A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Mônica Maria de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17609
Resumo: This research investigates the production of meaningful playing in a social institucional context of formal education. The focus of this research is in such a way to make a quarrel on the directions attributed when playing for the school, through the form as it organizes and circumscribes this activity in its spaces, how much for the teacher through its of pedagogical practical classroom, in a specife context of formal education. This quarrel was supported by the conceptual definition that Vygotsky carries through on the processes of interaction and mediation, on the relation sensible/meant and the importance of the context in its constitution, enriched for the contributions of Wertsch on the importance of the social institucional contexts and the contributions of Baquero in practical relation to the mediation of the pedagogical ones. The used instruments had been:observation of pedagogical practices in a literacy classroom and places outside the classroom where children can play, as well as interviews with the principal and the teacher. The analysis of the interviews was done through the Analysis of Content, from which were established subcategories of analysis. The crossing of the data analyses and observations show the different meanings attributed to playing in this specific context of formal education the same relate the trespass, danger and regulation of content, reverberating in the development of the symbolic function that characterizes the process of acquisition of the written language.
id UFF-2_00e6e63938e906acb7dcdc3a94e0fadc
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17609
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escritaBrincarContexto Sócio-Institucionallinguagem EscritaAquisição de LinguagemComunicação EscritaCriançaLinguagemBrincadeiraContexto de educação formalTo playSocial-institucional contextWritten languageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research investigates the production of meaningful playing in a social institucional context of formal education. The focus of this research is in such a way to make a quarrel on the directions attributed when playing for the school, through the form as it organizes and circumscribes this activity in its spaces, how much for the teacher through its of pedagogical practical classroom, in a specife context of formal education. This quarrel was supported by the conceptual definition that Vygotsky carries through on the processes of interaction and mediation, on the relation sensible/meant and the importance of the context in its constitution, enriched for the contributions of Wertsch on the importance of the social institucional contexts and the contributions of Baquero in practical relation to the mediation of the pedagogical ones. The used instruments had been:observation of pedagogical practices in a literacy classroom and places outside the classroom where children can play, as well as interviews with the principal and the teacher. The analysis of the interviews was done through the Analysis of Content, from which were established subcategories of analysis. The crossing of the data analyses and observations show the different meanings attributed to playing in this specific context of formal education the same relate the trespass, danger and regulation of content, reverberating in the development of the symbolic function that characterizes the process of acquisition of the written language.A pesquisa investiga a produção de sentidos para o brincar em um contexto sócio-institucional de educação formal. O foco desta pesquisa é fazer uma discussão sobre os sentidos atribuídos ao brincar tanto pela escola, através da forma como ela organiza e circunscreve esta atividade nos seus espaços, quanto pela professora através de suas práticas pedagógicas de sala de aula, em um contexto de educação formal específico. Esta discussão foi sustentada pela definição conceitual que Vygotsky realiza sobre os processos de interação e mediação, sobre a relação sentido/significado e a importância do contexto na sua constituição, enriquecida pelas contribuições de Wertsch sobre a importância dos contextos sócio-institucionais e as contribuições de Baquero em relação à mediação das práticas pedagógicas. Os instrumentos utilizados foram: observação das práticas pedagógicas em uma classe de alfabetização, observação dos usos dos espaços com possibilidades para o brincar fora da sala de aula e de entrevistas com a diretora e a professora da escola. A análise das falas da professora, como também da diretora da escola, foram realizadas através da Análise de Conteúdo, a partir da qual foram estabelecidas subcategorias de análise. O cruzamento dos dados das análises realizadas e das observações apontaram que os sentidos atribuídos ao brincar neste contexto específico de educação formal relacionam o mesmo a transgressão, perigo e normatização de conteúdo, repercutindo deste modo no desenvolvimento da função simbólica que caracteriza o processo de aquisição da linguagem escrita.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoHenriques, Eda Maria de OliveiraCPF:34446621734http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4721133Y2Dias, Adelaide AlvesCPF:43555346522http://lattes.cnpq.br/8807229073239419Zaccur, Edwiges Guiomar dos SantosCPF:64029336787http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727346J6Azevedo, Mônica Maria de2021-03-10T20:42:13Z2007-11-302021-03-10T20:42:13Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17609porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:13Zoai:app.uff.br:1/17609Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:15:51.181501Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
title A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
spellingShingle A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
Azevedo, Mônica Maria de
Brincar
Contexto Sócio-Institucional
linguagem Escrita
Aquisição de Linguagem
Comunicação Escrita
Criança
Linguagem
Brincadeira
Contexto de educação formal
To play
Social-institucional context
Written language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
title_full A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
title_fullStr A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
title_full_unstemmed A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
title_sort A produção de sentidos para o brincar em um contexto de educação formal e sua repercussão na aquisição da linguagem escrita
author Azevedo, Mônica Maria de
author_facet Azevedo, Mônica Maria de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Henriques, Eda Maria de Oliveira
CPF:34446621734
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4721133Y2
Dias, Adelaide Alves
CPF:43555346522
http://lattes.cnpq.br/8807229073239419
Zaccur, Edwiges Guiomar dos Santos
CPF:64029336787
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727346J6
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Mônica Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Brincar
Contexto Sócio-Institucional
linguagem Escrita
Aquisição de Linguagem
Comunicação Escrita
Criança
Linguagem
Brincadeira
Contexto de educação formal
To play
Social-institucional context
Written language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Brincar
Contexto Sócio-Institucional
linguagem Escrita
Aquisição de Linguagem
Comunicação Escrita
Criança
Linguagem
Brincadeira
Contexto de educação formal
To play
Social-institucional context
Written language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research investigates the production of meaningful playing in a social institucional context of formal education. The focus of this research is in such a way to make a quarrel on the directions attributed when playing for the school, through the form as it organizes and circumscribes this activity in its spaces, how much for the teacher through its of pedagogical practical classroom, in a specife context of formal education. This quarrel was supported by the conceptual definition that Vygotsky carries through on the processes of interaction and mediation, on the relation sensible/meant and the importance of the context in its constitution, enriched for the contributions of Wertsch on the importance of the social institucional contexts and the contributions of Baquero in practical relation to the mediation of the pedagogical ones. The used instruments had been:observation of pedagogical practices in a literacy classroom and places outside the classroom where children can play, as well as interviews with the principal and the teacher. The analysis of the interviews was done through the Analysis of Content, from which were established subcategories of analysis. The crossing of the data analyses and observations show the different meanings attributed to playing in this specific context of formal education the same relate the trespass, danger and regulation of content, reverberating in the development of the symbolic function that characterizes the process of acquisition of the written language.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-30
2021-03-10T20:42:13Z
2021-03-10T20:42:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17609
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17609
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823706551353344