PUBLIC MARKETS AS SPACES FOR THE PRACTICE OF NON-HEGEMONIC SOCIAL SUBJECTS: THE CASE OF SAN PEDRO IN THE CITY OF CUZCO-PERU
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Geographia (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/50176 |
Resumo: | In this paper, we analyze the Central Market of San Pedro, in the city of Cuzco - Peru and the practices of non-hegemonic social subjects in the production of urban space. To this end, we carried out a literature review, document survey, interviews and surveys with citizens. Our aim was to analyze this market as a space of production of non-hegemonic social subjects, the challenges faced by the economic context and the strength of tourism in recent decades. We verified competition with commercial spaces, such as supermarkets, conflicts with the public power and adaptation to tourism, which express contradictions between change and permanence, local and global. |
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PUBLIC MARKETS AS SPACES FOR THE PRACTICE OF NON-HEGEMONIC SOCIAL SUBJECTS: THE CASE OF SAN PEDRO IN THE CITY OF CUZCO-PERUMERCADOS PÚBLICOS COMO ESPACIOS DE PRÁCTICAS DE LOS SUJETOS SOCIALES NO HEGEMÓNICOS: EL CASO DE SAN PEDRO EN LA CIUDAD DEL CUSCO – PERÚMERCADOS PÚBLICOS COMO ESPAÇOS DE PRÁTICAS DOS SUJEITOS SOCIAIS NÃO HEGEMÔNICOS: O CASO DE SAN PEDRO NA CIDADE DE CUZCO-PERUmercado públicosujeitos sociais não hegemônicospráticas espaciaisMercado de San PedroCuzco – Perumercado públicosujetos sociales no hegemónicosprácticas espacialesMercado de San PedroCuzco – Perúpublic marketnon-hegemonic social subjectsspatial practicesSan Pedro MarketCuzco - PeruIn this paper, we analyze the Central Market of San Pedro, in the city of Cuzco - Peru and the practices of non-hegemonic social subjects in the production of urban space. To this end, we carried out a literature review, document survey, interviews and surveys with citizens. Our aim was to analyze this market as a space of production of non-hegemonic social subjects, the challenges faced by the economic context and the strength of tourism in recent decades. We verified competition with commercial spaces, such as supermarkets, conflicts with the public power and adaptation to tourism, which express contradictions between change and permanence, local and global.En este artículo, analizamos el Mercado Central de San Pedro, en la ciudad de Cusco – Perú y las prácticas de los sujetos sociales no hegemónicos en la producción del espacio urbano. Los procedimientos metodológicos son revisión bibliográfica, levantamiento documental, realización de entrevista y aplicación de encuestas con los ciudadanos. El objeto de estudio es investigado predominantemente por metodología cualitativa. El objetivo es estudiar ese mercado, como espacio de producción de sujetos sociales no hegemónicos, los retos frente al contexto económico e influencia del turismo en las últimas décadas. Fue constatada competencia con espacios comerciales como supermercados, conflictos con el poder público y adecuación al turismo, que expresan contradicciones entre cambios y permanencias, local y global.Nesse trabalho, analisamos o Mercado Central de San Pedro, na cidade de Cuzco – Peru e as práticas dos sujeitos sociais não hegemônicos na produção do espaço urbano. Para isto, realizamos revisão bibliográfica, levantamento documental, fizemos entrevistas e aplicamos enquetes com os citadinos. Tivemos por objetivo analisar esse mercado, enquanto espaço de produção dos sujeitos sociais não hegemônicos, os desafios frente ao contexto econômico e à força do turismo nas últimas décadas. Verificamos concorrência com espaços comerciais, como supermercados, conflitos com o poder público e adequação ao turismo, que expressam contradições entre mudança e permanência, local e global.ABEC2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/geographia/article/view/5017610.22409/GEOgraphia2022.v24i53.a50176GEOgraphia; Vol. 24 No. 53 (2022): jul./dez.GEOgraphia; Vol. 24 Núm. 53 (2022): jul./dez.GEOgraphia; v. 24 n. 53 (2022): jul./dez.2674-81261517-779310.22409/GEOgraphia2022.v24i53reponame:Revista Geographia (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/geographia/article/view/50176/32671https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Andrade, Rita de CássiaGoes, Eda Maria 2022-07-22T14:15:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50176Revistahttps://periodicos.uff.br/geographia/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/geographia/oaiperiodicos@proppi.uff.br ; revistageographia@gmail.com2674-81261517-7793opendoar:2023-01-12T16:43:18.080607Revista Geographia (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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In this paper, we analyze the Central Market of San Pedro, in the city of Cuzco - Peru and the practices of non-hegemonic social subjects in the production of urban space. To this end, we carried out a literature review, document survey, interviews and surveys with citizens. Our aim was to analyze this market as a space of production of non-hegemonic social subjects, the challenges faced by the economic context and the strength of tourism in recent decades. We verified competition with commercial spaces, such as supermarkets, conflicts with the public power and adaptation to tourism, which express contradictions between change and permanence, local and global. |
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