesta de intervención en vista de la reformulación de la escuela secundaria, describe y analiza los datos obtenidos con el desarrollo de un curso de capacitación, dirigido a discutir la profesionalización y especialización en la escuela secundaria regular, realizada con profesionales de la educación de una escuela estatal en Poços de Caldas / MG.Este artigo visa discutir a respeito da concepção deeducação profissional na Reforma do EnsinoMédio, no intuito de compreender o sentido da inserção da profissionalização no currículo do ensinomédio regular. A metodologia consiste em discussão teórica, análise documental das normativas parao ensino médio e pesquisa de campo de abordagem qualitativa. Como proposta de intervenção,descreve e analisa os dados obtidos com o desenvolvimento de um curso de formação, destinado àdiscussão a respeito da profiss ionalização e da especialização no ensino médio regular, realizadocom os profissionais da educação de uma escola estadual em Poços de Caldas/MG.Palavras chave : Educação Profissional e Tecnológica. Reforma do Ensino Médio.ABEC2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4718510.22409/tn.v19i39.47185Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 39 (2021): A reforma do Ensino Médio na contramão da democracia. ; 236-2591808-799X10.22409/tn.v19i39reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185/29257https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185/29258Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Heloise Paula Machado Dias, Vagno Emygdio2021-06-17T17:33:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47185Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2021-06-17T17:33:11Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
title |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
spellingShingle |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO Costa, Heloise Paula |
title_short |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
title_full |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
title_fullStr |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
title_sort |
A PROFISSIONALIZAÇÃO GENERALIZADA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO MÉDIO |
author |
Costa, Heloise Paula |
author_facet |
Costa, Heloise Paula Machado Dias, Vagno Emygdio |
author_role |
author |
author2 |
Machado Dias, Vagno Emygdio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Heloise Paula Machado Dias, Vagno Emygdio |
description |
This article aims to discuss the concept of professional education in the Reform of High School, in order to understand the meaning of the insertion of professionalism in the curriculum of regular high school. It starts from the perspective that the High School Reform promotes a generalized professionalization in Basic Education. It analyzes how changes in educational policies for high school are related to the world of work. The adopted methodology consists of theoretical discussion, documentary analysis of the norms for high school and field research with a qualitative approach. As an intervention proposal in view of the reformulation of high school, it describes and analyzes the data obtained with the development of a training course, aimed at discussing the professionalization and specialization in regular high school, conducted with education professionals from a state school in Poços de Caldas / MG. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185 10.22409/tn.v19i39.47185 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v19i39.47185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185/29257 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47185/29258 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 39 (2021): A reforma do Ensino Médio na contramão da democracia. ; 236-259 1808-799X 10.22409/tn.v19i39 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066991463301120 |