WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Victor Pereira de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879
Resumo: Although the discussions about Geography Teaching are not new in Brazil, the relevance and diversity of its themes and analyzes are easily perceived.  However, it is possible to perceive an abstraction in front of the faces that make the teaching-learning processes in Geography, disregarding the work with the differences in the production of space, including the school space. Thus, the present paper aims to reflect to whom we teach Geography in our schools. To this end, I promote a dialogue between queer studies and intersectionality in order to question the possibilities of the geographical doing that we build through the spatial practice of our existence: corporeity. Therefore, from an intersectional queer perspective and beyond the issues of gender, sexualities and race, it is essential to rethink the Geography Teaching that allows us to travel through other horizons, destabilizing barriers and crossing borders.
id UFF-22_5ea1b5d6002c65a66398e18da2d0f9f3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52879
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?¿QUÉ ROSTROS TIENES LA ENSENÃNZA DE LA GEOGRAFÍA?QUE ROSTOS TEM O ENSINO DE GEOGRAFIA?Estudos QueerInterseccionalidadeGêneroSexualidadesRaçaQueer StudiesIntersectionalityGenderSexualitiesRaceEstudios QueerInterseccionalidadGéneroSexualidadesRazaAlthough the discussions about Geography Teaching are not new in Brazil, the relevance and diversity of its themes and analyzes are easily perceived.  However, it is possible to perceive an abstraction in front of the faces that make the teaching-learning processes in Geography, disregarding the work with the differences in the production of space, including the school space. Thus, the present paper aims to reflect to whom we teach Geography in our schools. To this end, I promote a dialogue between queer studies and intersectionality in order to question the possibilities of the geographical doing that we build through the spatial practice of our existence: corporeity. Therefore, from an intersectional queer perspective and beyond the issues of gender, sexualities and race, it is essential to rethink the Geography Teaching that allows us to travel through other horizons, destabilizing barriers and crossing borders.Las discusiones sobre la enseñanza de la Geografía en Brasil no son nuevas y aún repercuten en muchas orientaciones de análisis sobre el tema. Sin embargo, es posible percibir que hay una abstracción frente a los rostros que construyen los procesos de enseñanza-aprendizaje en Geografía, desconsiderando el trabajo con las diferencias en la producción del espacio, incluido el espacio escolar. Así, el presente trabajo pretende reflexionar para quiénes enseñamos Geografía en escuelas brasileñas, utilizando, para ello, diálogos entre los estudios queer y la interseccionalidad para tensionar posibilidades de diálogo con el hacer geográfico que construimos a través de la práctica espacial de nuestra existencia: la corporeidad. Por ello, además de las cuestiones de género, sexualidades y raza, es fundamental repensar, desde una perspectiva queer interseccional, una enseñanza de la Geografía que nos permita transitar por otros horizontes más allá de los que ya hemos construido hasta ahora, desestabilizando barreras y cruzando fronteras.Embora as discussões acerca do ensino de Geografia no Brasil não sejam novas no Brasil, a atualidade e diversidade de seus temas e análises são facilmente reconhecidas. Contudo, é possível perceber uma abstração diante dos rostos que fazem os processos de ensino-aprendizagem em Geografia, desconsiderando o trabalho com as diferenças na produção do espaço, incluindo o espaço escolar. Assim, o presente texto tem como objetivo refletir sobre para quem ensinamos Geografia em nossas escolas. Para tanto, eu promovo um diálogo entre os estudos queer e a interseccionalidade a fim de questionar as possibilidades do fazer geográfico que construímos pela prática espacial de nossa existência: a corporeidade. Portanto, desde uma perspectiva queer interseccional e para além das questões de gênero, sexualidades e raça, é fundamental repensarmos um ensino de Geografia que nos possibilite percorrer por outros horizontes, desestabilizando barreiras e ultrapassando fronteiras. ABEC2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5287910.22409/eg.v8i18.52879Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 149-167Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 149-167Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 149-1672316-854410.22409/eg.v9i18reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32808https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32810Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Victor Pereira de2022-08-31T23:12:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52879Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2022-08-31T23:12:31Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
¿QUÉ ROSTROS TIENES LA ENSENÃNZA DE LA GEOGRAFÍA?
QUE ROSTOS TEM O ENSINO DE GEOGRAFIA?
title WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
spellingShingle WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
Sousa, Victor Pereira de
Estudos Queer
Interseccionalidade
Gênero
Sexualidades
Raça
Queer Studies
Intersectionality
Gender
Sexualities
Race
Estudios Queer
Interseccionalidad
Género
Sexualidades
Raza
title_short WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
title_full WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
title_fullStr WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
title_full_unstemmed WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
title_sort WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
author Sousa, Victor Pereira de
author_facet Sousa, Victor Pereira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Victor Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Estudos Queer
Interseccionalidade
Gênero
Sexualidades
Raça
Queer Studies
Intersectionality
Gender
Sexualities
Race
Estudios Queer
Interseccionalidad
Género
Sexualidades
Raza
topic Estudos Queer
Interseccionalidade
Gênero
Sexualidades
Raça
Queer Studies
Intersectionality
Gender
Sexualities
Race
Estudios Queer
Interseccionalidad
Género
Sexualidades
Raza
description Although the discussions about Geography Teaching are not new in Brazil, the relevance and diversity of its themes and analyzes are easily perceived.  However, it is possible to perceive an abstraction in front of the faces that make the teaching-learning processes in Geography, disregarding the work with the differences in the production of space, including the school space. Thus, the present paper aims to reflect to whom we teach Geography in our schools. To this end, I promote a dialogue between queer studies and intersectionality in order to question the possibilities of the geographical doing that we build through the spatial practice of our existence: corporeity. Therefore, from an intersectional queer perspective and beyond the issues of gender, sexualities and race, it is essential to rethink the Geography Teaching that allows us to travel through other horizons, destabilizing barriers and crossing borders.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ART
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879
10.22409/eg.v8i18.52879
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879
identifier_str_mv 10.22409/eg.v8i18.52879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32808
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32810
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 149-167
Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 149-167
Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 149-167
2316-8544
10.22409/eg.v9i18
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978990501888