WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879 |
Resumo: | Although the discussions about Geography Teaching are not new in Brazil, the relevance and diversity of its themes and analyzes are easily perceived. However, it is possible to perceive an abstraction in front of the faces that make the teaching-learning processes in Geography, disregarding the work with the differences in the production of space, including the school space. Thus, the present paper aims to reflect to whom we teach Geography in our schools. To this end, I promote a dialogue between queer studies and intersectionality in order to question the possibilities of the geographical doing that we build through the spatial practice of our existence: corporeity. Therefore, from an intersectional queer perspective and beyond the issues of gender, sexualities and race, it is essential to rethink the Geography Teaching that allows us to travel through other horizons, destabilizing barriers and crossing borders. |
id |
UFF-22_5ea1b5d6002c65a66398e18da2d0f9f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52879 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE?¿QUÉ ROSTROS TIENES LA ENSENÃNZA DE LA GEOGRAFÍA?QUE ROSTOS TEM O ENSINO DE GEOGRAFIA?Estudos QueerInterseccionalidadeGêneroSexualidadesRaçaQueer StudiesIntersectionalityGenderSexualitiesRaceEstudios QueerInterseccionalidadGéneroSexualidadesRazaAlthough the discussions about Geography Teaching are not new in Brazil, the relevance and diversity of its themes and analyzes are easily perceived. However, it is possible to perceive an abstraction in front of the faces that make the teaching-learning processes in Geography, disregarding the work with the differences in the production of space, including the school space. Thus, the present paper aims to reflect to whom we teach Geography in our schools. To this end, I promote a dialogue between queer studies and intersectionality in order to question the possibilities of the geographical doing that we build through the spatial practice of our existence: corporeity. Therefore, from an intersectional queer perspective and beyond the issues of gender, sexualities and race, it is essential to rethink the Geography Teaching that allows us to travel through other horizons, destabilizing barriers and crossing borders.Las discusiones sobre la enseñanza de la Geografía en Brasil no son nuevas y aún repercuten en muchas orientaciones de análisis sobre el tema. Sin embargo, es posible percibir que hay una abstracción frente a los rostros que construyen los procesos de enseñanza-aprendizaje en Geografía, desconsiderando el trabajo con las diferencias en la producción del espacio, incluido el espacio escolar. Así, el presente trabajo pretende reflexionar para quiénes enseñamos Geografía en escuelas brasileñas, utilizando, para ello, diálogos entre los estudios queer y la interseccionalidad para tensionar posibilidades de diálogo con el hacer geográfico que construimos a través de la práctica espacial de nuestra existencia: la corporeidad. Por ello, además de las cuestiones de género, sexualidades y raza, es fundamental repensar, desde una perspectiva queer interseccional, una enseñanza de la Geografía que nos permita transitar por otros horizontes más allá de los que ya hemos construido hasta ahora, desestabilizando barreras y cruzando fronteras.Embora as discussões acerca do ensino de Geografia no Brasil não sejam novas no Brasil, a atualidade e diversidade de seus temas e análises são facilmente reconhecidas. Contudo, é possível perceber uma abstração diante dos rostos que fazem os processos de ensino-aprendizagem em Geografia, desconsiderando o trabalho com as diferenças na produção do espaço, incluindo o espaço escolar. Assim, o presente texto tem como objetivo refletir sobre para quem ensinamos Geografia em nossas escolas. Para tanto, eu promovo um diálogo entre os estudos queer e a interseccionalidade a fim de questionar as possibilidades do fazer geográfico que construímos pela prática espacial de nossa existência: a corporeidade. Portanto, desde uma perspectiva queer interseccional e para além das questões de gênero, sexualidades e raça, é fundamental repensarmos um ensino de Geografia que nos possibilite percorrer por outros horizontes, desestabilizando barreiras e ultrapassando fronteiras. ABEC2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5287910.22409/eg.v8i18.52879Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 149-167Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 149-167Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 149-1672316-854410.22409/eg.v9i18reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32808https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32810Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Victor Pereira de2022-08-31T23:12:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52879Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2022-08-31T23:12:31Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? ¿QUÉ ROSTROS TIENES LA ENSENÃNZA DE LA GEOGRAFÍA? QUE ROSTOS TEM O ENSINO DE GEOGRAFIA? |
title |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? |
spellingShingle |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? Sousa, Victor Pereira de Estudos Queer Interseccionalidade Gênero Sexualidades Raça Queer Studies Intersectionality Gender Sexualities Race Estudios Queer Interseccionalidad Género Sexualidades Raza |
title_short |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? |
title_full |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? |
title_fullStr |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? |
title_full_unstemmed |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? |
title_sort |
WHAT FACE DOES GEOGRAPHY TEACHING HAVE? |
author |
Sousa, Victor Pereira de |
author_facet |
Sousa, Victor Pereira de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Victor Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos Queer Interseccionalidade Gênero Sexualidades Raça Queer Studies Intersectionality Gender Sexualities Race Estudios Queer Interseccionalidad Género Sexualidades Raza |
topic |
Estudos Queer Interseccionalidade Gênero Sexualidades Raça Queer Studies Intersectionality Gender Sexualities Race Estudios Queer Interseccionalidad Género Sexualidades Raza |
description |
Although the discussions about Geography Teaching are not new in Brazil, the relevance and diversity of its themes and analyzes are easily perceived. However, it is possible to perceive an abstraction in front of the faces that make the teaching-learning processes in Geography, disregarding the work with the differences in the production of space, including the school space. Thus, the present paper aims to reflect to whom we teach Geography in our schools. To this end, I promote a dialogue between queer studies and intersectionality in order to question the possibilities of the geographical doing that we build through the spatial practice of our existence: corporeity. Therefore, from an intersectional queer perspective and beyond the issues of gender, sexualities and race, it is essential to rethink the Geography Teaching that allows us to travel through other horizons, destabilizing barriers and crossing borders. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ART |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879 10.22409/eg.v8i18.52879 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879 |
identifier_str_mv |
10.22409/eg.v8i18.52879 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32808 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52879/32810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 149-167 Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 149-167 Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 149-167 2316-8544 10.22409/eg.v9i18 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978990501888 |